به گزارش راهبرد معاصر، همکاری رباتها با انسانها گامبهگام پیشرفت میکند و به اوج خود نزدیک میشود.
به نقل از تک کرانچ، با تماشای ربات «کارتر پرو» (Carter Pro) که در راهروهای انبار دفتر مرکزی شرکت «روبوست ایآی» (Robust AI) در کالیفرنیا حرکت میکند، دو مورد بلافاصله قابل توجه به نظر میرسند. اولین مورد، واحدهای قفسهبندی است که استاندارد، مدولار و غیر سفارشی هستند. قابهای سیمی برای هر کسی که زمان خود را در انبارها سپری کرده، آشنا به نظر میرسند و این قطعا به دلیل طراحی است.
دومین مورد، عنصر قابل مشاهده ربات چرخدار نیست، بلکه نحوه تعامل انسانها در فضای کار با همکار خودکارشان است. در حالی که کارتر پرو در سالنها میچرخد، کارمندان قوی آن را برمیدارند و جابهجا میکنند. این امتیاز کوچک به نظر میرسد، اما در دنیایی که انسانها و رباتها در کنار هم کار میکنند، قابل توجه است.
مسئله ایمنی در داستانهایی که ظهور رباتهای انساننما را در محیط کار پوشش میدهند، با نظم کافی مطرح نشده است. اگرچه برخی از شرکتها فراتر از دورانی هستند که انسانها در کنار یک سیستم فلزی متحرک خودکار کار میکنند، اما خطر همیشه وجود دارد؛ همانطور که لیفتراکهای برقی از دهه ۱۹۳۰ وجود داشتهاند و هنوز هم به طور منظم در آسیبهای محل کار نقش دارند.
توانایی حرکت دستی ربات میتواند بخش مهمی از استقرار سیستمهای رباتیک صنعتی در آینده باشد. برای کارتر پرو، این به معنای قابلیتی بیش از تبدیل شدن به یک قطعه غیر فعال از تجهیزات است. این به معنای احساس نیروی اعمالشده و تنظیم براساس آن است. این ربات یک دسته به رنگ نارنجی روشن دارد که امکان کنترل با دست را فراهم میکند.
با توجه به سابقه بنیانگذاران روبوست ایآی، این که ماهیت مشارکتی یک اصل سیستم است، تعجبآور نیست. «رادنی بروکس» (Rodney Brooks) مدیر ارشد فناوری روبوست ایآی پیشتر شرکت «ریثینک رباتیکس» (Rethink Robotics) را تأسیس کرد که بر تعاملات بین انسان و ربات متمرکز بود.
پیشبینی میشود که انسانها و رباتها در آینده کنار هم باشند. بنابراین، مهم است اطمینان حاصل شود که این کار را با خیال راحت انجام میگیرد.
یکی دیگر از ویژگیهای متمایز کارتر پرو که بروکس خاطرنشان کرد، استفاده از دوربین به جای فناوری لیدار است. محبوبیت این کار بین سازندگان رباتهای متحرک مستقل در حال افزایش است. قیمتگذاری تنها یک قطعه بزرگ از این پازل است، اما دلایل دیگری هم وجود دارند که نشان میدهند لیدار ممکن است بهترین راه حل در محیط انبار نباشد.
پیش از عرضه مدل تولیدی، تعدادی از شرکا نسخه اولیه ربات را آزمایش کردهاند. بروکس گفت: کمی بیش از یک هفته بود که اولین نمونه آن از خط تولید خارج شد.
شرکت «دیاچال» (DHL) اولین مشتری بزرگی است که به طور عمومی معرفی شده، اما بروکس خاطرنشان کرد که روبوست ایآی در حال تنوع بخشیدن به مجموعه مشتریان خود است./ ایسنا