به گزارش راهبرد معاصر؛ رضا نخجوانی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه ۶۰۰۰ نفر پرسنل در بخش فرودگاهی کشور داریم، اظهار کرد: ۵۴ فرودگاه زیرمجموعه شرکت فرودگاهها و بقیه با مدیریتهای مستقل هستند و در حوزه ناوبری هوایی ارائه خدمات میکنند. بهروزرسانی دستگاههای ناوبری در حال انجام است، بحث بهسازی یک کار دائمی در فرودگاههای کشور است، بحث ساخت و توسعه هم در دستور کار قرار گرفته است. همچنین هزاران میلیارد تومان سرمایهگذار در بخشهای فرودگاهی انجام شده و ارتقای آنها در دستور کار ما قرار دارد.
وی درباره انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه مهرآباد، بیان کرد: ما روزانه ۱۰۰۰ پرواز عبوری از فرودگاه مهر آباد داریم که کم و زیاد میشود. ما مهرآباد را بهعنوان هاب پروازهای داخلی داریم که روزانه ۳۵۰ تا ۴۵۰ پرواز در آن انجام میشود و انتقال تمام پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام(ره)، باعث نارضایتی عمومی خواهد شد و مردم نمیتوانند برای سفرهای خود به تهران، یک سفر زمینی دیگر هم داشته باشند و به لحاظ فنی هم این موضوع قابل انجام نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته از این زاویه نگاه کنیم که اگر مسافری قصد دارد از یک شهر به فرودگاه بیاید و از آنجا به یک کشور خارجی سفر کند، برای اینکه مسافر مجبور نباشد از تهران به فرودگاه امام(ره) سفر زمینی انجام دهد، یک موضوع منطقی است که همین الان هم قابل انجام است و منع قانونی هم ندارد. اما اینکه مسافری از مشهد به فرودگاه امام(ره) بیاید و از آنجا بخواهد به تهران برود با صرف زمان و هزینه، مورد نارضایتی خواهد بود.
نخجوانی با بیان اینکه خدماتی که در فرودگاه مهرآباد ارائه میشود، در شان مردم نیست، افزود: از ۲۰ سال پیش طرحی برای بهبود خدمات و ارتقا و توسعه در دستور کار بوده که در صورت اجرایی، همه مشکلات فعلی برطرف خواهد شد. کارشناسان خبره وضعیت مهرآباد را بررسی و برای ۲۰ سال آینده پیشبینی کردهاند و ظرفیتی را برای اقدامات کارشناسی در نظر گرفتند و این ایدهها نهایی شده است.
وی ادامه داد: چهار وزیر نسبت به اصلاح وضع مهرآباد تصمیم گرفتند و الان در مرحله نهایی هستیم، کار را به مشاور ارجاع دادیم و تصمیمگیری شده که برای فرودگاه مهرآباد، یک ترمینال ۱۰۰ هزار متری با تامین حداکثر ایربریجها ایجاد شود، بدین ترتیب فرکانس پروازهای صبحگاهی مهرآباد را از ۴۵ به ۱۲۰ پرواز ارتقاء خواهیم داد. اجرای این پروژه در دستور کار شرکت فرودگاهها هست و منابع مالی پیشبینی شده و مطالعات انجام شده و با همکاری بخش دفاعی که نقش اساسی دارد، این کار برای خدمترسانی به مردم به مرحله اجرا درخواهد آمد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره بدهی ایرلاینها به این شرکت توضیح داد: ما ایرلاینهای بدهکار داریم، اما رابطه ما با آنها رابط دائمی است. ما به آنها خدمات ارائه میدهیم و آنها به ما بدهکار میشوند، اما بالاخره پرداختیهایشان را انجام میدهند که البته این موضوع ممکن است با تاخیر مواجه شود. شرکتهای بدهکار را بهدلیل حفظ حرمتشان نام نمیبریم اما از آنها میخواهیم تعهدشان را به جا بیاورند.
نخجوانی با بیان اینکه سرمایهگذاریهایی که در بخش فرودگاهی انجام شده، صدها هزار میلیارد تومان ارزش دارد، گفت: اگر باند فرودگاهی بخواهد ساخته شود، ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه سرمایهگذاری دارد. سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در حوزه عمرانی و تاسیسات و بهسازی انجام میشود. برآورد ما این است که در ۲۰ سال آینده، برای نوسازی فرودگاهها ۳۰ همت است که در حوزههای ایمنی و سرویسدهی به مردم در دستور کار قرار دارد.
وی درباره تصمیم برای اخذ ۱۰ یورو در بلیت سفرهای بینالمللی به ازای هر مسافر در لایحه بودجه ۱۴۰۳، توضیح داد: برای اجرای پروژههایی که در حال حاضر در شرکت فرودگاهها تعریف شده، برای بهسازی و بازسازی، در طول سالهای آینده نیاز به ۳۰ همت سرمایه داریم و چون یک شرکت درآمد هزینه هستیم، بودجهای هم به ما اختصاص نمییابد، بنابراین مجبوریم برای قسمت کوچکی از این هزینهها تعرفهها را اصلاح کنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه هواپیمای فلایتچک در کشور داریم، گفت: دستگاههای کمکناوبری در ایران در حال فعالیت است. همچنین برای خرید و انتقال فلایتچک دیگر اقداماتی انجام شده است. البته اطلاعات جزئی درباره واردات فلایتچک یک مساله استراتژیک امنیتی است و ما مجاز نیستیم این اطلاعات را در دسترس قرار دهیم./باشگاه خبرنگاران جوان