بیانیه کاخ سفید درباره نشست بایدن و استارمر-راهبرد معاصر

بیانیه کاخ سفید درباره نشست بایدن و استارمر

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره نشست رهبران آمریکا و انگلیس در کاخ سفید اعلام کرد طرفین از تداوم تعهد کشورهایشان به حمایت از اوکراین و رژیم صهیونیستی صحبت کردند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 14
کد خبر: ۲۵۷۲۳۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ «کر استارمر»، نخست وزیر انگلیس به دیدار «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید رفته و با او درباره وضعیت سرزمین‌های اشغالی و همچنین پشتیبانی از اوکراین در پی فشار‌های این کشور بر متحدان غربی خود به منظور رفع محدودیت‌ها بر استفاده از موشک‌های دوربرد اهدایی برای حمله به عمق خاک روسیه، صحبت کرد.

به نوشته وبگاه «فرانس ۲۴»، جو بایدن و کر استارمر در ضمن این دیدار تصمیم‌گیری درباره این که به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد دریافتی از غرب به منظور حمله به خاک روسیه را بدهند، به تاخیر انداختند.

بایدن و استارمر قصد دارند این مساله را در ضمن نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در روز‌های پیش رو مجددا مورد بحث قرار دهند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره دیدار استارمر و بایدن تصریح داشت: «این ۲ رهبر مذاکراتی دقیق را درباره مجموعه‌ای از مسائل مهم برای ۲ طرف در حوزه سیاست خارجی انجام دادند. آنها بر پشتیبانی تزلزل ناپذیر از اوکراین در ضمن دفاعش در برابر تهاجم روسیه تاکید مجدد کردند.»

این در حالی است که شامگاه پنجشنبه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی هشدار آمیز گفت: «اوکراین بدون کمک غرب و ناتو نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد برای حمله به روسیه استفاده کند. به کار گرفتن این دست از موشک‌ها، به معنای ورود مستقیم ناتو به جنگ علیه روسیه است.»

طبق اعلام کاخ سفید بایدن و استارمر همچنین به اظهار «نگرانی عمیق» نسبت به این ادعا که ایران و کره شمالی تسلیحات کشنده در اختیار روسیه قرار می‌دهند و اینکه جمهوری خلق چین از پایگاه صنایع دفاعی روسیه پشتیبانی می‌کند، پرداختند.

چهارشنبه هفته گذشته بود که سخنگوی پنتاگون با ابراز نگرانی نسبت به همکاری‌های دفاعی تهران و مسکو، ادعا‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تکرار کرد، اما گفت مسکو تاکنون از آنها استفاده نکرده است.

در ادامه بیانیه کاخ سفید درباره دیدار استارمر و بایدن تصریح شد: «آن‌ها بر تعهد آهنین خود به امنیت اسرائیل تاکید مجدد کرده و برقراری یک توافق آتش‌بس که باعث آزاد شدن گروگان‌ها (اسرای صهیونیست تحت کنترل حماس) و افزایش کمک و امدادرسانی به نوار غزه شود را دارای فوریت دانستند و بر لزوم اینکه اسرائیل تلاش بیشتری به منظور محافظت از غیرنظامیان و رسیدگی به وضعیت انسانی وخیم در نوار غزه به خرج دهد، تاکید کردند.»

طبق این بیانیه بایدن و استارمر همچنین حملات یمنی‌ها به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در حمایت از مردم غزه و فلسطین را محکوم کردند.

در انتهای بیانیه کاخ سفید ذکر شد: «آن‌ها به بحث درباره همکاری آمریکا و بریتانیا در حوزه انرژی پاک و فن‌آوری‌های پیشرفته، همکاری در چارچوب پیمان آکوس و همچنین فرصت‌ها برای تعمیق روابط اقتصادی قدرتمند آمریکا و بریتانیا پرداختند. بایدن هم‌چنین بر پشتیبانی خود از پیمان "بلفاست/جمعه خوب" و نقش آن در حفظ صلح و ثبات در ایرلند شمالی تاکید کرد.»

پیمان جمعه خوب یا پیمان بلفاست بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی، یعنی پروتستان‌های طرفدار بریتانیا و کاتولیک‌های جمهوری‌خواه ایرلند با میانجی‌گری بریتانیا در روز جمعه ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ پس از چند دهه درگیری خونین در ایرلند که بالغ بر ۳۶۰۰ کشته بر جای گذاشت بسته شد. این پیمان را کاتولیک‌ها «توافق جمعه خوب» می‌نامند و پروتستان‌ها به آن «توافق بلفاست» می‌گویند. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار