یارانه پرداختی بذر گندم ۵ برابر شد-راهبرد معاصر

یارانه پرداختی بذر گندم ۵ برابر شد

میزان یارانه پرداختی برای حمایت از توسعه بذور گواهی گندم، در سال ۱۴۰۲ با ۴۸۲ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۵۹۰ میلیارد تومان شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 22
کد خبر: ۲۵۰۹۷۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ با توجه به اهمیت بذر و نقش آن در افزایش عملکرد محصولات زراعی، امروزه در اکثر کشور‌های مهم تولید کننده گندم، سیاست‌های حمایتی بر روی این نهاده مهم متمرکز شده است.

 

در کشور ما نیز با توجه به این اصل یکی از مهمترین سبدهای حمایتی تولید گندم به بخش بذر اختصاص داده شده و بیشترین بخش یارانه‌های مستقیم و غیر مستقیم به این بخش هدایت شده است.

 

با عنایت به این که بخش عمده تولید بذر گندم در سال‌های اخیر به شرکت‌های تولید بذر بخش خصوصی واگذار گردیده است، پرداخت یارانه به این شرکت‌ها در قالب تامین بخشی از هزینه‌های تبعی صورت می‌گیرد.

 

در حقیقت با پرداخت یارانه به شرکت‌های تولید کننده بذر بخشی از هزینه‌های قیمت تمام شده توسط دولت پرداخت شده و فروش بذر از سوی این شرکت ها به کشاورزان با قیمت کمتری انجام می‌شود تا تعداد بیشتری از کشاورزان بتوانند به بذر گواهی شده دسترسی داشته و از مزایای آن شامل افزایش عملکرد، افزایش کیفیت محصول تولیدی، کاهش خسارت آفات، بیماری‌های گیاهی، علف‌های هرز،.. بهره‌مند گردند.

 

علاوه بر این حمایت از تولید هسته‌های بذری به منظور تکثیر ارقام جدید و پرداخت کل هزینه‌های تولید هسته های اولیه به موسسات تحقیقاتی تکثیر و توزیع این ارقام از دیگر حمایت‌های دولت از این نهاده مهم است.

 

در دو سال اخیر (سال زراعی 1401-1400 و 1402-1401) با افزایش میزان یارانه بذر گندم، مقدار توزیع بذر گندم و ضریب استفاده از بذر گواهی شده از رشد نسبتا خوبی برخوردار شده است که به منظور افزایش کارآیی یارانه‌ها تامین کافی و پرداخت به موقع آن مورد تاکید است.

 

میزان یارانه پرداختی برای حمایت از توسعه بذور گواهی گندم، در سال 1402 با 482 درصد رشد نسبت به سال 1401، بالغ بر 590 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

 

یارانه تخصیصی بذور گواهی شده گندم در سال‌های زراعی 1401-1400 و 1402-1401/ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده