جزئيات برنامه‌های آموزش و پرورش براي ارتقاي كيفيت نمرات امتحاني-راهبرد معاصر

جزئيات برنامه‌های آموزش و پرورش براي ارتقاي كيفيت نمرات امتحاني

وزير آموزش و پرورش گفت: مناطق مختلف آموزشي در كشور براي تقويت دانش‌آموزان و ارتقاي كيفيت نمرات امتحانات آنها، اقدامات كم سابقه‌اي را در پيش گرفته‌اند. فعال كردن اردوهاي علمي در درون مدرسه‌ها، گشودن قرائت‌خانه‌ها يا سالن‌هاي مطالعه به صورت شبانه‌روزي، باهمخواني دانش‌آموزان و كلاس‌هاي رفع اشكال در دستور كار همه مناطق است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۲۳۹۱۸۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ رضامراد صحرايي وزير آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که « وزارت آموزش و پرورش برای افزایش کیفیت آموزشی و افزایش نمرات دانش‌آموزان در امتحان نهایی چه برنامه ای دارد؟»، اظهار كرد: موضوع ارتقاي كيفيت آموزش و تقويت مدارس دولتي، هم اكنون يكي از دستوركا‌رهاي اصلي ما هست كه يكي از نقاط تمركز آن، امتحانات نهايي است؛ نقطه تمركز ديگر، تقويت امور تربيتي و پرورشي و همينطور تضمين كيفيت در ساير برنامه‌هاي وزارت آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: با توجه به اينكه سؤال شما درباره امتحانات نهايي است، بر اين مسأله تمركز مي‌كنم. امسال امتحانات نهايي، ضريب قطعي 50 درصد براي پايه دوازدهم و 60 درصد براي پايه دهم و يازدهم در سال‌هاي آينده جهت ورود به دانشگاه‌ها خواهد داشت. بنابراين اين امتحانات از اهميت بسيار ويژه‌اي برخوردار هستند.
صحرایی اضافه کرد: هم‌اكنون نهضت ملي تقويت آموزش در دوره متوسطه دوم به راه افتاده است و مديران يكايك مدارس كشور نمرات دانش‌آموزان پايه دوازدهم خود در سال 1402 را دريافت كردند و وضعيت آموزشي مدرسه خود را در تمام دروس نسبت به خودشان و نسبت به ساير مدارس شهرستان، استان و حتي نسبت به كل كشور مي‌دانند.
وی تصریح کرد: يك ستاد عالي آزمون در وزارت آموزش و پرورش شكل گرفته است كه در آن 6 كارگروه فعال هستند. كارگروه‌ها هر هفته جلسه مي‌گيرند و هر دو هفته يكبار ستاد عالي آزمون نسبت به بررسي پيشنهادات سياستي كارگروه‌ها اقدام کرده و پس از تصويب، آنها را ابلاغ مي‌کند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دبيرخانه‌هاي كشوري دروس مختلف بيش از هر زمان ديگري پاي كار آمده‌اند، افزود: گروه‌هاي آموزشي در سطح استان‌ها و مناطق فعال شدند و نمونه سؤالات مفهومي نيز تدوين شد؛ همزمان از طريق شبكه آموزشي شاد و همينطور مدرسه تلويزيوني ايران، همه درس‌هايي كه بيشتر در دوران كرونا توليد شده بود در دسترس قرار گرفته است تا دانش‌آموزان از آنها استفاده كنند.
وی اضافه کرد: مناطق مختلف آموزشي در كشور براي تقويت دانش‌آموزان و ارتقاي كيفيت نمرات آنها، اقدامات كم سابقه‌اي را در پيش گرفتند. فعال كردن اردوهاي علمي در درون مدرسه‌ها، گشودن قرائت‌خانه‌ها يا سالن‌هاي مطالعه به صورت شبانه‌روزي، باهمخواني دانش‌آموزان و كلاس‌هاي رفع اشكال در دستور كار همه مناطق است.
صحرایی با بیان اینکه آنچه امتحانات نهايي سال گذشته نشان داد تصوير واقعي نظام آموزشي كشور بود، گفت: خرسنديم كه رئيس‌جمهور نسبت به اين موضوع بسيار دغدغه‌مند بوده و موضوع كيفيت آموزش روي ميز ايشان قرار گرفت. شايد بيش از سه دهه است كه افت كيفيت آموزش هر از چندي در محافل و مجالس ملي مطرح مي‌شود اما سابقه‌اي ندارم كه هيچكدام از رؤساي دولت‌هاي پيشين نسبت به اين موضوع به اندازه آيت‌الله رئيسي دغدغه‌مند بوده باشند. اين دغدغه و حساسيت ايشان مهمترين سرمايه براي ارتقاي كيفيت آموزش و تقويت مدارس دولتي كشور است.
وی تصریح کرد: شوراي عالي آموزش و پرورش هم در حال تهيه يك بسته براي تقويت مدارس دولتي است و موضوع دريافت مجوزهاي لازم از مجلس شوراي اسلامي و حتي ارائه لايحه تحت عنوان تقويت مدرسه در دستور كار قرار گرفته است./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده