هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد تعویق یک هفته‌ای امتحانات پایان‌ترم این دانشگاه/ غیبت در امتحانات باعث حذف درس می‌شود؟ گام تازه ایلان ماسک به سوی شبکه اینترنت تمام‌فضایی کاهش نسبی دما از فردا در بسیاری از استان‌ها / هشدار سیلاب در شمال و گردوخاک در شرق کشور ترافیک سنگین در محور‌های شمالی/ این مسیر‌ها تا اطلاع بعدی مسدود است عاشورا و تاسوعا کدام مراکز خدمات‌رسان تهران تعطیل است؟ خبر خوش معاون رئیس قوه قضائیه برای دانش‌آموختگان حقوق جاده چالوس دوطرفه شد آموزش و پرورش: امتحانات نهایی بدون تغییر برگزار می‌شود محدودیت‌های ترافیکی تاسوعا و عاشورا در قم آنفلوآنزای تابستانی از راه رسید/ این استان‎‌ها بالاتر از آستانه هشدار محدودیت‌های ترافیکی ۵ روزه در جاده‌های شمال اعمال می‌شود اختلال همزمان در ایتا، بله و سروش پلاس ۱۴ شهر ایران رکورددار گرما در خرداد ۱۴۰۵ گرمای کشنده در اروپا؛ ۳ کشته در فرانسه و هشدار بی‌سابقه برای انگلیسی‌ها وضعیت آب و هوای تهران تا پایان هفته/ هوا تا چند درجه گرم‌تر می‌شود؟

"معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد" قانونی است؟

دیوان عدالت: جمع‌آوری، جداسازی و معدوم‌سازی و عمل به مفاد دستورالعمل اجرایی مدیریت کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در جهت ارتقاء سلامت، بهداشت و امنیت شهروندان است؛ هیئت تخصصی اداری با اتفاق آراء، مقرره مورد شکایت را مغایر قانوت تشخیص نداد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۴ - 2025 April 12
کد خبر: ۲۷۵۴۹۶

به گزارش راهبرد معاصر،‌ دکتر زین‌العابدین تقوی؛ رئیس هیئت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری در رای خود درباره اعلام کرد:

"به موجب بند 15 ماده 55 قانون شهرداری، شهرداری موظف است برای جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسان و حیوان، حیوان بلاصاحب را جمع‌آوری و حیوانات مریض و مضر و ولگرد را دفع کند.

 

ثانیاً هیئت تخصصی اداری و امور عمومی به موجب دانامه شماره 6336 مورخ 1401/7/8 مواد مورد شکایت از دستورالعمل اجرایی مدیریت کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب را مغایر قانون تشخیص نداده است.

 

با عنایت به مراتب مذکور، نظر به اینکه در بخشنامه مورد شکایت بر تکالیف شهرداری مبنی بر جمع آوری، تفکیک، جداسازی و معدوم‌سازی و عمل به مفاد دستورالعمل اجرایی مدیریت کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب تأکید شده که این امر در جهت ارتقاء سلامت، بهداشت و امنیت شهروندان و با رعایت اصول و قواعد اخلاقی و تصریح به وظایف شهرداری وفق بند 15 ماده 55 قانون شهرداری است؛ از این رو هیئت تخصصی اداری و امور عمومی با اتفاق آراء، مقرره مورد شکایت را مغایر قانون تشخیص نداد."

 

معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب تهران در نامه‌‌ای خطاب به مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نوشت:

 

"بازگشت به نامه 376745/617 مورخ 1401/4/23 در رابطه با معضل سگ‌های ولگرد اعلام می‌دارد که تکلیف و نحوه اقدام در این رابطه را دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مشخص و تعیین کرده است در این دستورالعمل هیچ تکلیفی برای نگهداری و صرف هزینه بابت دارو، واکسن و رهاسازی بعد از عقیم‌سازی یا حتی عقیم‌سازی همه سگ‌ها و .... برای این سازمان در نظر گرفته نشده است.

 

آنچه در این دستورالعمل در نظر گرفته شده است اول تکلیف شهرداری به زنده‌‌گیری و جمع‌آوری تمام سگ‌های ولگرد در سطح شهر است، غربالگری سریع این سگها با همکاری اداره کل دامپزشکی و جداسازی سگ‌های اصیل مفید(مفید صرفاً برای گله مد‌نظر بوده است و لاغیر) و دوم معدوم‌سازی سریع سگ‌های غیرمفید و امر عقیم‌سازی را صرفاً برای سگ‌هایی که به اشخاص ( تحت شرایط مقرر در این دستورالعمل ) تحویل داده می‌شود در نظر گرفته است.

 

لذا صرف بودجه بیت‌المال بابت عقیم‌سازی تمامی سگ‌های ولگرد که جمع‌آوری می‌شوند امری غیراصولی و غیرمنطقی و غیرقانونی بوده و می‌تواند موجب ضمان و مسیولیت شود لذا مقرر است اولاً نسبت به جمع‌آوری تمام سگ‌های مفید اصل تفکیک و جداسازی شوند و با این دسته از سگها مطابق دستورالعمل اقدام شود؛ نسبت به معدوم‌سازی سایر سگ‌های مطابق مفاد دستورالعمل اقدام شود."/ تسنیم

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار