۲۰۲۴ گرمترین سال جهان خواهد بود؟-راهبرد معاصر

۲۰۲۴ گرمترین سال جهان خواهد بود؟

برخی دانشمندان اظهار کردند که سال ۲۰۲۴ می‌تواند از سال ۲۰۲۳ به‌عنوان گرمترین سال پیشی بگیرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۱۹ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 09
کد خبر: ۲۴۹۰۴۵

 

به گزارش راهبرد معاصر، رویترز گزارش داد که سرویس نظارت بر تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ماه ژوئن گرمترین ماه در تاریخ ثبت شده و ادامه روند دماهای استثنایی است که به گفته برخی دانشمندان، سال ۲۰۲۴ را در مسیر گرمترین سال ثبت شده جهان قرار می‌دهد.

 

سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا (C3S) در یک بولتن ماهانه اعلام کرد که از ژوئن ۲۰۲۳ به میزان ۱۳ ماه متوالی، هر ماه از ژوئن ۲۰۲۳ به‌عنوان گرمترین ماه سیاره از زمان شروع رکوردها در مقایسه با ماه مشابه در سال‌های گذشته رتبه‌بندی شده است.

 

برخی از دانشمندان اظهار کردند که آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۴ می‌تواند از سال ۲۰۲۳ به‌عنوان گرمترین سال از زمان شروع رکوردها پس از تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان و پدیده آب‌وهوای طبیعی ال نینو، پیشی بگیرد.

 

تقریبا ۹۵ درصد احتمال دارد که سال ۲۰۲۴ گرمتر از سال ۲۰۲۳ از زمان شروع رکوردهای دمای سطح جهانی در اواسط دهه ۱۸۰۰ باشد. آب‌وهوای تغییر یافته در سال ۲۰۲۴ پیامدهای فاجعه باری را در سراسر جهان به همراه داشته است.

 

بیش از ۱۰۰۰ نفر در زیارت حج، در ماه گذشته در گرمای شدید جان باختند. مرگ‌ومیر ناشی از گرما در دهلی نو که موج گرمای طولانی بی‌سابقه‌ای را تحمل کرد در میان گردشگران یونانی ثبت شد.

 

ال نینو، پدیده طبیعی است که همیشه می‌آید و می‌رود. ما نمی‌توانیم ال نینو را متوقف کنیم، اما می‌توانیم از سوزاندن نفت، گاز و زغال‌سنگ جلوگیری کنیم. پدیده طبیعی ال نینو که آب‌های سطحی در شرق اقیانوس آرام را گرم می‌کند، تمایل دارد میانگین دمای جهانی را افزایش دهد.

 

این اثر در ماه‌های اخیر فروکش کرد و اکنون جهان در شرایط خنثی قرار دارد و انتظار می‌رود شرایط خنک‌تر لانینا در اواخر امسال شکل بگیرد. انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی، عامل اصلی تغییرات اقلیمی است.

 

کشورها تاکنون علی‌رغم وعده‌ها برای مهار گرمایش جهانی، به‌طور جمعی در کاهش این انتشار شکست خورده‌اند و دما را برای دهه‌ها به‌طور پیوسته بالاتر برده‌اند.

 

سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا اعلام کرد که در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن، متوسط ‌دمای جهان، بالاترین رکورد ثبت شده برای هر دوره‌ای بوده است که ۱.۶۴ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین در دوره ماقبل صنعتی شدن تا ۱۹۰۰ بود./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار