شکست حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

شکست حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه

رژیم صهیونیستی در تلاش برای نفوذ به منطقه بیت حانون واقع در شمال شرق و بوریج واقع در میانه نوار غزه ناکام ماند و محور مقاومت از هدف قرار دادن قریب به 30 تانک- زره‌پوش و هلاکت تعداد زیادی از نیروهای صهیونیست سخن می‌گوید.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - 2023 October 28
کد خبر: ۲۱۰۶۵۹

شکست حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در هفته اخیر مقام ها و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی سعی کردند با کمک مستشاران آمریکایی به عمق خاک نوار غزه نفوذ و عملیات زمینی را در این منطقه آغاز کنند. شامگاه جمعه 26 اکتبر منابع عبری از تلاش رژیم صهیونیستی برای نفوذ به منطقه بیت حانون واقع در شمال‌شرق و بوریج واقع در میانه نوار غزه  خبر دادند.


ارتش صهیونیستی در این حمله محدود مدعی است 150 موضع را در باریکه غزه هدف قرار داد. در سوی مقابل، محور مقاومت از هدف قرار دادن قریب به 30 تانک- زره پوش و هلاکت تعداد زیادی از نیروهای صهیونیست سخن می‌گوید. به گزارش برخی منابع عبری، بن بست در میانجی‌گری میان حماس و رژیم صهیونیستی به وسیله کانال‌های مصر و قطر موجب شده است ارتش رژیم صهیونیستی شدت حملات به باریکه غزه را افزایش دهد و حمله زمینی به غزه را آغازکند.

با آنکه آمریکا در مقام ایراد مواضع دیپلماتیک خود را مخالف آغاز عملیات زمینی در غزه نشان می‌دهد، اما در مقام عمل گروهی از مستشاران و نیروهای ویژه آمریکایی روند هدایت جنگ در غزه و آزادسازی اسیران را مدیریت می‌کنند


الجزیره به نقل از یک مسئول ارشد حماس اعلام کرد، جمعه شب ارتش رژیم صهیونیستی آماده حمله زمینی گسترده به نوار غزه بود، اما با پاسخ محکم مقاومت مواجه شد و بعد از هلاکت تعداد زیادی از نیروهایش عقب‌نشینی کرد. با توجه به نوع عملکرد ماشین زرهی صهیونیست‌ها برای آغاز حمله زمینی به نظر می‌آید تل‌آویو قصد دارد با نفوذ به مناطق مختلف باریکه غزه میزان آمادگی دفاعی و تله‌های مقاومت فلسطینی را بسنجد و در مناسب‌ترین مکان و زمان روند تجاوز زمینی را توسعه دهد.


به عبارت دیگر، دولت بی‌بی قصد دارد به تدریج فضای لازم را برای حمله زمینی به غزه آماده کند. در صورت تحقق این سناریو علاوه بر نابودی بخشی از ارتش رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، مقاومت اسلامی در لبنان و یمن مواضع راهبردی همچون سکوهای گازی، بنادر، نیروگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی در ایلات، عسقلان، اشدود، تل‌آویو و حیفا را هدف قرار خواهند داد. همچنین اشغال تمام یا بخش‌هایی از غزه زمینه شعله‌ور شدن آتش خشم کرانه باختری و تشدید درگیری‌ها را در بیت المقدس فراهم خواهد کرد.


در جبهه حامیان تل‌آویو، با آنکه آمریکا در مقام ایراد مواضع دیپلماتیک خود را مخالف آغاز عملیات زمینی در غزه نشان می‌دهد، اما در مقام عمل گروهی از مستشاران و نیروهای ویژه آمریکایی روند هدایت جنگ در غزه و آزادسازی اسیران را مدیریت می‌کنند. دولت بایدن از تریبون‌های مختلف سعی کرده است این پیام را به ایران و محور مقاومت ارسال کند که علاقه‌ای برای گسترده‌تر کردن دامنه جنگ ندارد.


این ادعا در حالی از سوی آمریکایی‌ها تکرار می‌شود که پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه به هدفی مشروع برای نیروهای وابسته به محور مقاومت بدل شده است. برخی کارشناسان معقدند، یکی از اهداف سفر غیرمنتظره حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک یافتن راه‌حلی سیاسی برای برقراری آتش بس، تبادل زندانیان و مدیریت تنش در منطقه بوده است. با پافشاری رژیم صهیونیستی بر ادامه تجاوز زمینی، استقبال نکردن از طرح‌های صلح و تداوم حمله به غیرنظامیان در نوار غزه به نظر می‌آید گزینه «پایان جنگ» در کوتاه مدت محال باشد.


در روزهای اخیر سیگنال‌‌ تقریباً واحدی از سوی رهبران کشورهای بزرگ غرب آسیا همچون ایران، ترکیه، عربستان سعودی، اردن و مصر به واشنگتن ارسال می‌شود و آن هم بدل شدن منطقه به انبار باروت است. در شرایط کنونی هیئت حاکمه آمریکا ترجیح می‌دهند با اتمام روند عادی سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض، هرچه سریع‌تر رژیم صهیونیستی را وارد ترتیبات امنیتی منطقه و سپس استعدادهای نظامی- اقتصادی خود را صرفاً بر روی رقابت راهبردی با مسکو و پکن متمرکز کنند.


با عملیات «طوفان الاقصی» به نظر می‌آید پرونده توسعه پیمان ابراهیم در کوتاه مدت به خطر افتاده و حتی ممکن است به جنگ منطقه‌ای منجر شود. در چنین شرایطی آغاز عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در باریکه غزه می‌تواند حکم آغاز جنگ فراگیر از شمال آفریقا تا منطقه خلیج فارس داشته باشد.

در روزهای اخیر سیگنال‌‌ تقریباً واحدی از سوی رهبران کشورهای بزرگ غرب آسیا همچون ایران، ترکیه، عربستان سعودی، اردن و مصر به واشنگتن ارسال می‌شود و آن هم بدل شدن منطقه به انبار باروت است


بهره سخن

با فرسایشی شدن روند جنگ و تداوم اسارت صهیونیست‌ها، بسیاری از مقام های سیاسی و امنیتی این رژیم لب به انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو گشودند و خواستار سقوط کابینه راست‌گرا شدند. گروهی از منتقدان خواستار شدت عمل ارتش و آغاز حمله زمینی گسترده به نوار غزه هستند. گروهی دیگر، بر این نظر هستند تا زمانی که 220 صهیونیست تحت اسارت نیروهای حماس قرار دارند، هرگونه اقدام سخت در سرزمین های اشغالی باید متوقف شود و آزادسازی اسیران در اولویت قرار بگیرد.


در جبهه مقابل، نیروهای مقاومت با ارسال پیام‌های مستقیم و غیر مسنقیم به تل‌آویو اعلام کردند آماده آتش بس و تبادل زندانیان هستند. در چنین شرایطی به نظر می‌آید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بی‌توجهی به جان گروگان‌ها و سربازان صهیونیست قصد دارد بر سر آینده سیاسی خود قمار و برای فرار از پاسخگویی به کمیته حقیقت یاب و جلب نظر مجدد افکار عمومی داخل رژیم صهیونیستی راهبرد حمله زمینی به نوار غزه را دنبال کند. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده