زاکانی: وزارت کشور به تعهدات عمل نکرد-راهبرد معاصر
توضیحات شرکت ثامن در خصوص آلوده بودن محلول دیالیز صفاقی جذب ۳۰ هزار نفر به آموزش و پرورش با آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ساخت ۳۹ خط جدید مترو پایتخت پلیس: دستگیری سارقان ۱۰میلیاردی طلافروشی در تهران ماهواره چمران جدیدترین تست‌های خود را با موفقیت به انجام رساند ایلان ماسک: نورالینک برای از بین بردن درد گردن و کمر باید تراشه مغزی بسازد صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای شمال | سیلاب در راه است معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ملک جناح خاصی نیست/ از ظرفیت اساتید استفاده شود خبر خوش برای معلمان | کد ۱۹ استخدام ۶ هزار نفر برای وزارت آموزش و پرورش تایید شد جزئیات مسمومیت چند دانش‌آموز در شهرری | ماجرا چه بود؟ واکنش سازمان غذا و دارو به ماجرای محلول‌های دیالیزی آلوده دستگیری تبعه افغان مسلح در یافت آباد به اتهام قدرت نمایی خبر خوش برای معلمان جدید و فرهنگیان فاقد رتبه و جاماندگان رتبه بندی+ جزئیات ماجرای درگیری موتور سوار و یک زن | واکنش پلیس | دلیل ارجاع زن جوان به مراجع قضایی

زاکانی: وزارت کشور به تعهدات عمل نکرد

شهردار تهران با اشاره به رویکرد شهرداری در استفاده از نوآوری برای بهبود حمل و نقل عمومی گفت: وزارت کشور نتوانست به دلایل موجه به تعهدات ارزی خود در قبال شهرداری‌ها برای تامین ون عمل کند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۲۶۲۱۹۴

به گزارش راهبرد معاصر، در بخش دیگری از صحن امروز شورای شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر ۱۲ سوال از علیرضا زاکانی شهردار تهران در مورد ابهامات مربوط به واگذاری تاکسی‌های ون و …بیان داشت.

 

علیرضا زاکانی شهردار تهران در ابتدا در پاسخ به این سوالات به خنده بیان داشت: به دوستان گفتم کاش روز قیامت هم همین قدر سوالات راحت بود.

 

شهردار تهران اظهار داشت: وزارت کشور در راستای تعهدی که نسبت به شهرها و کلانشهرها دارد، قاعده‌ای را دنبال کرد تا بتواند از منابع خارجی و از طریق منابعی که شهرداری‌ها در اختیارش قرار می‌دهند، ون و اتوبوس در اختیار آنها قرار دهد و ما هم یکی از شهرداری‌هایی بودیم که مشتاق این اقدام بودیم.

 

وی افزود: سهم اتوبوس ۹۰۰ دستگاه و سهم ون ۶۳۰ دستگاه بود. ما جزو شهرداری‌های خوش حسابی بودیم که ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و۲۴۰ اتوبوس و ۲۵۲ ون تحویل ما شد ولی در ادامه وزارت کشور نتوانست به دلایل موجه به تعهدات ارزی خود عمل کند و ما هم به شدت این موضوع را دنبال کردیم تا امکانات به شهر آید و این معطلی برای کل کشور و نه فقط تهران بود.

 

وی بیان داشت: مکاتبه داشتیم که ما را تعیین تکلیف کنند یا قدرالسهم را مشخص یا پولمان را برگردانند. پاسخ دادند و مکرر گفتند ملاک دستورالعمل است.

 

زاکانی ادامه داد: معاونت حمل و نقل و ترافیک سه مکاتبه در سال ۱۴۰۱ و یک مکاتبه در سال ۱۴۰۲ انجام داد که یا پول بازگردانده شود و یا قدرالسهم ما تعیین تکلیف شود، پاسخ مکاتبات ما از سوی وزارت کشور داده شد اما مکرراً می‌گفتند که ملاک دستور العمل است و ما هم گفتیم که ۷۰ درصد باقی مانده را وزارت کشور باید بپردازد. ما مکاتبه جدید خود را ۱۵ مهرماه امسال انجام دادیم و درخواست تعیین تکلیف داشتیم.

 

به تمام موازین قانونی عمل کرده‌ایم

وی تاکید کرد: ما به تمام موازین قانونی عمل کرده ایم، نامه‌ای توسط وزارت کشور به سازمان تاکسیرانی ارسال شده و تأمین منابع مالی فی مابین وزارت کشور و ایران خودرو دیزل بر اساس شرایط خاصی است و پرداخت آن با تأخیر مواجه شده و روند تسریع با پیگیری‌های صورت گرفته در حال انجام است و صورت خواهد پذیرفت. همچنین وزارت کشور اعلام کرد: تا زمان تعیین تکلیف، ادعای مالکیت توسط شهرداری تهران فاقد اعتبار است.

 

شهردار تهران گفت: ما ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و باید ون ها را تحویل می‌گرفتیم، گفتند تا زمان تعیین تکلیف موضوع، ادعای هرگونه مالکیت توسط شهرداری تهران فاقد اعتبار است.

 

زاکانی یادآور شد: رئیس سازمان شهرداری‌ها در نامه ارسالی خود اعلام کرده که کماکان ون ها توسط یارانه دولتی تأمین شده و شهرداری حق هیچ گونه تصمیم گیری را در این زمینه دارد. ما دو روز است در این زمینه تعیین تکلیف شده ایم. موضوع را دائماً پیگیری کردیم و گفتیم تمام مبلغ را پرداخت کرده ایم اما وزارت کشور می‌گفت که بر اساس ضوابط خود اقدام می‌کند.

 

زاکانی در ادامه بیان داشت: از ابتدای فعالیت در شهرداری رویکرد جدید برای استفاده از نوآوری در بهبود حمل و نقل عمومی مثل شاتل تاکسی داشتیم و وارد مذاکره با این شرکت شدیم، خدمات از این شرکت اربعین ارائه شد و با این نرم‌افزار قیمت بلیت را به نصف رساندیم.

 

زاکانی گفت: در شاتل تاکسی، مردم از قبل می‌توانند صندلی خود را در ساعات خاص در نقطه‌ای از شهر رزرو کنند. با این نگاه مدیرعامل سابق وارد مذاکره با شرکت مورد نظر شد و اقدامات برای عقد قرارداد صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: در ساعات پیک و افزایش مسافر، ده‌ها نفر در صف هستند و امکان جابجایی آن‌ها سخت است، تاکسی‌ها قابلیت انتقال تمام مسافران را ندارند و کسانی هم هستند که سوداگری می‌کنند تا مردم با اذیت و آزار و بی احترامی با قیمت بالا بتوانند به مقصد برسند. شاتل تاکسی در میدان ونک و دیگر بخش‌ها از جمله میدان آزادی مستقر شدند تا به شهروندان خدمات ارائه دهند.

 

درآمد شاتل سرویس کجا می‌رود؟

شهردار تهران بیان داشت: بزرگترین خدمت تکریم مردم و رانندگان است، شهروندان با رزرو صندلی خود نه در صف خواهند ایستاد و نه رقم اضافه ای پرداخت خواهند کرد. رانندگان نیز مواجهه‌ای در این زمینه ندارند. پول این سرویس نیز مستقیماً به سازمان فاوا می‌رود و سازمان می‌تواند جزئیات آن را ارائه دهد.

 

وی بیان داشت: کار نوآورانه در شهر نیاز به شرکتی داشت که این موضوع را پیش ببرد و ما مسیر قانونی را کامل رفتیم‌.

 

شهردار تهران با اعلام اینکه چون تکلیف ما با وزارت کشور مشخص نشده بود نمی‌توانستیم اقدام واحدی برای ون ها داشته باشیم، گفت: کل درآمد تاکسی‌های ون طرح شاتل تاکسی به سازمان فاوا واریز می‌شود و قابل رهگیری است.

 

وی در ادامه در مورد موضوعات مطرح شده مبنی بر مفقود شدن ون ها در سفر اربعین، یادآور شد: کل ون ها در اختیار ما قرار گرفته شده و همانطور که گفتیم تعیین تکلیف شده و با شتاب و سرعت بیشتری در آینده نزدیک خدمات رسانی به شهروندان را انجام خواهد داد. به عبارتی فعالیت شاتل سرویس با شیوه جدید به زودی انجام می‌شود.

 

زاکانی گفت: برنامه هفتم تکالیفی را مشخص کرده و برای مثال ماده ۴۶ در زمینه برقی سازی تکالیفی را مشخص کرده و باید سازمانی در دولت راه اندازی شود و تکلیف رانندگان را مشخص کند. ما وظایف خود را انجام دادیم و باید تکالیف را پیگیری کنیم. دولت باید در این زمینه کمک کند و از بابت صرفه جویی در مصرف انرژی منابع را تأمین کند.

 

وی با بیان اینکه ۴۶ ون پلاک نداشتند و تعدادی از آنها نیز خارج از اختیارات ما توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفت، گفت: تعداد محدودی از این ون ها نیازمند بازسازی هستند که با توجه به تعیین تکلیف صورت گرفته از دو روز قبل، بازسازی انجام خواهد شد. اداره کل پشتیبانی شهرداری این ون ها را برای بازسازی پذیرفته است. مابقی ون ها که به دلیل عدم تعیین تکلیف، متوقف شده بود هم وارد ناوگان خواهد شد.

 

شهردار تهران گفت. تمهید ما پیشبرد امور بین شرکت‌های خصوصی و رانندگان است، این موضوع شرط ماست تا رانندگان و شرکت‌ها در این زمینه سود کنند. از دیروز خدمات شاتل قطع شده تا بازتحویل تمام ون ها انجام شود و قیمت کارشناسی برای ون ها تعیین شود.

 

در ادامه تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران مجدد در واکنش به صحبت‌های زاکانی سوالاتی مطرح کرد و گفت از شنیدن پاسخ‌ها قانع نشده و به نظرش پاسخ سوالاتش داده نشده است.

 

وقت شورای شهر تمدید شد

چمران در ادامه زمان امروز شورای شهر را تمدید و ساعت فعالیت را تا ساعت ۱۲:۴۵ اعلام کرد.

 

زاکانی شهردار تهران در ادامه در واکنش به صحبت‌های تشکری هاشمی گفت: ما که تخاصم نداریم می‌خواهیم مشکل حل شود نامه وزارت کشور هم کامل مشخص است. سر و صدا نکنید برای شنیدن پاسخ تحمل کنید.

 

رئیس شورای شهر تهران در واکنش به همهمه شورای شهری‌ها گفت: جلسه صحن را حتی تا شب تمدید می‌کنیم با سر و صدا به جایی نمی‌رسید. ادب و احترام را رعایت کنید و دقیق و منطقی سوال و پاسخ دهید./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده