زنگ خطر شیوع سرخک در اروپا به صدا در آمد-راهبرد معاصر

زنگ خطر شیوع سرخک در اروپا به صدا در آمد

در نیمه نخست سال ۲۰۱۹، سازمان بهداشت جهانی ۹۰ هزار مورد ابتلا به بیماری سرخک را در قاره اروپا ثبت کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 31
کد خبر: ۲۰۷۹۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ شیوع سرخک بیش از پیش اروپا را در ماه‌های اخیر درگیر نموده است. شدت شیوع این معضل به جایی رسیده که مقامات بهداشت جهانی و اروپایی را به هشدار وا داشته است.

 

در نیمه نخست سال ۲۰۱۹، سازمان بهداشت جهانی ۹۰ هزار مورد ابتلا به بیماری سرخک را در قاره اروپا ثبت کرده است. به این ترتیب، میزان ابتلا به بیماری سرخک در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته، دوبرابر شده است.

 

حتی در کشورهایی چون آلبانی، جمهوری چک، یونان و بریتانیا نیز مواردی از ابتلا به این بیماری ثبت شده است. این کشورها در شمار کشورهایی بودند که این بیماری در آن‌ها ریشه‌کن شده بود.

 

یک عضو دپارتمان ایمنی‌سازی سازمان جهانی بهداشت این امر را بازگشت به عقب و قرار گرفتن در مسیر اشتباه دانسته است.

 

سرخک یک بیماری بسیار مسری و بالقوه کشنده با علائمی همچون سرفه، بثورات جلدی و تب است. این بیماری از طریق دو دوز واکسن MMR قابل پیشگیری است که برای همه کودکان خردسال در انگلیس به صورت رایگان در دسترس است.

 

هنگامی که هیچ انتقال بومی از این بیماری به مدت ۱۲ ماه در یک منطقه جغرافیایی خاص مشاهده نشود، در آن کشور ریشه‌کنی سرخک اعلام می‌شود.

 

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سرخک به چهار کشور اروپایی که پیش‌تر ریشه‌کنی این بیماری در آن‌ها اعلام شده بود، بازگشته است.

 

هر چهار کشور اروپایی که وضعیت ریشه‌کنی سرخک را از دست داده‌اند، از میزان واکسیناسیون "بسیار بالایی" برخوردار هستند.

سازمان بهداشت جهانی درباره پدیده شیوع بیماری سرخک و سرخجه در ۵۳ کشور جهان تحقیق می‌کند. اکنون گفته می‌شود که در ۴۸ کشور موارد ابتلا به این بیماری ثبت شده است. بیشترین میزان شیوع بیماری سرخک در اروپا مربوط به کشورهای اوکراین، گرجستان و روسیه می‌شود.

 

به گفته سازمان جهانی بهداشت این زنگ خطری است که در سراسر جهان به صدا درآمده و نشان می‌دهد که توانایی دستیابی به پوشش ملی بالای واکسیناسیون برای مقابله با این بیماری کافی نیست و این پوشش باید در هر جامعه و خانواده و برای هر کودکی به دست آید.

 

کارشناسان بهداشت هشدار داده‌اند که انتشار اطلاعات غلط درباره واکسن سرخک امکان شیوع این بیماری را در مناطق یا جوامع خاص فراهم کرده است.

 

اخیرا همه مناطق جهان شاهد افزایش موارد ابتلا به سرخک بوده‌اند، به جز  قاره آمریکا که شاهد کاهشی جزئی در این زمینه بوده است، اگرچه ایالات متحده آمریکا بیشترین شمار موارد سرخک خود را در ۲۵ سال اخیر به ثبت رسانده است.

 

به گفته سازمان جهانی بهداشت نزدیک به ۳۶۵ هزار موردِ ابتلا در سراسر جهان در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) گزارش شده است که تقریباً سه برابر بیشتر از نیمه اول سال ۲۰۱۸ میلادی محسوب می‌شود.

 

عضو دپارتمان ایمنی‌سازی سازمان جهانی بهداشت، اطلاعات غلط درباره واکسن‌ها را مقصر این شیوع دانسته و از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی و رهبران جوامع خواسته تا "اطلاعات دقیق، معتبر و موثق از نظر علمی" ارائه دهند.

 

جمهوری دموکراتیک کنگو، ماداگاسکار و اوکراین با بیشترین میزان شیوع سرخک مواجه هستند.

 

شمار موارد ابتلا به سرخک تا سال ۲۰۱۶ میلادی، یعنی تا قبل زمان فعال شدن مجدد ویروس این بیماری به طور پیوسته در سراسر جهان رو به کاهش بود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده