انصراف بایدن و سرنوشت مبهم انتخابات آمریکا-راهبرد معاصر
گزارش روزنامه «واشنگتن‌پست»؛

انصراف بایدن و سرنوشت مبهم انتخابات آمریکا

سناریوی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با سرعت زیادی نوشته می‌شود، انتخاباتی پر از فراز و نشیب که به نظر می‌آید هرگز پایان نمی‌یابد. در این میان روزی که رئیس جمهور آمریکا از نامزدی انصراف داد، به عنوان روزی تاریخی و بی‌سابقه عنوان می‌شود.
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - 25 July 2024

انصراف بایدن و سرنوشت مبهم انتخابات آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ انصراف جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری 2024 بی سابقه بود؛ موضوعی که ایالات متحده و حزب دموکرات را در معرض خطر قرار می دهد و مسیری ناپایدار و مبهم فرا روی این کشور است.


خبر غافلگیرکننده انصراف بایدن بستر آغاز کمپین انتخاباتی پاییزی دیگری را برخلاف رقابت های انتخاباتی سال های گذشته فراهم می کند. واژه‌های «بی‌سابقه» و «تاریخی» اغلب برای توصیف وضعیت سیاست آمریکا در سال‌های اخیر به کار رفته‌اند و تصمیم بایدن نیز در همین راستاست، زیرا مانند صاعقه‌ای سیاستمداران ایالات متحده را شوکه کرد. 

دموکرات ها از زمان عملکرد ضعیف بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی فشار آوردند تا از رقابت های انتخاباتی کناره گیری کند


رئیس جمهور ایالات متحده زیر فشار همکاران و رؤسای حزب دموکرات قرار گرفت تا از نامزدی انصراف دهد. این موضوع رأی دهندگان را متحیر کرده است، زیرا از تبدیل شدن دونالد ترامپ به نخستین رئیس جمهور سابقه دار و دارای محکومیت کیفری و نیز فضای پس از سوءقصد به جان وی بسیار نگران هستند.

 


دموکرات‌ها برای اینکه بایدن را مجبور به کناره‌گیری کنند، در مسیری بی‌ثبات قرار گرفتند، حتی اگر این مسیر مدنظر بسیاری از آنها باشد. اکنون هیچ آمادگی ای برای جایگزینی بایدن وجود ندارد و هضم آنچه رخ خواهد داد، ساده نیست، زیرا جایگزین بایدن با چالش های ملموسی مواجه است.


دموکرات ها از زمان عملکرد ضعیف بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی فشار آوردند تا از رقابت های انتخاباتی کناره گیری کند. آنها می ترسیدند وی نتواند رئیس جمهور سابق آمریکا را شکست دهد و نامزدی ضعیف وی به کنترل مجلس نمایندگان و سنا به وسیله جمهوری خواهان منجر شود. 


درنهایت بایدن تسلیم شد و تصمیمی گرفت که خیلی ها می خواستند، هرچند برایش سخت بود. اما سؤال بزرگ این است، آیا کامالا هریس که در رقابت های انتخاباتی‌ سال 2020 شکست خورد، می‌تواند دموکرات‌ها را به طور کامل پشت سر خود متحد کند و مهم تر اینکه آیا ثابت خواهد کرد نامزدی مؤثرتر نسبت به بایدن و برگ برنده دموکرات هاست یا خیر. هیچ تضمینی برای هر دو مورد وجود ندارد. نظرسنجی های اولیه درباره موضع هریس، تمایل به ترامپ را نشان می دهد که وضعیتش همچنان کمی بهتر از جایگزین بایدن است.


چه چیزی ممکن است درباره هریس متفاوت باشد، غیر از اینکه وی نخستین زنی است که به ریاست جمهوری انتخاب می شود؟ آیا وی دیدگاه های جدیدی ارائه می کند یا ویژگی متمایز وی صرفاً جوان تر و فعال تر بودنش از مردی است که وی را چهار سال پیش به عنوان معاون خود انتخاب کرد؟ کنوانسیون ملی دموکرات ها از 19 آگوست در شیکاگو تشکیل می شود تا نامزد خود را معرفی کند.


اما قبل از اینکه نمایندگان به آنجا برسند، خیلی چیزها باید تصمیم گیری شود. آیا کسی برای نامزدی با هریس مدنظر خواهد بود؟ گفت و گوها هفته جاری در برخی مراکز ایالتی درباره اینکه آیا هریس را به چالش بکشند یا خیر، ادامه خواهد یافت.


معضلی که اکنون دموکرات ها با آن مواجه هستند، این است چگونه هریس را در فرآیندی که باز و منصفانه تلقی می شود و نه فقط مسیری یک سویه، تبلیغ کنند تا به هرج و مرج و تفرقه تبدیل نشود. در واقع، جمهوری‌خواهان دموکرات‌ها را متهم می‌کنند بایدن را مجبور به کناره‌گیری غیردموکراتیک و نادیده گرفتن اراده رأی‌دهندگان در انتخابات مقدماتی که بیشتر افراد گفته‌اند بایدن را به عنوان نامزد می‌خواهند، کرده اند.


هریس در صورت نامزد شدن باید نمایندگان خود را انتخاب کند؛ فرآیندی که معمولاً ماه‌ها بررسی می‌شود، بنابراین باید فهرستی طولانی را به فهرستی کوتاه تبدیل ‌کند؛ هرچند برای انتخاب نمایندگانش از میان تعداد انگشت شماری از افراد گزینش شده با مشکل مواجه می‌شود.

 

معضلی که اکنون دموکرات ها با آن مواجه هستند، این است چگونه هریس را در فرآیندی که باز و منصفانه تلقی می شود و نه فقط مسیری یک سویه، تبلیغ کنند


در پایان، متوجه می‌شویم که کناره‌گیری بایدن منجر به برگزاری کنفرانسی می‌شود که شبیه کنفرانس‌های دیگر در دوران مدرن نیست و به یک کمپین پاییزی منجر می‌شود که هیچ‌کسی که انتظار نمی‌رفت کاندیداتوری باشد، با آن مبارزه نکرد. فیلمنامه برای سال 2024 نوشته می شود، سال انتخاباتی پر از پیچ و خم هایی که به نظر می رسد هرگز پایانی ندارد. از این یکشنبه به عنوان یک روز تاریخی و بی سابقه یاد خواهد شد.

 


سناریوی انتخابات ریاست جمهوری 2024 با سرعت زیادی نوشته می شود، انتخاباتی پر از فراز و نشیب  که به نظر می آید هرگز پایان نمی یابد. در این میان روزی که بایدن از نامزدی انصراف داد، به عنوان روزی تاریخی و بی سابقه عنوان می شود.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۲ روز پیش

رمزگشایی از تعبیر خیرخواهانه رهبر معظم انقلاب برای پزشکیان

یادداشت ایهاب مقبل، تحلیلگر عرب زبان؛ / ۲ روز پیش

مقاومت یمن، پایان جنگ غزه را رقم می‌زند؟