به گزارش راهبرد معاصر؛ مدتی است که موضوع کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش دوباره سر زبانها افتاده است؛ موضوعی که هر چند وقت یکبار نزدیک آغاز سال تحصیلی مطرح میشود و با گذشت چند ماه، به فراموشی سپرده میشود.
اما یک سر کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به فارغالتحصیلان بیکاری باز میگردد که چشم امیدشان به استخدامهای رقم بالای وزارت آموزش و پرورش است که حتی امسال در آزمونهای آموزگاری و دبیری، فرصت شرکت افراد زیادی را فراهم کرد.
در این میان برخی افراد موسوم به کارنامه سبزها هم درخواست دارند که وارد آموزش و پرورش شوند و برای رسیدن به مقصود، دست به دامان نمایندگان مجلس شدند.
وزارت آموزش و پرورش برای جذب نیرو در این وزارتخانه، از روش چند برابر ظرفیت یا مصاحبه استفاده میکند. در این روش، افراد علاقهمند به شغل معلمی در آزمون استخدامی شرکت میکنند و پذیرفتهشدگان چند برابر ظرفیت درخواستی پذیرش میشوند. این گروه چند برابر ظرفیت همان کارنامهسبزها هستند.
افراد کارنامه سبز به مرحله مصاحبه که البته در سال جاری فرایندش به ارزیابی تکمیلی تغییر پیدا کرده است، فراخوانده میشوند و از بین آنها افراد آماده برای معلمی انتخاب میشوند.
حالا کارنامه سبزهای دورههای مختلف میگویند که همه آنها باید در وزارت آموزش و پرورش استخدام شوند و وزارتخانه به جای استفاده از نیروهای بازنشسته یا استخدام جدید، آنها را جذب کند.
یک گروه از کارنامه سبزها، همان پذیرفتهشدگان چند برابر ظرفیت آزمون آموزگاری امسال هستند که ۵۹ هزار نفر میشوند.
قرار بود در آزمون استخدامی آموزگاری ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری در مدارس کشور جذب شوند که وزارت آموزش و پرورش حدود ۱۷ هزار نفر را جذب کرد و ۱۱ هزار ظرفیت خالی ماند.
یکی از کارنامه سبزهای این دوره گفت: ما در ارزیابی تکمیلی که یک روز بود، شرکت کردیم و خود ارزیابان و مسؤولان آموزش و پرورش میگفتند که ما خیلی خوب از پس این ارزیابی برآمدیم، اما وقتی نتیجه آزمون اعلام شد، تعداد زیادی از سهمیههای خالی مانده بود.
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: ما در آزمون آموزگاری ۷۰ درصد نیروی مرد و ۳۰ درصد نیروی زن میخواستیم که ۹۲.۵ درصد زن و ۷.۵ درصد مرد شرکت کردند، اما در تکمیل ظرفیت قید جنسیت برداشته شد.
در هفته گذشته، دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون آموزگاری منتشر و قید جنسیت هم برداشته شد تا ۴۲ هزار نفر کارنامه سبزهای این دوره، امکان قبولی مجدد پیدا کنند.
برخی کارنامه سبزهای آزمون آموزگاری درخواست دارند که به جای بازنشستهها به کار گرفته شوند. این گروه با ثبت پویشهایی با عناوینی، چون «کارنامه سبزهای آموزگاری را به جای بازنشستهها معلم کنید» و «درخواست بکارگیری کارنامه سبزهای ماده ۲۸ آموزگاری» عنوان کردند: «لطفا افرادی که در آزمون کتبی ماده ۲۸ استخدامی آموزگاری ۸ اردیبهشت قبول شدند و در گزینش مشکلی نداشتند را در روند افزایش نیرو به جای بهکارگیری نیروهای بازنشسته قرار دهید چراکه این افراد صلاحیت علمی خود را ثابت کردند و به خاطر ظرفیت شغلی محدود بعضی مناطق در ارزیابی تکمیلی موفق نشدند».
یک منبع آگاه در وزارت آموزش و پرورش گفت: استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته بر اساس قانون است. ضمن اینکه بازنشستگان دارای تجربه بالای کاری هستند؛ از سوی دیگر آموزش و پرورش چند برابر ظرفیت را در آزمون استخدامی دعوت به مصاحبه میکند تا از بین آنها افرادی که دارای صلاحیتها و شایستگیهای (عمومی، تخصصی، حرفهای) هستند، پذیرفته شوند.
وی ادامه داد: نمیشود تمام کسانی که کارنامه سبز میشوند را جذب آموزش و پرورش کرد؛ در آن صورت اصلا چرا دیگر چند برابر ظرفیت را ارزیابی کنیم، همان اول یک برابر ظرفیت گرفته و جذب میکردیم.
کارنامه سبزهای سالهای گذشته
تعدادی از کارنامه سبزهای سالهای گذشته هم میگویند که امکان جذبشان در آموزش و پرورش فراهم شود.
یکی از کارنامه سبزهای سال گذشته اظهار کرد: ما تعداد زیادی جوان علاقهمند به معلمی هستیم که متولد دهه ۶۰ و ۷۰ هستیم و در مرحله کتبی آزمون استخدامی، پذیرفته شدیم، اما به دلایل سختگیریهای آموزش و پرورش به رغم داشتن سهمیه خالی، پذیرفته نشدیم.
وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در زمان آزمون استخدامی سختگیری میکند، اما به راحتی نیروهای جدید از جنس خرید خدمات و حقالتدریس جذب میکند.
وزیر آموزش و پرورش درباره درخواست کارنامه سبزهای سال گذشته برای شرکت در تکمیل ظرفیت امسال گفت: کارنامه سبز با تکمیل ظرفیت متفاوت است و حضور آنها در تکمیل ظرفیت امسال موضوعیت ندارد.
هنوز نتایج آزمون دبیری و هنرآموزی اعلام نشده است، اما شنیدهها حاکیست که باز هم مقداری زیادی از ردیف استخدامی باقی مانده است و کارنامه سبزهای این آزمون هم نسبت به عدم تکمیل ظرفیت آن گلایه خواهند داشت.
آنچه مسلم است وقتی سه برابر ظرفیت اصلی برای ارزیابی تکمیلی دعوت میشوند، دو برابر آن مردود شوند، اما روند ارزیابی آموزش و پرورش بهگونهای بوده است که ظرفیت اصلی تکمیل نمیشود و این موضوع محل گلایه کارنامه سبزهاست. / فارس