نسل Z، عامل تغییر سیاست آمریکا نسبت به صهیونیست‌ها-راهبرد معاصر
گزارش مرکز مطالعاتی «ریسپانسیبل استیت کرفت»؛

نسل Z، عامل تغییر سیاست آمریکا نسبت به صهیونیست‌ها

نه تنها اعتراضات خیابانی، بلکه نظرسنجی‌های بی‌شمار نشان می‌دهند نظر جوانان و نوجوانان آمریکایی نسبت به حمایت بی‌قید و شرط دولتشان از رژیم صهیونیستی تغییر کرده است.
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 09 June 2024

نسل Z، عامل تغییر سیاست آمریکا نسبت به صهیونیست‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اینکه آمریکایی‌های نسل Z دیدگاه‌های منحصربه‌فردی درباره سیاست خارجی دارند، موضوع جدیدی نیست، اما اعتراضات اخیر به رهبری دانشجویان مخالف جنگ غزه، تفاوت‌های بین نسلی را در این کشور برجسته کرده و ممکن است منادی جدایی سیاسی درازمدت ایالات متحده از اسرائیل باشد.


برخی شاخص‌ها ممکن است برای ایالات متحده نگران‌کننده باشند، ازجمله اینکه نسل Z نسبت به گروه‌های قدیمی‌تر خود تأکید بیشتری بر حمایت از آتش‌بس دارند و بیشتر جوانان 18 تا 24 ساله دانشگاه هاروارد در نظرسنجی ماه دسامبر حمله هفتم اکتبر را ناشی از نارضایتی فلسطینیان دانستند.

 

اسرائیل دیگر قادر به کنترل جریان اطلاعات و پیام ها نیست و بسیاری از وب سایت ها با ارائه مستقیم اطلاعات به افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، رسانه های سنتی را دور می زنند


در عین حال، نظرسنجی پولیتیکو در آوریل نشان داد، تنها 15 درصد نسل Z نسبت به اسرائیلی‌ها ابراز همدردی کردند، در مقابل 40 درصد بچه‌های متولد سال‌های 1946 و 1964 چنین حساسی نداشتند. همچنین حدود 20 درصد نسل Z از ارائه تسلیحات به فلسطینیان حمایت می کنند، در حالی که این رقم در رأی دهندگان بالای 65 سال تنها دو درصد است.


در همان ماه، نظرسنجی انجام شده به وسیله مرکز تحقیقاتی پیو نشان داد، یک سوم جوانان زیر 30 سال می گویند، همدردی آنها به طور کامل یا بیشتر با مردم فلسطین است، در حالی که 14 درصد می گویند، به طور کامل یا بیشتر با مردم اسرائیل همدردی می کنند.


در نوامبر، اندیشکده آمریکایی بروکینگز گزارش کرد، حتی قبل از هفتم اکتبر، تفاوت‌های نسلی آشکاری در نگرش آمریکایی‌ها نسبت به اسرائیل وجود داشت. تنها 41 درصد افراد میان 18 تا 29 سال دیدگاه مثبتی نسبت به اسرائیل دارند. در حالی که پیش تر 69 درصد نسل قدیم دیدگاه مثبتی نسبت به اسرائیل داشتند.


اسرائیل دیگر قادر به کنترل جریان اطلاعات و پیام ها نیست و بسیاری از وب سایت ها با ارائه مستقیم اطلاعات به افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، رسانه های سنتی را دور می زنند. به عنوان نمونه، در تیک تاک، هشتگ #freepalestine 31 میلیارد بار استفاده شد، در حالی که این رقم برای #standwithisrael 590 میلیون بار بود. به تازگی سناتور میت رامنی و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به تأثیر منفی رسانه‌های اجتماعی بر طرفداری از اسرائیل پرداختند و باعث شد طرح ممنوعیت تیک تاک  به کنگره برود.


آنها از این واقعیت خوششان نمی آید که 50 درصد جوانان آمریکایی به اخبار رسانه های اجتماعی به میزان رسانه های قدیمی اعتماد دارند و اینکه تعداد بیشتری از دانشجویان معترضان برای اطلاع از اخبار جنگ غزه به رسانه های غیر آمریکایی و گاهی عربی متکی هستند.


به نظر می آید جوانان آمریکایی بیشتر درباره اینکه چرا رابطه ای بدون قید و شرط با اسرائیل وجود دارد، متعجب هستند. کسانی که در دوره جنگ‌های عراق و افغانستان بزرگ شدند، ممکن است نسبت به احتمال وقوع جنگ‌های دیگر به هزینه غیرنظامیان تردید بیشتری داشته باشند. جوانان آمریکایی به درستی مشکوک می شوند وقتی افسران نظامی بازنشسته (همان افرادی که در شکست های عراق و افغانستان نقش داشتند) را در تلویزیون می بینند. این در حالی است که کشورشان 175 میلیارد دلار به اوکراین برای نقش آفرینی در جنگ میان ناتو و روسیه پرداخت می کند و بیش از 300 میلیارد دلار به اسرائیل می دهد تا از آنها حمایت کند، در حالی که این پول سهم جوانان آمریکایی است و باید برای ساختن کشور هزینه شود.


با توجه به در دسترس بودن اطلاعات به روز، جوانان آمریکایی نمی توانند از این واقعیت غافل شوند که اسرائیل به جز در اختیار داشتن سلاح های اتمی، دارای مدرن ترین ارتش منطقه است و تقریباً 4 میلیارد دلار کمک های نظامی هر ساله از آمریکا دریافت می کند.


این را به چالش‌های اجتماعی و اقتصادی ای که آمریکا با آن‌ها مواجه است، بیفزایید تا دریابید نسل Z این کشور دارای میزان بالای افسردگی و اضطراب هستند. آنها احساس می کنند فرصت های شغلی شان محدود و رؤیای بزرگ آمریکایی ها دور از دسترس است. اخبار تلخ تری نیز وجود دارد؛ اینکه بدهی آمریکا نزدیک به 35 تریلیون دلار یا بیش از 100 هزار دلار به ازای هر شهروند و رتبه اوراق قرضه آن به تازگی به AA+ کاهش یافته است.

 

نسل Z این کشور دارای میزان بالای افسردگی و اضطراب هستند. آنها احساس می کنند فرصت های شغلی شان محدود و رؤیای بزرگ آمریکایی ها دور از دسترس است


علاوه بر این، هزینه های استقراض افزایش یافته، هزینه های بهره وری تقریباً دو برابر شده و در دو سال اخیر به 659 میلیارد دلار رسیده است. تأمین اجتماعی حدود 66 تریلیون دلار بدهی بدون بودجه دارد و در آستانه ورشکستگی است و احتمالاً تا سال 2033 ذخایر خود را تخلیه می کند. همچنین 1.75 تریلیون دلار بدهی وام دانشجویی وجود دارد و اوضاع اقتصادی آمریکا تاریک به نظر می آید.

 


عاقلانه است جمهوری خواهان و دموکرات ها در حمایت بی قید و شرط خود از اسرائیل تجدیدنظر کنند، به ویژه از آنجایی که شکاف آشکاری میان اهداف اعلام شده اسرائیل و واقعیت های میدانی موجود وجود دارد؛ بنابراین بسیاری از دانشجویان احساس می کنند دارای تعهد اخلاقی برای حمایت از فلسطینیان هستند که جلوگیری از غلیان این احساس ممکن است آسان نباشد. همان گونه که نسل Z شروع به رقابت برای مناصب سیاسی و رأی دادن قوی تر می کند، ممکن است وابستگی عاطفی خود را به ملت دیگری از دست بدهند.


 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛ / ۱ روز پیش

غرب و شبکه‌سازی بحران

ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱۷ ساعت پیش

کابینه احتمالی نامزدها، عامل افزایش شور انتخاباتی

یادداشت اختصاصی احسان قمری، تحلیلگر مسائل اقتصادی؛ / ۱ روز پیش

برداشت آزاد دیدگاه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری