پرداخت فوق‌العاده خاص به کارکنان دولت در شورای نگهبان تأیید شد عباس گودرزی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در اجلاسیه دوم مجلس شد بهروزآذر: اصلاح مهریه باید متوقف شود پزشکیان: توافقات خوبی بین ایران و عمان انجام شد سرلشکر سلامی: دست‌های ما روی ماشه است؛ منتظریم تا اگر غلطی کردند، بی‌درنگ پاسخ دهیم/ برای هر سناریویی آماده‌ایم سپاه: تیم پنج نفره عاملان شهادت رئیس پلیس آگاهی سراوان و همسرش دستگیر شدند + عکس دبیران هیات رئیسه مجلس مشخص شدند دیدار فرمانده ارتش پاکستان با سرلشکر باقری‌ ترکیب نهایی دومین هیات رئیسه مجلس دوازدهم مشخص شد + اسامی نتیحه آرای ناظران هیئت رئیسه اجلاسیه دوم مجلس دوازدهم ابقای نیکزاد و حاجی بابایی در پست نایب رئیسی مجلس با ۱۱۱ رای قالیباف با ۲۱۹ رأی رئیس مجلس باقی ماند ترور قاضی دادگاه کیفری در شیراز توسط فردی ناشناس فرمانده کل ارتش خطاب به اسرائیل: برای وعده صادق کاملا آماده‌ایم پزشکیان: این‌گونه نیست که اگر با ما مذاکره نکنند و تحریم کنند، از گرسنگی خواهیم مرد، نه؛ صد‌ها راه وجود دارد

ورود مجلس به تخلف در صدور مجوز قطع درختان

رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمی‌شود خود شهرداری برای قطع درختان پروژه‌های خود هم تصمیم بگیرد و هم نظارت کند، خواستار تغییر اعضای کمیسیون ماده ۷ قطع اشجار شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 22
کد خبر: ۲۵۷۹۹۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ سمیه رفیعی رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ترکیب کمیسیون ماده ۷ شهرداری‌ها باید سریعاً تغییر کند، اظهار کرد: کمیسیون ماده ۷ شهرداری وظیفه نظارت بر اجرای قانون و همچنین تشخیص باغات در محدوده شهری را برعهده دارد و حتی اگر خود شهرداری بخواهد درختی را قطع کند باید درخواست خود را به کمیسیون ماده ۷ اعلام کند.

وی با اشاره به ترکیب کمیسیون ماده ۷ گفت: یک عضو شورای شهر و یک معاون شهردار، ۲ عضو کمیسیون و عملاً تصمیم‌گیران اصلی برای قطع درختان هستند حال چه نظارتی بر کمیسیون و تصمیمات اتخاذ شده وجود دارد؟

رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به وصول گزارشات متعدد از قطع اشجار توسط شهرداری‌ها و سایر افراد حقیقی و حقوقی به فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در پی دریافت این گزارشات فراکسیون محیط زیست مجلس موضوع را در دستور کار خود قرار داد و پس از بررسی‌های کارشناسی و استفاده از نظرات دستگاه‌های مختلف به خصوص کارشناسان وزارت کشور و استانداری تهران مشخص شد نقص در ماده ۷ آئین نامه اجرایی ماده یک قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز و همچنین اجرای ناقص این آیین نامه از دلایل عمده این تخلفات است.

رفیعی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که عمدتاً شهرداری‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل قطع اشجار در سطح شهر‌ها هستند، تاکید کرد: از طرفی وقتی به ترکیب اعضای کمیسیون ماده ۷ که تصمیم گیرنده در خصوص قطع اشجار هستند، نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که اعضای این کمیسیون در کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها عمدتاً از اعضای شهرداری‌ها و شورای شهر هستند؛ لذا اینگونه به ذهن متبادر می‌شود که برای پروژه‌های عمرانی که عمدتاً شهرداری‌ها در سطح شهر‌ها انجام می‌دهند به راحتی می‌توانند نسبت به قطع اشجار تصمیم بگیرند.

وی تصریح کرد: در این راستا مجلس تصمیم گرفت با پیگیری از شورای عالی استان‌ها که مرجع تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح این آئین‌نامه است، مذاکراتی انجام شود که در این خصوص جلسه‌ای توسط کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد و ابعاد مختلف موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد نمایندگان استانداری تهران و تعدادی از استان‌های دیگر گزارشات کاملی از قطع اشجار به شورای عالی استان‌ها ارائه کنند و شورای عالی نیز پس از بررسی این گزارشات در جلسه دیگری در مجلس به بررسی دقیق‌تر ابعاد موضوع بپردازد و در نهایت نسبت به اصلاح آئین نامه مذکور و ترکیب اعضای آن به خصوص عضویت نمایندگان استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهاد‌های مرتبط تصمیم‌گیری شود. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر