مذاکرات شهید رئیسی به ثمر نشست/ ‌رکورد ترانزیت شکسته شد-راهبرد معاصر
سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد آخرین قیمت ارز توافقی نیما/ دلار حواله ۶۲هزار و ۷۳۲ تومان شد

مذاکرات شهید رئیسی به ثمر نشست/ ‌رکورد ترانزیت شکسته شد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تأکید شهید رئیسی بر این بود که توسعه ترانزیت می‌تواند به‌اندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد، گفت: رشد ترانزیت نشان می‌دهد که مذاکرات بین‌المللی و منطقه‌ای شهید رئیسی در حال به ثمر نشستن است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 26
کد خبر: ۲۴۲۴۹۸

به گزارش راهبرد معاصر؛  مهرداد بذرپاش‌ در حاشیه بهره‌برداری از راه‌آهن یزد ـ اقلید در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت ‌شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش، پروژه راه‌آهن یزد ـ اقلید را یکی از پروژه‌های مورد تأکید رئیس‌جمهوری فقید کشورمان دانست و ‌اظهار ‌داشت: عملیات تکمیلی خط ریلی و بهره‌برداری از راه‌آهن یزد ـ اقلید عملیات بزرگی بود که در 2 سال اخیر بیش از 850 میلیارد تومان برای آن هزینه شد.

 

وی ادامه داد: مسیر راه‌آهن اقلید ـ یزد به‌طول 270 کیلومتر است که 245 کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.

 

بذرپاش ادامه داد: یزد به‌عنوان یکی از استان‌های مهم صاحب بار به‌دلیل وجود معادن مختلفی که در این استان قرار دارد، برای فعالان صنعت ریلی استان جذابی است و باید این صنعت در منطقه توسعه بیشتری پیدا کند.

 

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در این پروژه 270کیلومتری، ایراداتی وجود داشت و ایستگاه‌هایی نیمه‌تمام مانده بود که با احداث 5 ایستگاه و رفع ایرادات موجود، حرکت قطار باری در این مسیر ریلی از امروز آغاز می‌شود و پس از 2 روز نیز اولین قطار مسافری در این مسیر حرکت خواهد کرد.

 

وی با اشاره به کاهش زمان حدوداً 4ساعته‌ای که با احداث این خط از مسیر شیراز به‌سمت مشهد مقدس محقق می‌شود، گفت: راه‌آهن یزد ـ اقلید یکی از درخواست‌های مردم این استان بوده است و این کاهش زمان اثرات مختلفی در صرفه‌جویی انرژی، زمان و همچنین افزایش امنیت مسافرین و افزایش سرعت جابه‌جایی بار خواهد داشت.

 

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که معادن بزگی که در مسیر قرار دارند یکی از بیشترین برخورداران از فواید این خط ریلی خواهند بود، اظهار کرد: راه‌اندازی و بهره‌برداری از این خط عظیم ریلی، طرح مثلث طلایی گردشگری 3 استان اصفهان، فارس و یزد را که همواره مورد تأکید استانداران این استان‌ها بوده است، تکمیل می‌کند.

 

وی ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و سایر دست‌اندرکاران این پروژه، گفت: اتفاق دیگری که رخ می‌دهد، میزان توسعه ترانزیتی است و احداث این خطوط ریلی عملاً در راستای کلان‌پروژه ایران راه می‌تواند ترانزیت کالا از مسیر ایران را تسریع کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: خبر خوبی هم که برای مردم داریم این است که در 2ماهه ابتدای امسال نسبت به 2ماهه سال گذشته 57 درصد رشد ترانزیت داشتیم و در سال گذشته هم رشد قابل‌توجهی در این زمینه تجربه شد.

 

بذرپاش این رشد را بی‌سابقه دانست و گفت: رکورد ترانزیت در سال گذشته شکسته شد و با ادامه مسیر رشد ترانزیت در سال 1403 پیش‌بینی می‌شود که این رکورد باز هم شکسته شود.

 

وزیر راه و شهرسازی گفت: همواره تأکید رئیس‌جمهوری فقید بر این بود که توسعه ترانزیت می‌تواند به‌اندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد و همه برنامه‌های کلان پروژه ایران راه از جمله توسعه زیرساخت‌ها چه در خطوط ریلی و چه در بخش جاده‌ای و هم در بخش توسعه نرم‌افزارها و تسهیل تردد کالا و مسافر در پایانه‌های مرزی بر این مبنا قرار گرفته است.

 

وی با ابراز این که رشد ترانزیت کشور نشان می‌دهد که مذاکرات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای که ریاست‌جمهوری در رأس آن قرار داشت، در حال به ثمر نشستن است، گفت: آمارهای موجود در بخش ترانزیت گواه این موضوع است.

 

بذرپاش با اعلام این که "در سال 1402 مجموعاً بیش از 84همت پروژه راه و ریل افتتاح شد که در تاریخ معاصر ما بی‌سابقه بوده است."، اضافه کرد: حدود 195 کیلومتر احداث و افتتاح خطوط ریلی، 235 کیلومتر احداث آزادراه و حدود 800 کیلومتر نیز بزرگراه افتتاح شده است که این اعداد منابع و حجم اشتغال قابل‌توجهی را به خود صرف می‌کند و کنار آن اثرات مستقیمی هم در امنیت تردد و توسعه ترانزیت و تسهیل تردد دارد و اعدادی بی‌سابقه در تاریخ کشور است./ تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر