علی‌باقری: بنیان تفکر امام (ره) در سیاست خارجی، استقلال بود-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

علی‌باقری: بنیان تفکر امام (ره) در سیاست خارجی، استقلال بود

مراسم گرامیداشت سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی، با عنوان "فلسطین و مقاومت در منظومه فکری امام خمینی (ره)" با سخنرانی سرپرست وزارت امور خارجه و تولیت آستان امام خمینی (ره) در حرم مطهر برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 29
کد خبر: ۲۴۳۱۳۱

به گزارش راهبرد معاصر، بعدازظهر امروز مراسم گرامیداشت سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی، با عنوان "فلسطین و مقاومت در منظومه فکری امام خمینی (ره)" با سخنرانی علی باقری، سرپرست محترم وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سید حسن خمینی تولیت آستان امام خمینی (ره) در حرم مطهر برگزار شد.

 

در ابتدا سرپرست وزارت خارجه ضمن عرض تسلیت به دلیل شهادت رئیس جمهور، وزیر خارجه و همراهانشان گفت: همواره در طول 4.5 دهه گذشته هر موقع خسارت‌هایی به کشور ما وارد می‌شد توکل ما بر خدای متعال بوده است. دشمنان ما هیچ‌گاه نتوانستند از رهگذر صدمات چیزی عاید خود کنند، هرچند از دست رفتن این عزیزان برای ما خسارت بوده است.

 

وی افزود: به همه دشمنان هشدار می‌دهم که ما سربازان خامنه‌ای همواره سرباز خمینی هم هستیم، امام حرکت ابداعی را ایجاد کردند. ویژگی‌های شخصیتی و علمی و اخلاقی و … امام کم نظیر است.

 

باقری ادامه داد: امام هم این دانش و درک و بینش را داشتند و هم اراده داشتند که دین در کنار حاکمیت باشد. بنیانی که امام گذشت و اساس آن مبتنی بر این است که شالوده اصلی را دین تشکیل می‌دهد، ویژگی حضرت امام بود. ما باید توانایی داشته باشیم تا این نگاه امام را در حکمرانی جاری کنیم.

 

وی همچنین گفت: در عرصه سیاست خارجی فهمم این است که اولین شخصیتی توانست سیاست خارجی مبتنی بر تفکر دینی را اجرایی کند امام بود. سیاست خارجی ایدئولوژیک است و اگر ایدئولوژیک نباشد سیاست خارجی نیست. سیاست خارجی ما یک مبنای وحی دارد. ما مستقل هستیم و سیاست خارجی داریم.

 

باقری اظهار داشت: بنیان تفکر امام در سیاست خارجی استقلال بود و این گران سنگ ترین هدیه امام است. استقلال یعنی صیانت از هویت ملت ایران. هنر امام این بود که سه هویت ایران را سامان داد. امام تدبیری که کردند دقیقا هم افزایی بود.

 

وی با بیان اینکه آنچیزی که توانست در مقابل دشمن بعثی مردم را بسیج کند جز تفکر دینی نبود، گفت: کسی که حاضر باشد فرزندش که همه وجودش است را در راه امام بدهد و با آن صلابت بایستد عادی نیست بلکه هنر امام بود.

 

باقری افزود:  استقلال ماست که برای ما قدرت ایجاد کرده است. قدرت‌های بزرگ با یک حرکت و موضعگیری تصمیمشان عوض می‌شد یا حکومتشان عوض می‌شد. اما پیامی که آمریکایی‌ها بعد از وعده صادق می‌دانند هیچ خللی در اراده ما ایجاد نکرد.

 

وی با بیان اینکه امتداد انقلاب اسلامی که راهبر آن امام بودند، جریان مقاومت است، اظهار داشت: جریان مقاومت الهام گرفته از انقلاب اسلامی است اما غربی‌ها می‌خواهند اینگونه القا کنند که جریان مقاومت وابسته به ایران است اما جریان مقاومت امتداد انقلاب اسلامی است. برای همین می‌بینید که جریان‌های مقاومت مستقل تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند.

 

سرپرست وزارت امور خارجه افزود: هنر امام بود که جزیان‌های مقاومت به بلوغی رسیدند که خودشان اقدام می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه امام یک ایدئولوگ بزرگ بود و کارکرد ایشان ورود دین به حاکمیت بود، گفت: امام بنیان گذار نهاد جمهوری اسلامی بود. در عرصه سیاست خارجی بنیان گذار سیاست نرم نه شرقی نه غربی بود. در بین‌الملل بنیان گذار جریان مقاومت بود.

 

سرپرست وزارت خارجه گفت: در جریان غزه فجایع زیادی رخ داده اما صهیونیست‌ها به هیچ هدفی دست نیافتند. ریشه این به فکر امام برمی‌گردد. بعد از طوفان الاقصی چه کسی فکر می‌کرد که مردم مظلوم و مقتدر غزه ایستادند و صهیونیست‌ها شکست خورده و منفور شدند. در عرصه دیپلماسی عمومی حیثتی برای صهیونیست‌ها باقی نمانده است. در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا رژیم در وضعیت وخیمی قرار گرفته است. اینها همش دستاورد مرد بزرگی است که قرن‌ها جلوتر از تاریخ بود.

 

باقری تصریح کرد: ما با افتخار اعلام می‌کنیم که در عصر خمینی زیستیم و سرباز خمینی بودیم و سرباز خامنه‌ای باقی خواهیم ماند. ما در این مکان مقدس به این بزرگ مرد قول می‌دهیم که امام ما سرباز کوچک تو در دستگاه سیاست خارجی لحظه‌ای از پیروی و تبعیت از دستورات ولی امر در مسیر تحقق اهداف سیاست خارجی که استقلال است تردید نخواهیم کرد.

 

وی افزود: امروز دعای ما در برابر روح قدسی حضرت امام این است که به ما چنان مسئولیتی بده بتوانیم راه درست را تشخیص دهیم و چنان جسارتی بده که بتوانیم اقدام درست را انجام دهیم. تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده