مزاج انواع گوشت برای بدن را بشناسید | طب سنتی درباره گوشت چه می‌گوید؟-راهبرد معاصر

مزاج انواع گوشت برای بدن را بشناسید | طب سنتی درباره گوشت چه می‌گوید؟

آشنایی با مزاج گوشت‌ها برای سلامتی انسان از اهمیت زیادی برخوردار است، طبع گوشت‌ها به دو دسته سرد و گرم تقسیم می‌شود. گوشت حیوانات سرشار از انواع پروتئین‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی و آلی است که هر یک از آنها دارای ویژگی خاصی هستند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۴ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 03
کد خبر: ۲۵۶۲۲۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ روشنک مکبری نژاد، متخصص طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مزاج گوشت‌ها و بهترین نوع گوشت گفت: طبع گوشت‌ها گرم و جز موادی است که حتما باید در رژیم غذایی به آن اشاره شود. امروزه در مصرف گوشت افراط و تفریط انجام می‌شود. به این صورت که بعضی افراد گیاهخوار هستند و در کل مصرف گوشت را کنار گذاشته‌اند که از نظر طب سنتی درست نیست. افراط در مصرف گوشت هم صحیح نیست، به خصوص که می‌تواند باعث بیماری شود.

او ادامه داد: بیشتر گوشت‌هایی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، گوسفند، گاو و مرغ است. گوسفند و بز از نظر کیفیت دارای بهترین گوشت‌ها هستند. بعد از اینها بهترین گوشت متعلق به گوساله زیر یکسال تا یکساله است. حتی گوشت گوساله زیر یکسال از گوشت گوسفند ۳ یا ۴ ساله هم بهتر است. گوشت گوسفند ۳ یا ۴ ساله در زمان طبخ غلیظ شده و دیر هضم می‌شود و مواد خوبی در بدن تولید نمی‌کند.

این متخصص طب سنتی درباره طبع انواع گوشت بیان کرد: کلا گوشت‌ها دارای مزاج و طبع گرم هستند. اما بین گوشت‌ها برخی از گوشت‌ها سردتر و برخی دیگر از گوشت‌ها گرم‌تر هستند. به عنوان مثال گوشت‌های ماهی و گاو سردتر هستند. گوشت‌های گوسفند و شتر گرم‌ترند.

او با بیان اینکه مصرف گوشت گاو را برای کسی منع نمی‌کنیم، گفت: افرادی که فعالیت زیاد دارند مانند کارگران، ورزشکاران و افرادی که به اصطلاح پشت میز نشین نیستند، می‌توانند از گوشت گاو استفاده کنند. اما با توجه به زندگی شهرنشینی و ازدیاد افراد کم تحرک شهروندان بهتر است از گوشت گاو به دلیل سردی و غلظتش استفاده نکنند یا کمتر استفاده کنند. گوشت گاو غلیظ و مقداری نیز هضم آن کند و بهتر است مخصوصا در مورد برخی از بیماری‌های سوداوی مانند بیماری‌های عصبی، وسواس، یا یک سری افرادی که درد مفاصل و سیاتیک دارند مصرف نشود. از دیدگاه طب سنتی ۴ خلط وجود دارد: بلغم، دم، صفرا و سودا، بیماری‌هایی مانند افسردگی بیشتر در اثر سودا ایجاد می‌شود.

مکبری نژاد درباره خواص گوشت شتر هم عنوان کرد: گوشت شتر هم امروزه خیلی استفاده می‌شود و گوشت گرمی هست و خیلی نباید در مصرف آن افراط شود، به خیلی از بیماران توصیه شده که گوشت شتر مصرف کنند، مثلا برخی از بیمارانی که ام اس دارند گفته‌اند در سایت‌های اینترنتی نوشته شده بود که به دلیل اینکه ام اس یک بیماری سرد است پس از گوشت شتر استفاده کنید. اصلا این طور نیست گوشت شتر نباید زیاد استفاده شود چرا که گرمی زیاد آن می‌تواند باعث تشدید یک سری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های سوداوی شود. گوشت بچه شتر برای افرادی که سیاتیک دارند یا فعالیت ورزشی شدید می‌کنند خوب است، اما باز هم افراط در مصرف آن توصیه نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی درباره فواید گوشت گوسفند و تفاوت آن با کوشت گاو گفت: بهترین گوشت از آن گوسفند است اگر کسی بخواهد به طور مداوم گوشت مصرف کند، گوشت گوسفند توصیه می‌شود. خیلی از بیماران و افراد تمایل به خوردن گوشت گاو دارند. به دلیل اینکه گوشت گاو مزه بهتری دارد. اما توصیه می‌کنیم گوشت گاو به صورت مکرر در رژیم غذایی نباشد. اگر کسی هم خواست از گوشت گاو استفاده کند، به طور مداوم مصرف نکند و زمان مصرف هم گوشت گاو را با دارچین، فلفل، زنجبیل و به همراه ادویه‌جات طبخ کند که به اصطلاح مصلح هستند و عوارض آن کمتر می‌شود.

او درباره گوشت پرندگان و مرغ‌ها هم توضیح داد: از بین گوشت‌های ماکیان یا گوشت‌های پرندگان، بهترین گوشت مرغ یا خروس است. امروزه از شترمرغ یا بوقلمون یا گوشت‌های دیگر هم استفاده می‌شود. شتر مرغ بیشتر برای افرادی توصیه می‌شود که بیماری‌هایی مانند درد مفاصل و کمر درد دارند که از نظر طب سنتی در اثر سردی بروز پیدا کرده‌اند.

مکبری نژاد درباره مرغ محلی و خواص آن و تفاوتش با مرغی که در بازار به فروش می‌رسد، گفت: اگر کسی به گوشت مرغ محلی دسترسی داشته باشد؛ بهتر است از این نوع مرغ استفاده کند، اما به دلیل اینکه امروزه از زمانی که فرد به دنیا می‌آید از مرغ‌هایی می‌خورد که در بازار در دسترس هستند، خیلی از کودکان، نوجوانان و جوانان مزه مرغ‌های محلی را نمی‌پسندند، با این حال اگر فردی به مرغ محلی دسترسی داشته باشد و از آن در غذا استفاده کند بهتر است. کلا پرندگان و در این مورد خاص مرغ زمانی که در فضای باز پرورش یابد و تغذیه شود گوشت آن برای طبخ گوشت مناسب‌تری است. مرغ‌هایی که در فضای بسته پرورش پیدا می‌کنند به نظر می‌رسد گوشت مناسب‌تری نداشته باشند. یک قانون کلی برای گوشت پرندگان وجود دارد که هرچه در فضای باز تحرک داشته باشند گوشت‌شان بهتر است

این متخصص تغذیه درباره مزاح و خواص ماهی نیز گفت: مزاج ماهی سرد است و این که توصیه می‌شود همه ماهی بخورند و مصرف آن خوب است، چنین توصیه‌ای را ما نمی‌کنیم، کما اینکه خیلی از افراد بعد از این که ماهی می‌خورند حس خوبی ندارند، حتی برخی از افراد بعد از خوردن ماهی به دلیل سردی آن دچار اسهال و استفراغ می‌شوند. به همین دلیل خوردن ماهی برای همه توصیه نمی‌شود. توصیه می‌کنیم که همراه با خوردن ماهی از آویشن و ادویه‌های گرم استفاده کنند. به عنوان مثال قلیه ماهی را در جنوب با دویه‌ها و سبزیجات گرم درست می‌کنند. درباره خواص میگو باید بگویم این آبزی از ماهی گرم‌تر و مغذی‌تر است. / همشهری آنلاین

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار