آغاز دور پنجم مذاکرات لبنان و اسرائیل در واشنگتن عضو هیات مذاکره‌کننده: انحصار خرید کالای آمریکایی در هیچ تفاهم و توافقی وجود ندارد دبیرکل جدید اتحادیه عرب تعیین شد / نبیل فهمی کیست؟ چه کسی نخست وزیر بعدی بریتانیا است؟ ماجرای ورود بازرسان آژانس به ایران چیست؟ منبع آگاه: صرف شدن پول‌های بلوکه شده برای خرید غلات واقعیت ندارد ادعای ترامپ: ایران با بازرسی‌های هسته‌ای موافقت خواهد کرد پاکستان: توافق ایران و آمریکا، به معنای پایان سیاسی نتانیاهو است وزارت خارجه آمریکا: روبیو فردا راهی خاورمیانه می‌شود نیویورک تایمز: ترامپ خواستار تسلیم ایران برای پایان جنگ بود؛ اما آمریکا بود که تسلیم شد فوری / معافیت ۶۰ روزه تحریم‌های نفتی ایران صادر شد / وزارت خزانه‌داری آمریکا از اسقاط تحریم صادرات نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران خبر داد قاآنی به سربازان اسرائیل: اگر با پای خود از جنوب لبنان خارج نشوید، حماسه سال ۲۰۰۰ تکرار خواهد شد نتانیاهو: ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد الجولانی: اظهارات ترامپ به اشتباه به معنای حمله قریب‌الوقوع سوریه به لبنان تفسیر شد سی‌ان‌ان به نقل از منبع ایرانی: مذاکرات ایران و آمریکا پس از تهدید‌های ترامپ، متوقف شده، اما به پایان نرسیده شبکه کان اسرائیل: ارتش اسرائیل شروع به کاهش نیرو‌های خود در جنوب لبنان کرده / دولت ترامپ از اسرائیل خواسته است که عقب‌نشینی جزئی از جنوب لبنان انجام دهد

نمایندگی ایران در سازمان ملل: ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مردود است

نمایندگی ایران در سازمان ملل: ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مردود است در پی نامه مشترک نمایندگان دائم فرانسه، آلمان و بریتانیا (E3) به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت، نمایندگی دائم ایران نزد این سازمان با ارسال نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت، اتهامات مطرح‌شده را بی‌اساس و دارای انگیزه‌های سیاسی توصیف و عنوان کرد: ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مردود است.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۴ - ۱۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 December 02
کد خبر: ۲۶۴۶۸۶

به گزارش راهبرد معاصر، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل خطاب به شورای امنیت در این نامه اعلام کرد: نمایندگان تروئیکا در نامه خود، بدون توجه به ریشه‌های بحران کنونی، جمهوری اسلامی ایران را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متهم کرده‌ بودند. نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نیویورک این ادعاها را کاملاً بی‌اساس و گمراه‌کننده دانسته و تأکید کرده که اقدامات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق مشروع مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و در واکنش به خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از توافق صورت گرفته است.

در این نامه آمده است:

«تروئیکا تعهدات خود در رفع تحریم‌ها را نقض کرده و با اعمال تحریم‌های جدید، از جمله علیه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بخش هوایی، به سیاست‌های خصمانه خود ادامه داده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همکاری شفاف و سازنده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اتهامات مطرح‌شده در خصوص عدم رعایت تعهدات پادمانی را رد کرده و اقدامات اخیر تروئیکا و آمریکا در تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست اخیر شورای حکام را مغایر با واقعیات دانسته است.

ایران ادعاهای مطرح‌شده از سوی تروئیکا مبنی بر اینکه نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۴ نشان‌دهنده قصد برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است، را کاملاً بی‌اساس و گمراه‌کننده توصیف کرده است. این نامه تنها به‌منظور هشدار در مورد تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ارسال شده است. ایران تأکید کرده که برنامه‌های هسته‌ای آن کاملاً تحت نظارت ان‌پی‌تی بوده و تسلیحات هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارند.

جمهوری اسلامی ایران بر پایبندی خود به تعهدات تحت ان‌پی‌تی تأکید کرده و حق انکارناپذیر خود برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز را مطابق با مواد 1و 2 معاهده مورد تصریح قرار داده است.

در پایان، ایران مجدداً تعهد خود به راه‌حل‌های دیپلماتیک را مورد تأکید قرار داده و از تروئیکا خواسته است که فوراً به اقدامات ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پایان داده و به تعهدات خود در راستای احترام به قوانین بین‌المللی عمل کنند.»/ ایسنا 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار