ورود موج برف و باران به کشور اعتراض دانشجویان خوابگاهی به نبود امنیت در اطراف کوی دانشگاه تهران/ سرپرست دانشگاه تهران در جمع دانشجویان حضور یافت هوای تهران در وضعیت قرمز / استانداری تهران: شنبه تعطیل نیست؛ درخواست کارگروه نداشتیم دستور سردار رادان برای دستگیری عاملان حمله به دانشجوی دانشگاه تهران/ تیم‌های ویژه برای شناسایی عاملان حادثه تشکیل شد فردا مدارس همدان مجازی شد مدارس دماوند، رودهن و شمیرانات غیرحضوری شد فرماندهی انتظامی دلیجان: یک نوجوان به دلیل شلیک به سمت خودروی فراری مشکوک به سرقت احشام کشته شده ساماندهی ایستگاه‌های ثبت تاکسی‌های اینترنتی در میادین و معابر پایتخت هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۱۱/۲۶؛ هشدار کولاک و بهمن در برخی استان‌ها آموزش و پرورش: ۵ تا ۷ درصد دانش‌آموزان پایه نهم، به دهم نمی‌روند اپل مخفیانه در حال ساخت ربات انسان‌نماست کمیته امداد: ۴ میلیون و ۷۷۶ هزار نفر تحت حمایت این نهاد هستند / افزایش مستمری این افراد ورود سامانه بارشی جدید به کشور/ نوار شمالی و غربی در انتظار برف و باران وزارت علوم: موضوع قتل دانشجوی دانشگاه تهران توسط سارقان مسلح فورا رسیدگی شود درگذشت دانشجوی دانشگاه تهران در حمله اشرار / توضیح دانشگاه تهران

اپل مخفیانه در حال ساخت ربات انسان‌نماست

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرک اپل به صورت مخفیانه در حال توسعه یک ربات انسان‌نمای قدرتمند برای رقابت با چین، شرکت تسلا و دیگر رقبای خود است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۳ - 2025 February 14
کد خبر: ۲۷۱۰۲۳

به گزارش راهبرد معاصر، شرکت اپل با تمرکز بر روی طراحی ربات‌های انسان‌نما و غیر انسان‌نما به طور فعال در حال تحقیق در حوزه رباتیک است.

به گفته مینگ‌چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر قدیمی اپل، کار این شرکت در این زمینه هنوز در مراحل اولیه است و احتمال عرضه محصول به بازار انبوه تا قبل از سال ۲۰۲۸ وجود ندارد.

این افشاگری به دنبال مقاله‌ای تحقیقاتی از اپل است که تعاملات انسانی با ربات‌ها را بررسی می‌کند.

در حالی که این تحقیق به ربات‌های مصرف کننده احتمالی آینده اشاره می‌کند، اما در درجه اول به عنوان یک مطالعه اثبات مفهوم به جای یک برنامه محصول مشخص عمل می‌کند.

چالش‌های اولیه تحقیق و توسعه

مینگ‌چی، فعالیت رباتیک اپل را به عنوان «اثبات اولیه مفهوم» توصیف می‌کند و آن را با پروژه رها شده «خودروی اپل» (Apple Car) مقایسه می‌کند. وی بر اساس پیشرفت فعلی و جدول زمانی توسعه تخمین می‌زند که یک ربات بالقوه اپل تا قبل از سال ۲۰۲۸ وارد تولید انبوه نخواهد شد.

تحقیقات رباتیک اپل به دلیل سطح غیرمعمول شفافیت، به‌ویژه برای شرکتی که به پنهان‌کاری شناخته می‌شود، برجسته است. برخلاف سایر پروژه‌ها مانند آیفون تاشوی شایعه شده، اپل در مورد کار خود در زمینه رباتیک کمی دست و دل بازتر بوده است.

این شفافیت ممکن است به دلیل ماهیت تحقیقات رباتیک باشد که اغلب به همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی عمومی متکی است.

بسیاری از شرکت‌های رباتیک برای استخدام استعداد‌ها به اندازه کافی سریع تلاش کرده‌اند تا با پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی در سال‌های اخیر همگام شوند. شرکت اپل نیز می‌تواند خود را به عنوان گزینه‌ای جذاب برای مهندسان برتر در این زمینه معرفی کند.

طراحی‌های انسان‌نمای اپل در مقابل طرح‌های غیر انسان‌نما

مینگ‌چی تاکید می‌کند که شرکت اپل بیشتر بر نحوه تعامل کاربران با ربات‌ها تمرکز می‌کند تا اینکه به طور دقیق شکل فیزیکی آنها را تعریف کند.

وی می‌گوید: در حالی که صنعت در مورد شایستگی‌های طراحی‌های انسان‌نما در مقابل طرح‌های غیرانسان‌نما بحث می‌کند، بررسی‌های زنجیره تامین نشان می‌دهد که اپل بیشتر به نحوه درک کاربران از ربات‌ها اهمیت می‌دهد تا ظاهر فیزیکی آنها. به این معنی که سخت‌افزار و نرم‌افزار حسگر به عنوان فناوری‌های اصلی عمل می‌کنند.

واژه «انتروپومورفیک» (Anthropomorphic) به ربات‌هایی با ویژگی‌های انسان‌مانند بدون اینکه کاملاً انسان‌نما باشند، اشاره دارد. به نظر می‌رسد اپل در حال بررسی طیف وسیعی از طرح‌ها، از دستیار‌های رباتیک ساده تا ربات‌های انسان‌نمای پیشرفته است.

به گفته مینگ‌چی، اپل سیستم‌های رباتیک خود را به عنوان بخشی از «اکوسیستم خانه هوشمند آینده» تصور می‌کند. این می‌تواند به معنای هر چیزی باشد؛ از یک ربات کاملا انسان‌نما که برای کمک به کار‌های خانه طراحی شده است گرفته تا یک دستگاه خانه هوشمند با بازو‌های رباتیک یا شاید حتی یک ربات لامپی زیبا.

شایعات حاکی از آن است که اپل به سمت دومی بیشتر متمایل است، چرا که نقطه شروع عملی‌تری خواهد بود.

هنوز راه بسیاری تا توسعه یک ربات کاملا انسان‌نما که بتواند لباس‌های شسته شده را تا بزند، وجود دارد و اپل ابتدا باید تقاضای مصرف کنندگان را برای یک ربات خانگی فراتر از محصولات موجود مانند جاروبرقی رباتیک ایجاد و برآورده کند.

رقابت و چشم‌انداز آینده

بازار رباتیک در حال حاضر به شدت رقابتی است و شرکت‌هایی مانند تسلا، اگیلیتی روبوتیکس، بوستون داینامیکس، فیگور‌ای‌آی (Figure AI) و یونی‌تری روبوتیکس، همگی در حال توسعه مدل‌های انسان‌نمای خود هستند.

یکی از بزرگترین چالش‌های توسعه ربات‌های انسان‌نما، هزینه آن است. در حالی که هدست «ویژن پرو» اپل با قیمت ۳۴۹۹ دلار، گران‌قیمت محسوب می‌شود، نسل اول ربات‌های انسان‌نمای خانگی اپل حتما گران‌تر خواهند بود. این در حالی است که مقرون به صرفه بودن و قابلیت اطمینان، از عوامل کلیدی برای پذیرش گسترده هستند.

در حال حاضر، شرکت‌ها ربات‌های انسان‌نمای صنعتی را در اولویت قرار داده‌اند و فرآیند‌های تولید آنها را پالایش می‌کنند تا در نهایت قیمت‌ها را برای مدل‌های مصرف کننده پایین بیاورند.

اپل سابقه ورود محتاطانه به بازار‌های مختلف را دارد. پس از کنار گذاشتن پروژه Apple Car خود و مواجهه با واکنش‌های متفاوت نسبت به هدست «ویژن پرو» و هوش اپل (Apple Intelligence)، این شرکت احتمالاً با تامل دقیق‌تر به حوزه رباتیک نزدیک می‌شود.

دنیای فناوری مملو از آزمایش‌های شکست خورده ربات‌های خانگی است و اپل باید قبل از حرکت رو به جلو، ارزش خود را در این فضا ثابت کند./ ایسنا 

کلمات کلیدی: اپل ربات
مطالب مرتبط
ارسال نظر