ورود ۷۰ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲-راهبرد معاصر
تراشه هوآوی، راهگشای چین در توسعه فناوری جراحی با هوش مصنوعی اعلام جزئیات تازه درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان وقتی پوست موز تبدیل به انرژی پاک می‌شود نورالینک برای آزمایش انسانی تراشه‌های مغزی خود در کانادا مجوز دریافت کرد بازگشت ۶۰ دانشجوی اخراجی علوم پزشکی به تحصیل ماجرای خودکشی دانشجوی دختر دانشگاه رازی چه بود؟  انتقال زباله‌های ساری به تهران صحت دارد؟ اعلام جرم سازمان بازرسی تهران علیه تعاونی‌های بدقول مسکن مهر معاون قوه قضاییه: سرقت به عنوان اولین جرم کشور شناسایی شده است هشدار آرایشگران درباره افزایش موارد قارچ پوستی ناشی از کوتاهی مو با ابزار‌های غیربهداشتی پنجشنبه‌ها برای بانوان کارمند این استان تعطیل اعلام شد+ جزئیات آخرین خبر از انتصابات در وزارت آموزش و پرورش هشدار نارنجی هواشناسی؛ رگبار و رعد و برق در ۲۴ استان / احتمال آبگرفتگی معابر بیمه تکمیلی بازنشستگان برقرار شد بیمار ایدزی با مصرف دارو، هم می‌تواند ازدواج کند و هم بچه‌دار شود

ورود ۷۰ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲

وزیر آموزش و پرورش در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: حدود ۷۰ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شد که از لحاظ کمیت بی‌سابقه است چرا که این رقم معادل با رقم جذب در چند وزارتخانه است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۲۳۹۱۴۸

به گزارش راهبرد معاصر؛  رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت) در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن ادای احترام به امام و شهیدان انقلاب اسلامی گفت: در ابتدا به روح ۵۰۰۰ معلم شهید و ۳۶۰۰۰ دانش آموز شهید کشور و دانش‌آموزان شهید غزه درود می‌فرستم. همچنین یاد و خاطره شهیدان مطهری رجایی و باهنر را نیز گرامی می‌دارم.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم جایگاه خطیر و رفیعی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی دارد، افزود: در ادبیات رهبر معظم انقلاب گفته می‌شود که معلم سازنده زیرساخت سرافرازی کشور است. ایشان درباره معلم می‌فرمایند که معلم کسی است که هویت آینده کشور را معماری می‌کند و به دست او سرمایه انسانی آینده کشور ساخته می‌شود.


وی گفت: رهبر معظم انقلاب امسال فرمودند معلمان پرورش دهندگان فضیلت هستند که نشان از جایگاه بزرگ معلمان دارد. در اینجا لازم می‌دانم از همه کسانی که در یک سال گذشته به آموزش و پرورش در انجام وظایف خود یاری رسانده‌اند، قدردانی و تشکر کنم.


صحرایی تأکید کرد: آموزش و پرورش در دوره جدید سعی کرده است تا با ایجاد حلقه اتحاد، انسجام، همدلی، همفکری، هماهنگی، همسویی و جلب مشارکت همه دستگاه‌های تاثیرگذار در تعلیم و تربیت امر مهم تربیت فرزندان را دنبال کند که ائمه جمعه و جماعت یکی از سر حلقه‌های این اتحاد هستند چرا که آن‌ها به مثابه پیران و پدران مردم در دیار خود می‌توانند یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند.


ورود ۷۰ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش
وی ادامه داد: در سالی که گذشت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تمرکز کردیم و خوشنودیم که به اطلاع شما نمازگزاران و مومنین عزیز برسانیم که در اجرای این سند توفیقات چشمگیری حاصل شد. سند تحول بنیادین، نظام تعلیم و تربیت اسلامی را پایه‌گذاری می‌کند و مبنای این سند نظریه تعلیم و تربیت دینی و بومی است و به همین دلیل است که اجرای آن بسیار اهمیت دارد.


وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما در آینده بر مبنای سند تحول بنیاد نظام آموزش و پرورش و اقداماتی که در این سند بر دوش نظام تعلیم و تربیت کشور قرار دارد، آموزش و پرورش کشور را اداره خواهیم کرد و برای آن نقشه راه طراحی کرده‌ایم که مطابق آن پیش خواهیم رفت.


صحرایی با بیان اینکه کار مهم دیگری که در آموزش و پرورش طی یک سال اخیر انجام شد، اصلاح فرآیند جذب معلم بود، خاطرنشان کرد: معلم با جایگاه رفیع و عظیمی که دارد باید با دقت، صحت و خردمندانه انتخاب شود، او باید فردی باشد که ما در واگذاری امانت‌های خود به او اطمینان کامل حاصل کنیم.


وی افزود: بنابراین؛ در سالی که گذشت تاریخی‌ترین استخدام کشور اتفاق افتاد نه از این جهت که حدود ۷۰ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شد که از لحاظ کمیت بی‌سابقه است چرا که این رقم معادل با رقم جذب در چند وزارتخانه است.


معلمان باید با انتخاب و دقت ویژه انجام شود
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آنچه کار ما را متمایز کرد این بود که از لحاظ کیفیت معلمان ویژه‌ای را انتخاب کرده‌ایم. سعی کرده‌ایم گزینش را بسیار دقیق پیاده سازی کنیم و افرادی را گزینش کنیم که علاوه بر دانش، عشق و علاقه معلمی داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های افراد انتخاب شده این است که امانتداران خوبی برای کشور باشند.


وی ادامه داد: فرزندان این سرزمین ۳۰ سال در دستان معلمان هستند و هر معلمی به طور متوسط در طول خدمت خود هزار دانش آموز را تربیت می‌کند و جریان تربیتی یک جریان پیوسته و مستمر است. بنابراین معلم یک کارمند نیست و اساساً کارمند نیست انتخاب او باید با دقت ویژه اتفاق می‌افتاد که چنین نیز، شد.


صحرایی گفت: جنبه دیگر کار این است که دانشگاه فرهنگیان که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و از روز نخست شکل‌گیری انقلاب اسلامی مقوله تربیت معلم مورد توجه قرار داشته در چند سال گذشته بیش از هر زمان دیگری مورد توجه بود.


اخبار خوب از جذب در آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت وضعیت بهتری نسبت به گذشته داراست، خاطرنشان کرد: البته وضعیت آن با وضع مطلوب فاصله فراوانی دارد. در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی به ما داده شده و دانشگاه فرهنگیان مجدداً افزایش ظرفیت داشته و در هفته گذشته برای اولین بار در تاریخ کشور آزمون اختصاصی‌اش را برگزار کرد.


وی افزود: ما برای جذب ۳۰ هزار دانشجو معلم بالغ بر ۶۰۰ هزار متقاضی در دانشگاه فرهنگیان داشتیم که نشان دهنده اهمیت معلمی در دیدگاه جامعه ماست. در این راستا، کنکور اختصاصی، آزمون جذب اختصاصی و یک معماری جدید برای تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان پایه گذاری شده است.


صحرایی با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در راستای تقویت حوزه پرورشی در مدارس تصریح کرد: کار مهم دیگر ما در سال گذشته تقویت بیش از پیش معاونت پرورشی بود. ما برای هر مدرسه به یک مربی پرورشی نیاز داریم که متأسفانه تعداد بسیار زیادی از مدارس کشور مربی و معاون پرورشی نداشتند.


وی ادامه داد: آزمون استخدامی جذب مربی پرورشی و تربیت بدنی و مشاور امروز در سراسر کشور برگزار شد و دقایقی پیش به پایان رسید. ۴۰۰ هزار نفر از علاقمندان با یکدیگر رقابت کردند که ۱۹ هزار نفر از آن‌ها در این رشته جذب خواهند شد.


برگزاری بیش از ۱۳.۵ میلیون نفر روز اردو برای دانش‌‌آموزان در سال ۱۴۰۲
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در امور پرورشی کارهای بزرگی انجام گرفت، اطهار کرد: اولین اقدام طرحی به نام «امید، ایمان، خودباوری، خردورزی، نشاط و هویت» که همه کلمات آن برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است طراحی شد و بر مبنای آن سامانه‌هایی ایجاد شد و فعالیت‌های پرورشی گسترده در سراسر کشور انجام گرفت.


وی ادامه داد: بیش از ۸ میلیون دانش آموز در این طرح فراگیر شرکت کردند و بیش از 8هزار گروه سرود در کشور شکل گرفت. بیش از ۱۳.۵ میلیون نفر روز اردو برگزار کردیم که راهیان پیشرفت، راهیان نور و زیارت اولی‌ها و سایر اردوها از این دسته هستند. امسال نیز نهضت اردویی را دنبال خواهیم کرد.


صحرایی ضمن اشاره به مراسم اعتکاف سال گذشته و حضور دانش‌آموزان در این مراسم اظهارکرد: اعتکاف سال گذشته یک اعتکاف تاریخی بود که ۴۴۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲۸۰۰ مدرسه معتکف شدند و دشمنان ما را که ادعا داشتند نسل جدید همانند نسل گذشته نیستند را نامید کردند. طبق آمارها ما ۱۲۰ درصد رشد معتکفین در میان دانش آموزان را داشتیم.


وی افزود: در ماه مبارک رمضان محفل‌های قرآنی دانش آموزی شکوه پیوسته‌ای داشت که ۲۰ هزار محفل در ماه مبارک رمضان برگزار و از خادمان و قهرمانان قرآنی تجلیل شد. همچنین؛ جشن‌های تکلیف نیز برگزار و باشگاه قله‌های فرهنگی و ادبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت که نشان از عزم این کانون جهت تحول در امور پرورشی و تربیتی است.


بازگشت مرجعیت علمی مدارس به معلم، مدرسه و کتاب
صحرایی اظهار کرد: بعد از ۱۲ سال اولین آیین‌نامه اجرایی برای اجرای سند تحول بنیادین از هیات دولت بیرون آمد، آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌های دانش آموزان.


وی افزود: هر دانش آموز متوسطه یک مهارت که از مهر امسال اجرایی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: امروز امتحانات نهایی تعیین کننده امتیاز ورود به دانشگاه هستند و مرجعیت به معلم، مدرسه و کتاب برگشته است.


وی ادامه داد: اجرای مصوبه شورای علمی و فرهنگی باعث شده است که شاهد حضور بیش از پیش دانش آموزان مناطق محروم در دانشگاه‌های سراسر کشور باشیم.


صحرایی بیان کرد: همه حکمرانی و اداره کشور برخاسته از آموزش و پرورش است.کشور ما پیشرفت نخواهد کرد الا از طریق آموزش و پرورش.


وی در پایان افزود: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم،ما به قله نزدیک شده ایم و کسی که می تواند این الگو شدن را رقم بزند نظام تعلیم و تربیت کشور است./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده