پزشکیان: هوایی که تنفس می‌کنیم برازنده انسان‌ها نیست/ از اصلاح حمل‌ونقل عمومی در کشور حمایت می‌کنیم پزشکیان: برای پاپ فرانسیس که در بیمارستان تحت معالجه قرار دارد آرزوی سلامتی دارم قالیباف با الهام علی‌اف دیدار و گفت‌و‌گو کرد پزشکیان به زیاد النخاله: کنار فلسطین هستیم سرلشکر باقری: آسیب اندک وارد شده به دفاع هوایی به طور کامل ترمیم شده است ادامه بررسی پیوستن ایران به پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت سرلشکر سلامی: سپاه از نظر تسلیحات و سخت افزار رزمی همپای پیشرفت‌های دنیا در حرکت است رهبر انقلاب: منتظر اقدام قطر برای بازگرداندن مطالبات ایران هستیم/ تفاوتی بین روسای جمهور آمریکا نیست عارف: شاخص‌های فرهنگی نگران‌کننده است استقبال پزشکیان از امیر قطر در سعدآباد پزشکیان: آیا با استیضاح همتی مشکلات ارزی اصلاح می‌شود؟ سردار حاجی زاده: عملیات وعده صادق ۳ حتما انجام می‌شود جزئیات بررسی طرح استیضاح همتی در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس پزشکیان: ظرفیت‌ها را برای کاهش وابستگی به نفت مد نظر داریم رهبر انقلاب در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین: طرح احمقانه آمریکا برای غزه به هیچ‌جا نخواهد رسید

ورود مجلس به تخلف در صدور مجوز قطع درختان

رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمی‌شود خود شهرداری برای قطع درختان پروژه‌های خود هم تصمیم بگیرد و هم نظارت کند، خواستار تغییر اعضای کمیسیون ماده ۷ قطع اشجار شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 22
کد خبر: ۲۵۷۹۹۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ سمیه رفیعی رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ترکیب کمیسیون ماده ۷ شهرداری‌ها باید سریعاً تغییر کند، اظهار کرد: کمیسیون ماده ۷ شهرداری وظیفه نظارت بر اجرای قانون و همچنین تشخیص باغات در محدوده شهری را برعهده دارد و حتی اگر خود شهرداری بخواهد درختی را قطع کند باید درخواست خود را به کمیسیون ماده ۷ اعلام کند.

وی با اشاره به ترکیب کمیسیون ماده ۷ گفت: یک عضو شورای شهر و یک معاون شهردار، ۲ عضو کمیسیون و عملاً تصمیم‌گیران اصلی برای قطع درختان هستند حال چه نظارتی بر کمیسیون و تصمیمات اتخاذ شده وجود دارد؟

رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به وصول گزارشات متعدد از قطع اشجار توسط شهرداری‌ها و سایر افراد حقیقی و حقوقی به فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در پی دریافت این گزارشات فراکسیون محیط زیست مجلس موضوع را در دستور کار خود قرار داد و پس از بررسی‌های کارشناسی و استفاده از نظرات دستگاه‌های مختلف به خصوص کارشناسان وزارت کشور و استانداری تهران مشخص شد نقص در ماده ۷ آئین نامه اجرایی ماده یک قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز و همچنین اجرای ناقص این آیین نامه از دلایل عمده این تخلفات است.

رفیعی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که عمدتاً شهرداری‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل قطع اشجار در سطح شهر‌ها هستند، تاکید کرد: از طرفی وقتی به ترکیب اعضای کمیسیون ماده ۷ که تصمیم گیرنده در خصوص قطع اشجار هستند، نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که اعضای این کمیسیون در کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها عمدتاً از اعضای شهرداری‌ها و شورای شهر هستند؛ لذا اینگونه به ذهن متبادر می‌شود که برای پروژه‌های عمرانی که عمدتاً شهرداری‌ها در سطح شهر‌ها انجام می‌دهند به راحتی می‌توانند نسبت به قطع اشجار تصمیم بگیرند.

وی تصریح کرد: در این راستا مجلس تصمیم گرفت با پیگیری از شورای عالی استان‌ها که مرجع تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح این آئین‌نامه است، مذاکراتی انجام شود که در این خصوص جلسه‌ای توسط کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد و ابعاد مختلف موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد نمایندگان استانداری تهران و تعدادی از استان‌های دیگر گزارشات کاملی از قطع اشجار به شورای عالی استان‌ها ارائه کنند و شورای عالی نیز پس از بررسی این گزارشات در جلسه دیگری در مجلس به بررسی دقیق‌تر ابعاد موضوع بپردازد و در نهایت نسبت به اصلاح آئین نامه مذکور و ترکیب اعضای آن به خصوص عضویت نمایندگان استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهاد‌های مرتبط تصمیم‌گیری شود. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار