توسعه اقتصادی، فصل مشترک روابط با ترکمنستان-راهبرد معاصر
سعید صفوی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

توسعه اقتصادی، فصل مشترک روابط با ترکمنستان

سعید صفوی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه ترکمنستان به شدت نیازمند خرید مصالح ساختمانی از ایران است، گفت: با توسعه زیرساخت‌های لازم برای تجارت خارجی به ویژه در بخش حمل و نقل ریلی و زمینی می‌توان امیدوار به سرمایه‌گذاری و رشد تجارت و صادرات با ترکمنستان بود.
سعید صفوی؛ رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 31
کد خبر: ۲۵۵۸۰۴

توسعه اقتصادی، فصل مشترک روابط با ترکمنستان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روابط ایران و ترکمنستان در سال‌های اخیر گسترش خوبی داشته است، اما همچنان ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های بیشتر وجود دارد که باید از آنها استفاده شود. 


رهبر ملی ترکمنستان که به تهران سفر کرده بود، در نشست خبری مشترک با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان گفت، برخی موضوعات و پروژه‌های کلان مانند گاز، انرژی، برق، جاده و حمل‌ونقل در مذاکرات مطرح شد که امید می رود ثمره آن، نتیجه مثبتی در اجرای طرح‌ها داشته باشد. دو طرف به توافق دست یافتند پیگیری همکاری‌ها را به کمیسیون مشترک واگذار و اجرایی شدن طرح‌ها را پیگیری کنند.

 

باید راه برای ورود بخش خصوصی هموار و مسیر با حمایت از تجار و سرمایه گذاران در اشکال قانونی و اجرایی تسهیل شود

 
سعید صفوی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان درباره زمینه های همکاری دوجانبه با ترکمنستان به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از راهکارهای توسعه صادرات و همکاری های اقتصادی با ترکمنستان توجه به توسعه ریلی در منطقه اینچه برون به عنوان منطقه آزاد تجاری در مرز ترکمنستان است. با وجود اینکه اینچه برون جزو مناطق آزاد است، اما در سال های اخیر توسعه ریلی برای افزایش همکاری های اقتصادی و گردشگری فی مابین ایران و ترکمنستان پیشرفت نداشت.

 


وی افزود: تا زمانی که زیرساخت های لازم برای توسعه تجارت خارجی به ویژه در بخش حمل و نقل ریلی و زمینی فراهم نشود، نمی توان امیدوار به سرمایه گذاری و رشد تجارت و صادرات دراین منطقه بود. زمینه ها و ظرفیت های خوبی برای توسعه صادرات و تجارت با ترکمنستان وجود دارد و آنها خواهان توسعه روابط هستند، اما باید زیرساخت های مناسب وجود داشته باشد تا بتوان از ظرفیت همکاری های اقتصادی با ترکمنستان بهره برداری کرد.


رئیس اتاق مشترک صادرات ایران و ترکمنستان عنوان کرد: در صورتی تجارت ایران با ترکمنستان وارد مرحله اجرایی و بهره وری می شود که دستگاه های اجرایی در ریل مشخص و هدف گذاری شده کار کنند. همکاری و همراهی نکردن دستگاه های اجرایی به زیان کشور تمام و مانع سرمایه گذاری در طرح هایی می شود که می تواند موجب رونق تجارت و صادرات ایران و ترکمنستان شود.


صفوی گفت: همراهی و همکاری نکردن دستگاه های اجرایی با سرمایه گذاران باعث فرار سرمایه ها می شود، بنابراین امید می رود در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ شود. دولت چهاردهم با حمایت بخش خصوصی می تواند زمینه توسعه ریلی این منطقه و سایر مناطق کشور را فراهم کند. اگر در توسعه تأمین مالی ریلی چالش وجود دارد، باید راه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باز شود تا شاهد نتیجه ثمرات سرمایه گذاری و توسعه صادرات در ترکمنستان باشیم.


وی با بیان اینکه بخش خصوصی خواهان توسعه تجارت خارجی با ترکمنستان است، تصریح کرد: باید راه برای ورود بخش خصوصی هموار و مسیر با حمایت از تجار و سرمایه گذاران در اشکال قانونی و اجرایی تسهیل شود.


رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان تأکید کرد: با وجود اینکه ترکمنستان 5 میلیون جمعیت دارد، اما از ظرفیت قابل قبولی برای توسعه تجاری و صادراتی برخوردار است، لذا باید از ظرفیت بسیار خوب این منطقه بهره برداری کرد.

توسعه ریلی نه تنها به نفع گسترش صادرات دو کشور است، بلکه زمینه ساز افزایش سفرهای خارجی و گسترش توریسم و درآمدزایی برای کشور می شود


وی گفت: در صورتی تجارت با ترکمنستان گسترش می یابد که آن سوی مرز و در منطقه آزاد اینچه برون ترکمنستان منطقه آزاد دو طرفه احداث شود. دو طرفه شدن منطقه آزاد به بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان، توسعه صادرات و بهبود روابط اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی می انجامد.


صفوی تصریح کرد: توسعه ریلی نه تنها به نفع گسترش صادرات دو کشور است، بلکه زمینه ساز افزایش سفرهای خارجی و گسترش توریسم و درآمدزایی برای کشور می شود. دولت باید تمام زمینه هایی که به بازگشایی حوزه مسافری منجر می شود، تسهیل کند.


رئیس اتاق مشترک صادرات ایران و ترکمنستان افزود: ترکمنستان به شدت نیازمند خرید مصالح ساختمانی از ایران است. اگر صادرات مصالح ساختمانی به ترکمنستان مورد توجه قرار بگیرد و حمل و نقل تسهیل شود، بازار بسیار خوبی برای این صنعت آن سوی مرزها وجود دارد. علاوه بر این، ایران می تواند محصولات نساجی ترکمنستان که بسیار به روز و با کیفیت است، با قیمت بسیار پایین خریداری و وارد کشور کند.


وی تأکید کرد: دولت چهاردهم باید واقف باشد ترکمنستان به شدت خواهان توسعه همکاری با ایران است، اما زیرساخت های اینچه برون قوی نیست. گسترش تجارت با ترکمنستان نیازمند توسعه ریلی مشابه کار قوی در حوزه راه آهن که در ترکمنستان در فاصله 50 کیلومتری مرز ایران انجام شده است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار