امکان تغییر سیاست «صبر راهبردی» ایران وجود دارد؟-راهبرد معاصر
اعلام سه روز عزای عمومی در عراق به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان که بود؟ پاسخ تلافی جویانه حزب الله به اسرائیل | شلیک ۴۰ موشک به شهر «الصفد» واکنش فوری رویترز به ادعای ترور سید حسن نصرالله الجزیره: ۳۰۰ نفر در انفجار امروز بیروت شهید شده اند آماده باش سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در سراسر جهان سخنگوی وزارت امور خارجه: آمریکا هم باید پاسخگوی جنایت رژیم صهیونیستی در بیروت باشد نتانیاهو سفرش به نیویورک را ناتمام گذاشت بیانیه سفارت ایران در بیروت در پی حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی حملات شدید و وحشیانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت ادعای رژیم صهیونیستی درباره حمله به مقر اصلی حزب الله در بیروت جوسازی و اظهارات جنگ‌افروزانه نتانیاهو در تریبون سازمان ملل واشنگتن پست: اسرائیل ادوات نظامی را به مرز لبنان منتقل کرده است هشدار رژیم اشغالگر به صهیونیست‌ها درباره سفر به ۱۵ کشور بیانیه نیرو‌های مسلح یمن درباره حملات موشکی و پهپادی به تل‌آویو و عسقلان
یادداشت جمال واکیم، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان؛

امکان تغییر سیاست «صبر راهبردی» ایران وجود دارد؟

ایران نه تنها از حمایت خود از مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین در جنگ غزه و تحولات کرانه باختری دست برنمی دارد، بلکه ثابت می‌کند به دنبال این است آنطور که نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصور می‌کند، وارد جنگ بزرگ منطقه‌ای نخواهد شد.
جمال واکیم؛ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۲۵۸۵۶۱

امکان تغییر سیاست «صبر راهبردی» ایران وجود دارد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران گفت، تهران آماده است مذاکرات هسته ای را در صورت تمایل طرف های غربی به سرکردگی آمریکا ازسر بگیرد. وی با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: تهران آماده است در هفته جاری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کند، در صورتی که دیگران تمایل خود را برای این کار اعلام کنند.
 
با وجود این، وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد، افزایش تنش‌های منطقه‌ای احیای این روند را به چالشی تبدیل می‌کند. در هر صورت با آمادگی طرف‌های دیگر می‌توان مذاکرات را ازسر گرفت. 

با وجود عزم ایران، نمی‌خواهد وارد جنگ منطقه‌ای آنگونه که رژیم صهیونیستی می خواهد، شود


به دنبال گشایش در برابر غرب 

سخنان عراقچی قبل از عزیمت ​​به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همراه مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران بیان شد. عراقچی قرار است پس از بازگشت رئیس جمهور ایران، چند روز بیشتر در نیویورک بماند و با وزیران امور خارجه کشورهای مختلف دیدار کند.
 
اظهارات عراقچی گشایش فضای ایران را برای گفت وگو با غرب و تمایل این کشور به کاهش تنش با آمریکا در تلاش برای توقف تحرکات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سمت جنگ منطقه ای که دامنه آن تنها به لبنان ختم نمی شود، نشان می دهد. در صورت تقابل با ایران، پای آمریکا به حمله نظامی به این کشور باز می شود که ثبات ژئوپلیتیکی و اقتصاد جهانی را تهدید می کند و دست کم در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، واشنگتن سعی در جلوگیری از وقوع آن دارد. 
 
تشکیل دولت چهاردهم در ایران نشان دهنده تمایل این کشور به ارتباط مجدد با غرب است و همین موضوع باعث شد عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه و محمدجواد ظریف به عنوان معاون رئیس جمهور به دنبال طراحی برنامه های جامع با هدف باز کردن درهای ایران به سوی غرب باشند.


تعهد به حمایت از مقاومت لبنان و فلسطین 

ایران نه تنها از حمایت خود از مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین در جنگ غزه و تحولات کرانه باختری دست برنمی دارد، بلکه ثابت می‌کند به دنبال این است آنطور که نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصور می کند، وارد جنگ بزرگ منطقه‌ای نخواهد شد.
 
این موضوع در اظهارات رئیس‌جمهور ایران خطاب به مدیران رسانه‌های آمریکایی منعکس شد، زیرا وی تأکید کرد ایران از غزه و لبنان دفاع می‌کند، اما با وجود عزم ایران، نمی‌خواهد وارد جنگ منطقه‌ای آنگونه که رژیم صهیونیستی می خواهد، شود. ایران به جنایت ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران پاسخ خواهد داد و هم زمان از سیاست های آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ علنی علیه نوار غزه و لبنان انتقاد و آن را محکوم می کند.
 
رئیس جمهور ایران عنوان کرد، دولتش آماده گفت‌وگو با آمریکا و حل اختلافات است، مشروط بر اینکه طرف آمریکایی به تعهداتش پایبند باشد. وی تأکید کرد، تهران به دنبال در اختیار داشتن بمب هسته ای نیست و در دکترین نظامی ایران جایی ندارد.
 
همه این اظهارات و مواضع ثابت می کند ایران نمی خواهد وارد جنگ منطقه ای شود که در غرب آسیا به ویژه با آمریکا و غرب مقابله کند.

 
ایران به دنبال اجتناب از جنگ منطقه ای

نمونه آنچه پایگاه های آمریکایی در منطقه می تواند در معرض حمله قرار بگیرد، افزایش حملات به میدان کونیکو در حومه استان دیرالزور واقع در شرق سوریه است که به وسیله نیروهای اشغالگر آمریکایی احاطه شده و به دنبال تقویت نظامی پایگاه های غیرقانونی خود در استان حسکه و نیز انتقال نیروهای خود به آنجا هستند.
 
یک روز پس از حمله راکتی و گلوله باران پایگاه های آمریکایی به وسیله قبایل عرب مورد حمایت دولت سوریه، یک فروند هواپیمای باری متعلق به ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در پایگاه الشدادی واقع در جنوب حسکه فرود آمد که مملو از تجهیزات نظامی و لجستیکی بود. ائتلاف آمریکا تمرینات نظامی به وسیله مهمات جنگی را در پایگاهی در حومه نفتی رومیلان در شمال حسکه و با تسلیحات سنگین انجام داد.
 

همه اظهارات و مواضع ثابت می کند ایران نمی خواهد وارد جنگ منطقه ای شود که در غرب آسیا به ویژه با آمریکا و غرب مقابله کند


همه این حملات به پایگاه های آمریکایی پیام‌هایی بود از سوی محور مقاومت درباره پیامدهای سوق دادن نتانیاهو به جنگ منطقه‌ای که درنهایت به زیان منافع آمریکا در منطقه تمام خواهد شد. با وجود این، ایران تلاش می کند با حفظ سیاست «صبر راهبردی» دامنه تقابل نظامی را محدود و اوضاع را کنترل کند؛ هرچند این سیاست نیز با تداوم تنش آفرینی صهیونیست ها در غزه و لبنان می تواند تغییر کند.
 


آیا آمریکا پیام های ایران را دریافت خواهد کرد و به دنبال مهار اغراض شخصی نتانیاهو از تنش آفرینی در منطقه خواهد بود یا دامنه تنش ها به جنگی منطقه ای یا فرا منطقه ای کشیده خواهد شد که پیامدهای آن نه تنها برای منطقه، بلکه برای سایر طرف ها وخیم است؟ 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده