توقیف ۵ شناور و محموله بزرگ کالای ممنوعه در آب‌های بندرعباس معتمدیان: برخی مدارس استان تهران سه شیفته هستند علت مرگ جوان ایرانی در آفریقای جنوبی چه بود؟ ماجرای همه‌گیری ویروس جدید در قم چیست؟ / توضیحات دانشگاه علوم پزشکی پیدا شدن ۷۴ جسد در مخزن سد کرج حقیقت داشت؟ نحوه مراحل گزینش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ماجرای فوت دانشجوی دانشگاه شیراز در خوابگاه چه بود؟ رأی محکومیت شبنم نعمت زاده به ۲۰ سال حبس نقض شده است تغییرات در دریافتی معلمان؛ شمول کسور بازنشستگی فرهنگیان اعلام شد نحوه فعالیت مدارس خوزستان اعلام شد هشدار هواشناسی به این مناطق تهران / پیش بینی وضعیت جوی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ ماجرای صدور کارت‌های صلیب سرخ، کهنه سربازان، معیشت و غرامت برای آزادگان چیست؟ تونل توحید ساعاتی دیگر مسدود می‌شود ۳۰۳ هزار سایت قمار مسدود شدند استانداری تهران: خروج بیش از ۴۷۰ هزار نفر از اتباع غیر مجاز از ایران، موجب آزادسازی ۳ هزار کلاس درس شده بزرگ‌ترین محموله مخدر شیشه در جنوب شرق کشور زمین گیر شد

رئیس دانشگاه ملی مهارت: ۷۰ درصد نیروی کار ایران مهارت رسمی ندارند

رئیس دانشگاه ملی مهارت با بیان اینکه نیروی کار ماهر از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است؛ گفت: طبق برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد دانش‌آموزان باید وارد هنرستان‌ها شوند و ۴۰ درصد آموزش‌های وزارت علوم هم باید مهارتی شود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 May 25
کد خبر: ۲۷۹۰۲۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ غلامرضا زمانی روز یکشنبه چهارم خرداد در آیین اختتامیه جشنواره رویش دانشگاه ملی مهارت که در آموزشکده ملی مهارت دختران البرز برگزار شد؛ گفت: دانشگاه ملی مهارت یک دانشگاه مأموریت‌گرا است و به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی آموزش رایگان کشور وظیفه دارد بیش از ۱۹۰ هزار دانشجوی کاردانی و کارشناسی را بر مبنای مهارت‌های مورد نیاز بازار کار آموزش دهد.

زمانی افزود: ۶۷ تا ۷۰ درصد آموزش‌های این دانشگاه به دانشجویان عملی است و این رویکرد باعث ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس مثال زدنی در دانشجویان می‌شود. اگر همه دانشجویان کشور این دو خصیصه را کسب کنند می‌توانند در جهت باز شدن گره‌های کشور گام بردارند.

وی ادامه داد: دانشگاه ملی مهارت به اساتید کارآزموده و با تجربه که در بازار کار حاضر هستند تکیه دارد و همین باعث شده بیش از ۶۲ درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه جذب بازار کار شوند.

زمانی در ادامه به تکالیف مهارتی دولت در برنامه هفتم توسعه اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه مسئولان در برنامه هفتم تکلیف کرده‌اند که بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها مشغول شوند و بیش از ۴۰ درصد آموزش‌های وزارت علوم مهارتی شود؛ امیدوار کننده است. اگرچه ما دیر به فکر این موضوع افتاده‌ایم ولی باز هم خوب است.

این مسئول با بیان اینکه مهارت و نیروی کار ماهر در هر کشوری از شاخص‌های توسعه یافتگی است؛ افزود: مثلاً در آلمان به عنوان صنعتی‌ترین کشور اروپا، ۶۰ درصد دانش‌آموزان در آموزشگاه‌های مهارتی شبیه به هنرستان‌های ما تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: سه درصد از رشد هشت درصدی که در برنامه هفتم توسعه بر آن تأکید شده از ناحیه بهره‌وری است و عامل اصلی بهره‌وری هم نیروی کار ماهر است.

زمانی خاطرنشان کرد: با این وجود ۷۰ درصد نیروی کار کشور ما مهارت رسمی ندارند و با آزمون و خطا یاد گرفته‌اند.

وی افزود: آموزش‌های مهارتی پلی بین آموزش‌های آکادمیک و بازار کار و کوتاه‌ترین مسیر برای اشتغال با حفظ جایگاه علمی است و یک نوع عدالت آموزشی محسوب می‌شود. به هر حال بخشی از جامعه دانش‌آموزی به دلایل مختلفی ممکن است نتواند در دانشگاه‌های آکادمیک مشغول تحصیل شود بنابراین آموزش‌های مهارتی می‌تواند زمینه را برای آنها فراهم کند.

رئیس دانشگاه ملی مهارت با بیان اینکه آموزش‌های ما همواره باید متناسب با بازار کار باشد؛ گفت: طی سال‌های آینده تعدادی از مشاغل کنونی از بین خواهد رفت و مشاغل جدید جایگزین خواهد شد. دانشگاه ملی مهارت باید این مهارت را داشته باشد که متناسب با مشاغل جدید، رشته‌هایی را تأسیس و حتی رشته‌هایی را تعطیل کند.

مریم مشروطی رئیس آموزشکده ملی مهارت دختران البرز و دبیر جشنواره رویش در این مراسم اعلام کرد که بیش از ۲۴۸۹ دانشجو از سراسر کشور با ارسال ۴۱۲۷ اثر به دبیرخانه در جشنواره فرهنگی رویش شرکت کردند که از این تعداد اثر، ۳۴۹۱ اثر به مرحله داوری راه یافت.

وی افزود: این آثار توسط ۳۰ داور بررسی و نهایتاً آثار برگزیده در قالب هفت رشته دانشجویی، پنج رشته کانونی و یک رشته چهره موفق انتخاب شد.

مشروطی خاطرنشان کرد: جشنواره فرهنگی رویش دانشگاه ملی مهارت محلی برای رقابت و نمود استعداد‌هایی است که آینده این مرز و بوم را می‌سازد. / ایسنا

کلمات کلیدی: مهارت نیروی کار
مطالب مرتبط
ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار