تشخیص بیماری با معاینه زبان توسط هوش مصنوعی-راهبرد معاصر

تشخیص بیماری با معاینه زبان توسط هوش مصنوعی

گروهی از محققان عراقی و استرالیایی با استفاده از هوش مصنوعی الگوریتمی کامپیوتری ابداع کرده‌اند که می‌تواند با دقت ۹۸ درصد، بیماری‌های مختلف را تنها با تحلیل رنگ زبان انسان پیش‌بینی کند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 14
کد خبر: ۲۵۴۴۹۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ این سیستم تصویربرداری که از طب سنتی چینی الهام گرفته شده، قادر به تشخیص دیابت، سکته مغزی، کم‌خونی، آسم، بیماری‌های کبد و کیسه صفرا، کووید-۱۹ و طیف وسیعی از مشکلات عروقی و گوارشی است.

پژوهشگران دانشگاه فنی میانی (MTU) و دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) با استفاده از ۵،۲۶۰ تصویر، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را برای تشخیص رنگ زبان آموزش داده‌اند. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که در آینده از گوشی‌های هوشمند برای تشخیص بیماری به این روش استفاده خواهد شد.

در مطالعه‌ای که در مجله "Technologies" منتشر شده، محققان توضیح می‌دهند که چگونه این سیستم با تحلیل رنگ زبان، تشخیص فوری ارائه می‌دهد. در این پژوهش، دو بیمارستان آموزشی در خاورمیانه ۶۰ تصویر از زبان بیماران با شرایط سلامتی مختلف را در اختیار محققان قرار دادند. دوربینی که در فاصله ۲۰ سانتی‌متری از بیمار قرار داشت، رنگ زبان را ثبت کرده و سیستم تصویربرداری به صورت بلادرنگ وضعیت سلامتی را پیش‌بینی می‌کرد.

پروفسور علی النجی، نویسنده ارشد این مطالعه، توضیح می‌دهد که بررسی زبان برای تشخیص بیماری‌ها، روشی ۲۰۰۰ ساله است که در طب سنتی چینی کاربرد گسترده‌ای دارد. او می‌گوید: "رنگ، شکل و ضخامت زبان می‌تواند نشان‌دهنده طیف وسیعی از شرایط سلامتی باشد. به طور معمول، افراد مبتلا به دیابت زبان زرد دارند؛ بیماران سرطانی زبان بنفش با پوششی ضخیم و چرب؛ و بیماران سکته حاد مغزی زبان قرمز با شکلی غیرعادی دارند. "

پروفسور جاوان چاهل، از همکاران این پژوهش، معتقد است که در آینده می‌توان از گوشی‌های هوشمند برای تشخیص بیماری به این روش استفاده کرد. او می‌افزاید: این نتایج تأیید می‌کنند که تحلیل کامپیوتری زبان، روشی امن، کارآمد، کاربرپسند و مقرون به صرفه برای غربالگری بیماری‌هاست که روش‌های مدرن را با تجربه‌ای چند قرنی ترکیب می‌کند.  / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار