واکنش حماس به ادعای پیشرفت در مذاکرات غزه-راهبرد معاصر

واکنش حماس به ادعای پیشرفت در مذاکرات غزه

همزمان با اعلام تصمیم کابینه جنگ رژیم اسرائیل برای برگزاری جلسه طی امشب، مسئولی در دولت آمریکا مدعی پیشرفت در دور جدید مذاکرات بین حماس و این رژیم شد که حماس به آن واکنش نشان داد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 26
کد خبر: ۲۴۲۴۹۹

به گزارش راهبرد معاصر، رسانه‌های رژیم اسرائیل  امروز یکشنبه گزارش دادند که کابینه جنگ رژیم اسرائیل که بعد از عملیات طوفان الاقصی تشکیل شده، امشب مجدد تشکیل جلسه خواهد داد.

 

کابینه جنگ نتانیاهو درحالی تشکیل جلسه خواهد داد که این روزها اختلاف او و وزیران هم‌سویش با وزیر جنگ بیشتر شده است. نتانیاهو خواهان تداوم جنگ است و برخی نظامیان طرفدار او شب گذشته، گالانت را به تمرد تهدید کردند.

 

در همین ارتباط، شبکه سی‌بی‌اس آمریکا به نقل از یک مسئول در دولت بایدن مدعی شد که در ارتباط با از سرگیری مذاکرات پیرامون تبادل اسرا پیشرفتی وجود داشته است و تماس‌ها در این ارتباط ادامه داد و آمریکا به همراه مصر و قطر به عنوان واسطه در مذاکرات بین حماس و رژیم اسرائیل، تلاش گسترده‌ای در این راستان انجام می‌دهد.

 

همزمان با این ادعاها و زمزمه‌ها مبنی بر شروع دور جدید مذاکرات بر سر تبادل اسرا که بیشتر از سوی صهیونیست‌ها و رسانه‌های حامی رژیم اسرائیل به گوش می‌رسد، «عزت الرشق»، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در این باره گفت: میانجیگران چیزی درباره مذاکرات آتش بس به ما نگفته‌اند.

 

او همچنین بر مطالبات قبلی حماس برای تبادل اسرا تأکید کرد و گفت که «ما خواسته خود را به وضوح اعلام کرده ایم که تجاوزات به تمام نوار  غزه باید به طور کامل و دائمی متوقف شود.»

 

عزت الرشق درباره ذهنیت نخست وزیر رژیم اسرائیل از تبادل و توافق با حماس گفت: «نتانیاهو از وقت کشی و دروغگویی خود مبنی بر اینکه به اسیرانش توجه دارد، خسته نمی‌شود.»

 

ارتش رژیم اسرائیل 18 اردیبهشت ماه، درست ساعتی بعد از اعلام موافق حماس با پیشنهاد آتش بس مصر، حمله به رفح را آغاز کرد که عملا با این اقدام تلاش‌ها برای دست یابی به آتش بس و تبادل اسرا را ناکام گذاشت و این مذاکرات سرانجامی نداشت.

 

شهر رفح واقع در نوار غزه پیش از جنگ (15 مهرماه) محل سکونت 10 درصد ساکنان این منطقه بود اما امروزه 65 درصد یا دو‌سوم جمعیت نوار غزه در آن حضور دارند.

 

فشار جنگ طی نزدیک به هشت ماه گذشته، صدها هزار فلسطینی را به این ناحیه کشانده است و بسیاری از این افراد را رژیم با دستور تخلیه مناطق به رفح سوق داده و به آنها اطمینان داده بود این منطقه امن است. حالا صهیونیست‌ها اما برخلاف وعده‌های قبلی خود درصدد آغاز عملیات در منطقه‌ای هستند که به پرتراکم‌ترین قسمت نوار غزه و جهان تبدیل شده است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده