نماینده مجلس: ۹۰ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها صرف حقوق و دستمزد می‌شود-راهبرد معاصر
برنامه هفتم منابع مناسبی برای بالندگی دانشگاه‌ها فراهم کرده است خطیب: امنیت و قدرت ایران مورد اعتراف دوست و دشمن است رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه

نماینده مجلس: ۹۰ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها صرف حقوق و دستمزد می‌شود

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: سرانه سهم هر دانشجو از اعتبارات صندوق رفاه وزارت بهداشت ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان و برای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تنها ۳۸۰ هزار تومان است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 26
کد خبر: ۲۵۵۵۲۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید محمد مولوی اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعتبارات پیش بینی شده برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به آن با احتساب ردیف‌های متفرقه بالغ بر ۵۵ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان که نسبت به همین اعتبارات در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ فقط ۲۸ درصد رشد داشته است. در حوزه اعتبارات در نظر گرفته شده برای دانشگاه‌های کشور به ازای هر دانشجوی وزارت علوم (با احتساب دانشجویان دانشگاه پیام نور و فنی و حرفه ای) حدود ۴۳ میلیون تومان اختصاص داده شده با (تعداد دانشجویان ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار نفر). این اعتبارات تنها جبران کننده بخشی از تورم پیش رو است و دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم در سال ۱۴۰۲ مانند سال ۱۴۰۱ در چهار حوزه رفاه دانشجویی، پژوهش عمرانی، بازسازی بنا‌های فرسوده و خدمات فرهنگی با مشکل مواجه خواهند شد.

وی افزود: در علوم پزشکی و دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت وضعیت مطلوبتر است و تقسیم اعتبارات بخش آموزش عالی و پژوهش وزارت بهداشت بر تعداد دانشجویان آن (سرانه) بالغ بر ۱۳۳ میلیون تومان است. در حوزه رفاه دانشجویان توجه و تمرکز دولت به سمت دانشگاه‌های علوم پزشکی است. با وجود اینکه اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود و سهم هر دانشجو از این اعتبارات حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است، اما در دانشگاه‌های وابسته به وزارت عتف و بخش غیردولتی میزان اعتبارات پیش بینی شده برای خدمات رفاهی و تسهیلات ویژه دانشجویان نامطلوب است، به بیانی میزان اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم که تقریبا به همه دانشجویان کشور در دو بخش دولتی و غیردولتی خدمات ارائه می‌دهد، نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که سرانه هر دانشجو از این اعتبارات تنها حدود ۳۸۰ هزار تومان است.

نماینده آبادان در مجلس گفت: دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی با مشکلات بسیاری روبرو هستند.. یکی از مهمترین چالش‌های دانشگاه‌ها این است که بالغ بر ۹۰ درصد از اعتبارات آنها صرف حقوق و دستمزد می‌شود و اساسا اعتباری برای رفاهیات دانشجویان، فعالیت‌های فرهنگی پژوهشی و عمرانی باقی نمی‌ماند و شرایط تورمی سال آینده عرصه را بیش از پیش بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تنگ خواهد کرد؛ حذف یارانه تغذیه رفاه دانشجویی در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ یکی از آسیب‌ها در حوزه دانشجویی است. فرسودگی خوابگاه‌های دانشجویی تاسیسات و همچنین فرسودگی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه‌ها را نیز باید بر وضعیت فوق افزود.

وی افزود: با فروکش کردن شیوع بیماری کرونا و امکان حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و به تبع آن در فضا‌های خوابگاهی لزوم در نظر گرفتن اعتباراتی جهت امور رفاهی و تغذیه دانشجویان بیش از گذشته وجود دارد. با این حال بر خلاف گذشته که در ردیف‌های جدول تبصره ۱۴ مبلغی تحت عنوان یارانه تغذیه و امور رفاهی دانشجویان اختصاص پیدا می‌کرد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ این ردیف حذف شده است. این موضوع بخصوص با بازگشایی دانشگاه‌ها از یک سو و افزایش هزینه خرید مواد اولیه تغذیه از سوی دیگر جلب توجه می‌کند. علاوه بر این اعتبارات در نظر گرفته شده برای صندوق رفاه دانشجویان با هدف پوشش حداکثری حمایت از دانشجویان کافی نیست.

مولوی گفت: بررسی اعتبارات دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم در استان خوزستان هم نشان می‌دهد که میانگین رشد اعتبارات این دانشگاه‌ها با ۲۴ درصد از میانگین کلی اعتبارات این وزارتخانه با میزان ۲۸ درصد، پایین‌تر است. رشد اعتبارات برخی از دانشگاه‌های بزرگ کشور بیش از ۳۰ درصد است و این از توزیع نامتوزان اعتبارات بین دانشگاه‌های کشور نشان دارد. در برخی از دانشگاه‌ها حتی با درصد رشد منفی در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای نیز مواجه هستیم. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دانشگاه شهید چمران اهواز ۳۰ درصد رشد منفی داشته است. تفاوت قابل توجهی بین اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی استان اهواز با دانشگاه‌های غیر پزشکی وجود دارد. با وجود اینکه رشد اعتبارات دانشگاه‌های تحت نظر وزارت علوم حدود ۲۴ درصد است، اما در دانشگاه‌های تحت نظر وزارت بهداشت این عدد حدود ۶۰ درصد است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه رشد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم ۷ درصد منفی است، اما در دانشگاه‌های وزارت بهداشت رشدی حدود ۵۰ درصدی داشته است. / صدا و سیما

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار