سینمای‌ملی باید در خدمت امنیت‌ملی باشد-راهبرد معاصر
محمدرضا شرف الدین:

سینمای‌ملی باید در خدمت امنیت‌ملی باشد

رئیس انجمن سینمای دفاع مقدس معتقدست: سینمای ملی ما ماموریتی خطیر در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی دارد و در این فضا باید ماموریت خود را به نحو شایسته ای به سرانجام برساند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 March 18
کد خبر: ۲۶۹

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ سینمای مقاومت و دفاع مقدس دیر زمانی است که توجه جدی مسئولین را به خود نمی بیند. آثاری که به دلایل مختلف توانایی جذب تماشاگران را ندارد. اما آیا با گذشت سال ها از جنگ تحمیلی وجود آثاری از سینمای مرتبط با دفاع مقدس تا چه اندازه لازم و ضروری است. 

 

محمدرضا شرف الدین از سینماگران و تهیه کننده های سینمای دفاع مقدس پررنگ شدن عرصه سینمای دفاع مقدس و مقاومت در این برهه از زمان را بسیار حیاتی و ضروری قلمداد می کند. وی معتقدست: «درحالی که ایالات متحده آمریکا در تلاش برای ارائه خوراک فرهنگی به مردمان جهان است و از طریق هالیوود به تبلیغ و ترویج ایدئولوژی خود می پردازد، می بایست از طریق ابزار هنر به ویژه سینما درصدد ترویج سیاست های صلح طلبانه جمهوری اسلامی و اهداف متعالی آن باشیم.» 

 

کارکردهای هنر و اهدافی که از طریق ابزار هنرهفتم به دست می آید دیگر معطوف به داخل مرزهای جغرافیایی کشورها نیست. رئیس انجمن سینمای دفاع مقدس با تاکید بر ماموریت سینمای ملی ایران در خارج از مرزها می گوید: «نه تنها سینمای دفاع مقدس و مقاومت، بلکه سینمای ملی ما ماموریتی خطیر در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی دارد و در این فضا باید ماموریت خود را به نحو شایسته ای به سرانجام برساند.»

 

وی در خصوص مختصات این ماموریت نیز گفت: «در حالی که سیستم تروریست پرور سعودی، در حال ارائه تصویری غلط از اسلام در سطح بین الملل است و از سوی دیگر با همکاری آمریکا درصدد القای ایران هراسی بین افکارعمومی جامعه جهانی است باید از طریق سینما و هنر هفتم جایگاه متعالی فرهنگ ایرانی – اسلامی را به جامعه جهانی یادآور شویم.»

 

اینکه سینما ابزاری قدرتمند برای ترویج ایدئولوژی جوامع مختلف در سطح بین الملل به حساب می آید تردیدی نیست، اما چرا تاکنون سینمای ملی ما نتوانسته در این مسیر موفق ظاهر شود. شرف الدین با تاکید بر اینکه مختصات سینمای ملی در به سرانجام رساندن این هدف متعالی از پتانسیل بالایی بهره مند است بی دغدغه بودن متولیان و تصمیم سازان سینمای کشور را دلیل این مهم قلمداد می کند.

 

وی می گوید: «وقتی کشور به برکت دستگاه های مختلف امنیتی و اطلاعاتی از جمله سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و از طرفی تلاش های مجدانه ی دستگاه دیپلماسی کشور در امنیت کامل به سر می برد و هیچ کس به فضل الهی دغدغه ی امنیت را ندارد، کسی به سمت و سوی ساخت آثاری در جهت حفظ دستاوردها و امنیت ملی نمی رود.»

 

امنیت نیز همانند گل و گیاه نیاز به مراقبت دارد. اگر به خوبی از دستاوردها و خطوط مد نظر خویش مراقبت نکنی، شرایط را برای دسترسی دشمن به مرزها و خطوط قرمز خویش فراهم کرده ای. نکته ای که رئیس انجمن سینمای دفاع مقدس نیز بر آن مهر تایید می زند و می افزاید: «چه کسی تا سال پیش فکر می کرد ترکیه با شرایط ناامنی دست و پنجه نرم کند. شاید در نگاه اول با چنین موضوعی روبرو نشوی، اما مردم این کشور همانند ایران با خیال راحت و بدون هیچ گونه نگرانی و دغدغه ناامنی از منازل خود خارج نمی شوند. برای حفظ چنین دستاوردی باید از طریق سینمای ملی در قامت خدمتگذار به امنیت ملی برآییم.»

 

به هر تقدیر اعتلای جایگاه سینمای دفاع مقدس نه تنها باید همچون سال های ابتدایی جنگ تحمیلی حفظ شده و مورد توجه ویژه قرار گیرد، بلکه در آوردگاه جنگ نرم دشمن نیز باید دوشادوش سینمای ملی گام های استواری بردارد. حفاظت از مرزها و بالابردن ضریب امنیت ملی یکی از وظایف سینمای ملی است. سینمایی که در عرصه بین الملل غیر از کارکرد سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت، نشان داده از پتانسیل های شگفت انگیزی در همراهی افکار عمومی و دستیابی به اهداف مدنظر برخوردار است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده