سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک ایران را متهم کردند-راهبرد معاصر

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک ایران را متهم کردند

سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه امروز شنبه در بیانیه‌ای مشترک درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، با اشاره به گزارش آژانس، گام‌های اخیر ایران در گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای خود را محکوم کردند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 15
کد خبر: ۲۴۵۴۷۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ سه کشور اروپایی عضو برجام که به تعهداتشان طبق این توافق عمل نکرده‌اند، در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به آنچه در گزارش آژانس آمده، ایران را متهم کردند که گام‌های بیشتری را در توخالی کردن برجام با راه‌اندازی ده‌ها سانتریفیوژ پیشرفته بیشتر در سایت غنی‌سازی نطنز و همچنین اعلام اینکه هزاران سانتریفیوژ دیگر را در سایت‌های فردو و نطنز نصب خواهد کرد، برداشته است.

آنها مدعی شدند این گام‌ها «ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ظرفیت غنی‌سازی ایران را که به‌طور قابل‌توجهی از محدودیت‌های برجام فراتر رفته»، بیشتر خواهد کرد.

این سه کشور درباره آنچه «تصمیم ایران برای افزایش قابل توجه ظرفیت تولید خود در تاسیسات زیرزمینی فردو» خواندند، ابراز نگرانی ویژه کردند.

آنها مدعی شدند این اقدامات، واکنش ایران به قطعنامه سیاسی و ضد ایرانی اخیر است که این سه کشور در شورای حکام آژانس مطرح و تصویب کردند و افزودند ایران طبق معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای موظف است به طور کامل توافقنامه پادمان را که جدا از برجام است، اجرا کند و در پایان بر تعهد به راه‌حل دیپلماتیک برای جلوگیری از توسعه سلاح هسته‌ای توسط ایران تاکید کردند.

روز پنجشنبه خبرگزاری فرانسه گزارش داد که یک هفته بعد از تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران این نهاد بین‌المللی را از توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود مطلع کرده است.

مطابق این ادعا، آژانس اتمی به اطلاع اعضای خود رسانده که ایران در حال نصب آبشار‌های سانتریفیوژ‌های بیشتر در تأسیسات غنی‌سازی نطنز و فرود است./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار