بغداد: خلع سلاح گروه‌های مخالف ایران راحت‌تر از خلع سلاح پ. ک. ک است-راهبرد معاصر

بغداد: خلع سلاح گروه‌های مخالف ایران راحت‌تر از خلع سلاح پ. ک. ک است

معاون وزیر خارجه عراق در اظهاراتی به همکاری تهران و بغداد برای بیرون کردن منافقین از خاک این کشور و لزوم همکاری عراق و ترکیه برای برخورد با گروهک پ. ک. ک پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 05
کد خبر: ۲۴۳۹۷۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ «هشام العلوی» معاون وزیر خارجه عراق روز چهارشنبه گفت مذاکرات میان آنکارا و بغداد درخصوص حل مشکل گروهک تروریستی «پ. ک. ک» ادامه دارد.

وی در گفتگو با آناتولی به اظهارات «باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق درباره مساله دادن پناهندگی به عناصر گروهک پ. ک. ک تحت نظارت سازمان ملل از سوی شورای امنیت ملی عراق پرداخت.

وی گفت: ما به همراه ایران و سازمان ملل در راستای بیرون کردن عناصر مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) از عراق همکاری کردیم، شما نگاه کنید که تعامل ما با این گروه چگونه بود، این یک نمونه بسیار خوب و موفق بود. ما با ایران و سازمان ملل همکاری کردیم و در نهایت فعالیت مجاهدین خلق (منافقین) را محدود کردیم و بسیاری از عناصر آن به عنوان پناهنده به اروپا رفتند.

العلوی خاطرنشان کرد: ما با دولت ایران برای خلع سلاح کردن گروه‌های معارض ایران (تروریست‌های تجزیه‌طلب) در اقلیم کردستان عراق همکاری داریم و خلع سلاح کردن این گروه‌ها نسبت به گروهک پ. ک. ک راحت‌تر است. حضور گروهک پ. ک. ک در عراق غیرقانونی است و ما بر این باور نیستیم که با اقدامات یکجانبه این مشکل را حل کنیم. عراق و ترکیه باید راهبرد مشترک خود در مورد این گروهک را گسترش دهند. ما به طور همزمان نگرانی‌های آنکارا را درک می‌کنیم و تمایل داریم با مقامات این کشور همکاری و این مشکل را حل کنیم. گروهک پ. ک. ک یک مساله پیچیده است و ما به هیچ وجه فعالیت این گروهک را قانونی و قابل پذیرش نمی‌دانیم.

او همچنین گفت: در عین حال از ترکیه نمی‌خواهیم که به طور یکجانبه اقداماتی اتخاذ کند و ۲ دولت باید نگرانی یکدیگر را درک کنند و به جای اقدام یکجانبه باهم همکاری داشته باشند. اکنون باید مذاکرات درمورد حل مشکل این گروهک انجام شود و این مساله نه تنها برای امنیت ملی دو کشور بلکه برای پروژه‌هایی مانند جاده توسعه مهم است.

العلوی افزود: عراق اهمیت زیادی برای همکاری با همسایگان برای ایجاد ثبات منطقه‌ای قائل است، این رویکرد ما برای همکاری در راستای پایان دادن به درگیری‌ها و جنگ‌های منطقه است، زیرا بدون صلح تحقق تکامل اقتصادی امکان‌پذیر نیست./ ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده