اعلامیه بالفور، سنگ بنای یک قرن جنایت علیه فلسطینیان-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی سیدرضی عمادی، کارشناس مسائل غرب آسیا؛

اعلامیه بالفور، سنگ بنای یک قرن جنایت علیه فلسطینیان

دوم نوامبر سال 1917 میلادی وزیر امور خارجه وقت انگلستان نامه‌ای نوشت که موجب وقوع فاجعه‌ای شد، ابعادش همچنان پس از گذشته چندین دهه ادامه دارد و به بحرانی بزرگ تبدیل شده است. طبق آنچه بالفور نوشت، بر تمایل دولت انگلیس به ایجاد سرزمین برای صهیونیست‌ها در فلسطین تأکید شد.
سیدرضی عمادی؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 04
کد خبر: ۲۱۱۶۱۸

اعلامیه بالفور، سنگ بنای یک قرن جنایت علیه فلسطینیان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یکصد و ششمین سالروز صدور اعلامیه بالفور در حالی فرا رسید که رژیم صهیونیستی شدیدترین جنایت خود را علیه غزه با حمایت آشکار آمریکا، انگلیس و فرانسه انجام می‌دهد. 

 

درباره رابطه رژیم صهیونیستی با ساختار نظام بین‌الملل می‌توان دیدگاه نورئالیست‌ها را به کار بست، زیرا تأسیس این رژیم ماحصل سیاست قدرت‌های بزرگ است

اعلامیه بالفور و تأسیس رژیم صهیونیستی

یکی از مهم‌ترین محورها در نظریه‌های روابط بین‌الملل نقش ساختار در نظام بین‌الملل است. لیبرال‌ها بر این باور هستند ساختار نظام بین‌الملل محدودکننده رفتار آنارشیک دولت‌ها و ایجاد کننده همکاری میان واحدهای این نظام است. نورئالیست‌ها بر این باورند ساختار نظام بین‌الملل نقشی تعیین‌کننده در رفتار دولت‌ها دارد و عامل تعیین‎کننده رفتار بازیگران است. 

 

ساختارها در درون سیستم بر عمل واحدها اثر می‌گذارند و رفتارشان را شکل می‌دهند. سازه‌انگاران نیز بر این باورند، ساختار و کارگزار رابطه متقابلی دارند و به‌طور متقابل بر هم اثر می‌گذارند.

 

درباره رابطه رژیم صهیونیستی با ساختار نظام بین‌الملل می‌توان دیدگاه نورئالیست‌ها را به کار بست، زیرا تأسیس این رژیم ماحصل سیاست قدرت‌های بزرگ است و امروز نیز جنایت‌های آن علیه مردم غزه با حمایت قدرت‌های بزرگ انجام می‌شود. 

 

دوم نوامبر مصادف با یکصد و ششمین سالروز اعلامیه بالفور است. اعلامیه‌ بالفور نامه‌ای بود که در سال 1917 میلادی به‌وسیله آرتور جیمز بالفور، وزیر امور خارجه‌ وقت انگلیس خطاب به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار صهیونیست و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد. در این نامه وزیر امور خارجه وقت انگلیس بر موضع مثبت دولتش برای ایجاد خانه صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین خبر داد. 

 

اعلامیه بالفور یکی از استعماری‌ترین اسناد بین‌المللی تاریخ است، زیرا به موجب آن دولتی استعمارگر (انگلیس)، سرزمین فلسطین را که مالک آن نبود، به نیابت از کسانی که مالکش بودند (فلسطینیان) به کسانی (صهیونیست‌ها) بخشید که اصلاً استحقاق نداشتند، فاجعه‌ای که به نحو بی‌سابقه‌ای در تاریخ به اشغال سرزمین و آواره شدن ملتی منجر شد. 

 

به‌دنبال صدور بیانیه بالفور که در چارچوب کمپین «اسکان مردم در میهن بدون ملت» نوشته شده بود، مهاجرت عظیم صهیونیست‌ها به سرزمین‌های تاریخی فلسطین آغاز شد. پس از صدور اعلامیه، مهاجرت صهیونیست‌ها به سرزمین فلسطین میان سال‌های 1920-1940 شتاب بیشتری گرفت و متعاقب جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن برای یهودیان اروپا، مهاجرت ابعاد تازه‌ای یافت. 

 

اعلامیه بالفور نشان داد تأسیس رژیم اشغالگر ماحصل سیاست قدرت‌های بزرگ است. اساساً میان قدرت‌های بزرگ غربی و رژیم صهیونیستی ارتباط محکمی وجود دارد و این قدرت‌ها ضمن اینکه در تأسیس رژیم جعلی نقش ایفا کردند، همواره از حامیان این رژیم و جنایت‌های آن علیه فلسطینیان هستند. 

 

به‌دنبال صدور بیانیه بالفور که در چارچوب کمپین «اسکان مردم در میهن بدون ملت» نوشته شده بود، مهاجرت عظیم صهیونیست‌ها به سرزمین‌های تاریخی فلسطین آغاز شد

شبکه الجزیره در میانه جنگ اخیر غزه در گزارشی نوشت: دوم نوامبر سال 1917 وزیر امور خارجه وقت انگلستان، آرتور بالفور نامه و بیانیه‌ای نوشت که موجب وقوع فاجعه‌ای شد، ابعادش همچنان پس از گذشته چندین دهه ادامه دارد و به بحرانی بزرگ تبدیل شده است. طبق آنچه بالفور نوشت، بر تمایل دولت انگلیس به ایجاد سرزمین برای صهیونیست‌ها در فلسطین تأکید شد. 

 

بالفور تأکید کرد، دولت انگلیس تمام تلاش خود را به‌کار خواهد بست تا این ایده عملیاتی شود. در زمانی که بالفور موضع‌گیری مذکور را مطرح کرد، بیش از 90 درصد مردمی که در فلسطین زندگی می‌کردند، یهودی نبودند. این در حالی است که حدوداً 31 سال بعد (زمان تشکیل رژیم صهیونیستی) بسیاری از مردم آواره شدند. 

 

در این راستا سربازان و شبه‌نظامیان وابسته به صهیونیست‌ها هزاران فلسطینی را قتل عام و در اراضی فلسطین ایجاد وحشت کردند. در این چارچوب ابراز تمایل دولت انگلیس به تشکیل دولت و سرزمین برای صهیونیست‌ها چیزی جز آوارگی و خسارت برای ملت فلسطین به بار نیاورده است. 

 

به طور کلی باید گفت، اعلامیه بالفور سنگ بنای بیش از یک قرن جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین است.

 

جنایت در سایه حمایت غرب به سرکردگی آمریکا

انگلیس در شکل‌گیری رژیم صهیونیستی نقش داشته و آمریکا از حامیان اصلی این رژیم در 75 سال گذشته بوده است. الجزیره در گزارش خود نوشت، در دهه‌های پس از پایان قیمومیت انگلیس بر فلسطین نیز اقدامات به ظاهر دیپلماتیک با میانجی‌گری مثلاً دولت آمریکا برای حل منازعات فلسطینیان و رژیم صهیونیستی سبب شد قلمرو اشغال شده فلسطین گسترش یابد و حقوق فلسطینیان بیش از پیش تضعیف شود. 

 

رویه‌های نژادپرستانه، اعمال خشونت، شکنجه، تبعیض سیستماتیک و رفتارهای توأم با بی‌عدالتی صهیونیست‌ها سال‌هاست به ملت فلسطین آسیب‌های جدی وارد می‌کند، رویه‌هایی که سبب شده‌اند بسیاری از نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری رژیم صهیونیستی را رژیمی آپارتاید خطاب کنند.

 

در سال‌های اخیر در دو مقطع اوج حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی بود. نخست، زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ که با طرح شوم موسوم به «معامله قرن» و میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی خدمت بزرگی به این رژیم انجام داد. 

 

مقطع دوم نیز از زمان عملیات «طوفان الاقصی» است که آمریکا به‌طور رسمی از حملات همه‌جانبه رژیم صهیونیستی حمایت کرد و با تلاش بازیگران میانجی برای آتش‌بس در غزه نیز مخالف است. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا با تائید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه مدعی شد، تل‌آویو «حق دفاع از خود» و هدف قرار دادن سران حماس را دارد. 

 

وی تأکید کرد، واشنگتن فکر نمی‌کند اکنون زمان مناسبی برای برقراری آتش‌بس در غزه باشد. 

 

آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان سه عضو از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در حدود یک ماه که از جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه می‌گذرد، چهار قطعنامه پیشنهادی این شورا را وتو کردند. 

 

الگوی رفتاری سه عضو غربی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی است که رژیم صهیونیستی تاکنون در جنگ غزه 8 هزار و 796 نفر ازجمله ۳ هزار و 648 کودک و ۲ هزار و 290 زن را به شهادت رسانده و شمار مجروحان به ۲۲ هزار و 219 نفر رسیده است. 

 

رژیم صهیونیستی در حملاتش عامدانه مناطق مسکونی، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و به طور کلی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و در غزه مرتکب پاک‌سازی قومی و نسل‌کشی شده است. با وجود این، قدرت‌های غربی به‌ویژه آمریکا از تداوم جنگ علیه غزه حمایت می‌کنند. 

 

بهره سخن

رژیم صهیونیستی زاییده سیاست استعمار غرب در منطقه غرب آسیاست. این رژیم با حمایت انگلیس در سرزمین فلسطین تشکیل شد و با حمایت لندن و واشنگتن به اشغالگری و جنایت علیه فلسطینیان ادامه داد. 

 

امروز در یکصد و ششمین سالروز اعلامیه بالفور، رژیم صهیونیستی شدیدترین جنایت علیه مردم غزه را به‌وسیله جنگ مرتکب می‌شود و قدرت‌های غربی به سرکردگی آمریکا به‌طور رسمی از جنایت‌ها حمایت می‌کنند. 

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)، رهبر انقلاب اسلامی 10 آبان در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان با بیان تکیه صهیونیست‌ها به کمک‌های آمریکا، عنوان کردند: اگر حمایت آمریکا و پشتیبانی تسلیحاتی آن نبود، دولت فاسد، جعلی و دروغین صهیونیستی در همان هفته نخست از بین رفته بود، بنابراین فاجعه‌آفرینی امروز صهیونیست‌ها در غزه به کمک و در واقع به دست آمریکایی‌هاست. 

 

ایشان دنیای اسلام را به توجه به این واقعیت فراخواندند و فرمودند: آن کسی که در مقابل اسلام و ملت مظلوم فلسطین ایستاده، فقط رژیم صهیونیستی نیست، بلکه آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز هستند و مسلمانان نباید این واقعیت را در معادلات، معاملات و تحلیل‌های خود فراموش کنند و از یاد ببرند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده