دبیر کل سازمان ملل: زمان آتش‌بس و آزادی بی‌قید و شرط گروگان‌ها فرا رسیده است-راهبرد معاصر

دبیر کل سازمان ملل: زمان آتش‌بس و آزادی بی‌قید و شرط گروگان‌ها فرا رسیده است

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با استقبال از طرح صلح جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و اعلام اینکه بیت المقدس باید پایتخت مشترک فلسطین و اسرائیل باشد، گفت:زمان آتش بس و آزادی بی قید و شرط گروگان‌ها فرا رسیده است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۸ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 11
کد خبر: ۲۴۴۹۷۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی گفت: من از ابتکار صلح که اخیراً توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مطرح شد، استقبال می‌کنم و از همه طرف‌ها می‌خواهم که از این فرصت استفاده کرده و به توافق برسند.

گوترش تصریح کرد: «تنها راه پیش رو از طریق راه حل سیاسی است که مسیری را برای صلح پایدار باز می‌کند، بر اساس دو کشور فلسطین و اسرائیل که در کنار هم در صلح و امنیت زندگی می‌کنند، بر اساس خطوط مرزی مشخص شده قبل از سال ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد، موافقتنامه‌های قبلی و قوانین بین المللی با بیت المقدس به عنوان پایتخت هر دو کشور.»

دبیرکل سازمان ملل افزود: من از همه طرف‌ها می‌خواهم که به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی بشردوستانه احترام بگذارند. این شامل تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه هم به غزه و هم در داخل غزه است، همانطور که آنها متعهد شده اند.

گوترش تاکید کرد: تمام مسیر‌های موجود به غزه باید عملیاتی باشد. مسیر‌های زمینی کاملاً حیاتی هستند. امنیت آنروا و شرکای بشردوستانه ما برای انتقال کمک‌های حیاتی از مناطق مرز و ارسال آنها به سراسر غزه، بسیار مهم است.

او گفت: ارایه کمک به مسیر‌های ایمن و مکانیسم‌های موثر رفع تعارض برای تضمین امنیت آنها نیاز دارد. فعالان حقوق بشری نیاز به دسترسی بدون مانع به تجهیزات امنیتی و ارتباطی، متناسب با خطرات کار در یک منطقه جنگی دارند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: آنها نیازمند تلاش‌های فوری برای پاکسازی مسیر‌های داخل غزه هستند که مملو از مین‌ها و بمب‌های منفجر نشده است.

گوترش اضافه کرد: من همچنین از جهان می‌خواهم تا برای محافظت از آنروا در برابر حملات ظالمانه و بی‌امان متحد شوند. نقش آنروا نه تنها در طول جنگ، بلکه پس از آن نیز حیاتی خواهد بود.

او یادآور شد: بیش از یک میلیون کودک آسیب دیده در غزه نیاز به حمایت روانی اجتماعی و ایمنی و امیدی دارند که مدارس آنروا پیش لز جنگ آنها را فراهم می‌کرد. حدود ۶۰ درصد از کل ساختمان‌های مسکونی و حداقل ۸۰ درصد از تأسیسات تجاری در اثر بمباران اسرائیل آسیب دیده اند. امکانات بهداشتی و موسسات آموزشی زیر آوار است.

گوترش گفت: «اکنون ۸ ماه از حملات تروریستی هولناک حماس در ۷ اکتبر و ربوده شدن مردان، زنان و کودکان اسرائیلی به غزه می‌گذرد. اما ۸ ماه رنج بی امان برای غیرنظامیان فلسطینی در غزه، سرعت و ابعاد کشتار و تلفات در غزه فراتر از هر بحران‌ها در سال‌های فعالیت من به عنوان دبیرکل است.»

او تصریح کرد: حداقل ۱.۷ میلیون نفر - ۷۵ درصد از جمعیت غزه - به دلیل حملات نظامی اسرائیل آواره شده اند. هیچ جا امن نیست. شرایط اسفناک است. وضعیت بهداشت عمومی فراتر از سطح بحران است. بیمارستان‌های غزه ویران شده است. تجهیزات پزشکی و سوخت کمیاب هستند یا وجود ندارند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: بیش از یک میلیون فلسطینی در غزه آب آشامیدنی سالم کافی ندارند و با سطوح ناامید کننده گرسنگی روبرو هستند. بیش از ۵۰ هزار کودک برای سوء تغذیه حاد نیاز به درمان دارند.

او ادامه داد: با وجود نیاز‌های عظیم، حداقل نیمی از تمام ماموریت‌های کمک‌های بشردوستانه به دلایل عملیاتی یا امنیتی لغو می‌شوند یا از آنها جلوگیری می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل خاطر نشان کرد: علاوه بر همه اینها، از زمان حمله به گذرگاه مرزی رفح در یک ماه پیش، جریان کمک‌های بشردوستانه حیاتی به مردم غزه - که قبلاً هم بسیار ناکافی بود - به میزان دو سوم کاهش یافته است.

او تاکید کرد: ستون فقرات این پاسخ بشردوستانه آنروا است که در کنار مردمی که از آنها حمایت می‌کند به طرز غیرقابل تحملی آسیب دیده است. من عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌ها و دوستان ۱۹۳ کارمند آنروا که کشته شده اند ابراز می‌کنم.

گوترش گفت: باید پاسخگویی کامل برای تک تک این مرگ‌ها وجود داشته باشد. حملات به پرسنل و اماکن سازمان ملل غیرقابل قبول است. وحشت باید متوقف شود.

سرانجام پس از هشت ماه از جنگ اسرائیل در غزه و برغم حمایت‌های همه جانبه واشنگتن از تل آویو و ناکامی در شکست جنبش حماس، طرح پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه میان اسرائیل و حماس با عنوان قطعنامه ۲۷۳۵ در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده