فنر نرخ تورم در کدام دولت و چطور دررفت؟-راهبرد معاصر

فنر نرخ تورم در کدام دولت و چطور دررفت؟

در حالی که دولت یازدهم با القای موفقیت در سیاست خارجی و امضای برجام توانست نرخ تورم را مصنوعی کاهش دهد، اما در دولت دوازدهم نرخ واقعی تورم پدیدار شد و به عدد نجومی ۶۰ درصد رسید، اما دولت سیزدهم روند تند افزایشی آن را کاهش داد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۴ - ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 03
کد خبر: ۲۴۸۱۸۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ موضوع تورم همواره از موضوعات داغ دوره‌های انتخاباتی کشور بوده و نامزدهای انتخابات از آن به عنوان شاخصی برای نشان دادن وضعیت اقتصادی مردم در دوره‌های پیشین و یا اقدامات خود برای بهتر شدن آن در صورت رئیس جمهور شدن استفاده می‌کنند.
به عنوان مثال حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم و دوازدهم، اعلام کرده بود که برنامه ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات اقتصادی مردم دارد و در جایی عنوان کرد که در دو ماه اول دولتش مردم کاهش تورم و بیکاری را احساس خواهند کرد. 
نگاهی به آمار تورم در دهه ۹۰ نشان می‌دهد که وعده‌های مذاکراتی در آن زمان جواب داد و دولت یازدهم که با وعده توافق با آمریکا بر سر کار آمد توانست با برجام درمانی انتظارات تورمی را کاهش دهد و به صورت موقت تورم را پایین بیاورد؛ اما این موضوع باعث فشرده شدن فنر تورم شد و در نهایت با خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ این فنر رها شد و نرخ تورم از ۹/۶ درصد در سال 96 به ۳۱.۲ درصد رسید که یک رشد ۳ برابری را نشان می‌دهد.
 
طاهر رحیمی کارشناس مسائل اقتصادی، در این باره می‌گوید که «در دوره وزارت آقای طیب نیا در دولت اول آقای روحانی، ارز و تورم نه با اصلاحات ساختاری کنترل بلکه با «سرابِ لغو تحریم‌ها» و تزریق غیرهدفمند ارز در بازار سرکوب شد.» 
به همین دلیل است که با خروج ترامپ از توافق برجام چند سال دوپینگ دولت یازدهم از بین رفت و نرخ واقعی تورم خودنمایی کرد، به طوری که در سال ۹۸ نیز افزایش نرخ تورم ادامه یافت و از ۳۱.۲ درصد به ۴۱.۲ درصد رسید بعد از آن سال  99 این رقم به ۴۷.۱ درصد افزایش یافت. 
در نهایت دولت دوازدهم در شهریور ماه ۱۴۰۰ نرخ تورم را با رقم 59.3 درصد به دولت شهید رئیسی تحویل داد. 
دولت دوازدهم طی ۶ ماه یعنی از شهریور ماه تا اسفند ماه ۱۴۰۰ با وجود تحریم و مشکلات، تورم را ۶/۱ واحد درصد کاهش داد و بدین ترتیب تورم به 40.2 درصد رسید.‌
 
در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها اجرا شد و ارز ۴۲۰۰ تومانی که از سال ۹۷ و با جهش قیمت ارز در کشور به واردات اختصاص پیدا کرد و باعث توزیع رانت گسترده شده بود، حذف شد.
حذف ارز ۴۲۰۰ یکی از اقدامات مهم و اساسی بود که شهید رئیسی با قدرت آن را اجرا کرد و با حذف آن یارانه‌های نقدی دهک‌ها افزایش پیدا کرد.
با حذف ارز ۴۲۰۰ هرچند نرخ تورم ۵ درصد افزایش پیدا کرد؛ اما مدیریت کارآمد دولت سیزدهم باعث شد تا بعد از آن نرخ تورم بار دیگر کاهش پیدا کند و از ۴۵/۸ درصد در انتها سال ۱۴۰۱ به ۴۰.۷ درصد در سال ۱۴۰۲ برسد.‌ این شاخص در اردیبهشت ماه امسال همچنان روند کاهشی خود را حفظ کرد و به ۳۷ درصد رسید.
دولت سیزدهم نرخ تورم را در شرایطی کاهش داد که دولت آمریکا همچنان از توافق برجام خارج است و دولت‌های اروپایی نیز به تبع آن حضور چندانی در این توافق ندارند.
 
با وجود این، یکی از نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که از لحاظ سیاسی هم حزبی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم محسوب می‌شود، برنامه مناظره نمودار تورم در طی چند سال اخیر را نشان داد و ادعا داشت که هم حزبی‌های او موفق به کاهش نرخ تورم بوده‌اند، ولی در دولت سیزدهم این نرخ افزایش داشته است.
اما همان‌طور که گفته شد اولا در دولت دوازدهم تورم به شدت افزایش پیدا کرد و ثانیا در سال‌هایی که به ظاهر تورم کاهش داشته به واسطه القای موفقیت‌های این دولت در حوزه سیاست خارجی بوده است که با از بین رفتن سراب این موفقیت خیلی زود واقعیت نرخ تورم عیان و عیار مدیریت دولت در کاهش نرخ تورم نیز به خوبی روشن شد و دولت سیزدهم میراث‌دار تورم 60 درصدی شد اما برای کاهش آن گام‌های موفقی برداشت./فا رس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده