۱۴ شهر ایران رکورددار گرما در خرداد ۱۴۰۵ گرمای کشنده در اروپا؛ ۳ کشته در فرانسه و هشدار بی‌سابقه برای انگلیسی‌ها وضعیت آب و هوای تهران تا پایان هفته/ هوا تا چند درجه گرم‌تر می‌شود؟ زمان برگزاری آزمون‌های دانشگاه‌های کشور تغییر کرد چرا «شقایق اولیفرا» جایگزین خشخاش شد؟ تفهیم اتهام «شروع به قتل» به پدر دختران آسیب‌دیده سنندجی حکم پرستو احمدی و همراهانش صادر شد سه متهمِ ۱۹ هزار مرگ/ چرا سالانه ۲۰ هزار ایرانی جان می‌بازند؟ آتش‌سوزی در گرمسار؛ دو نفر مصدوم شدند پیش‌بینی افزایش دما در تهران به ۳۹ درجه سانتیگراد نرخ دیه سال ۱۴۰۵ اعلام شد ضربه پلیس به شبکه قاچاق مواد خوراکی و تجهیزات پزشکی در پایتخت آماده‌سازی اتوبوس‌های دوکابین جدید در تهران آینده کنترل هوشمند ترافیک چگونه است؟ سرکرده اوباش در قیطریه زمین‌گیر شد این ۲ استان مراقب گرمای بی‌سابقه باشند/ هواشناسی هشدار داد/ در کدام استان‌ها بارش‌های تابستانی در راه است؟

شرایط استفاده مادران شاغل از کاهش سن بازنشستگی

شرایط استفاده مادران شاغل از کاهش سن بازنشستگی رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به بیان توضیحاتی درباره کاهش سن بازنشستگی مادران شاغل پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۱۵ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 07
کد خبر: ۲۹۱۱۱۰

به گزارش راهبرد معاصر، امیرحسین بانکی‌پور با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: طبق بند (ت) ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مادران شاغلی که از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون یعنی از آبان ۱۴۰۰ به بعد صاحب فرزند یا فرزندانی شده‌اند، مشمول کاهش سن بازنشستگی می‌شوند. به این معنا که به ازای هر فرزندی که پس از این تاریخ به دنیا آمده، یک سال از سن بازنشستگی مادر کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد فرزند سوم و بیشتر، یک سال و نیم سن بازنشستگی کم می‌شود یعنی اگر فرزند سوم به دنیا آمد سه سال و نیم از سن بازنشستگی کم می‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اجرای این قانون دو شرط دارد، گفت: مادر حداقل ۲۰ سال سابقه کار و پرداخت بیمه و حداقل ۴۰ سال سن داشته باشد.

وی توضیح داد: مادری با یک فرزند با حداقل ۴۲ سال سن، با دو فرزند حداقل ۴۱ سال و با سه فرزند یا بیشتر با حداقل سن ۴۰ سال مشمول این قانون می‌شود لذا برای اجرای این قانون مادر باید حداقل ۴۰ سال و ۲۰ سال سابقه داشته باشد.

بانکی‌پور بیان کرد: میزان مستمری بازنشستگی نیز متناسب با سنوات بیمه پرداخت می‌شود؛ یعنی اگر مادری ۲۰ سال سابقه داشته باشد، مستمری نیز بر اساس همان ۲۰ سال محاسبه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این قانون اجرا نشده است، گفت: در همین راستا کمیته خانواده، جمعیت و زنان در جلسه با حضور مسئولان تأمین اجتماعی، معاونت استخدامی و صندوق بازنشستگی، از اجرا نشدن این قانون گلایه کرد؛ آنها در پاسخ به بیان توجیهاتی پرداخت که از نظر ما قابل قبول نبود و بر لزوم اجرای درست قانون تاکید کردیم.

بانکی‌پور ادامه داد: در نهایت قول دادند که از این پس قانون برای تمام افراد متقاضی دارای شرایط، اجرا شود.

این نماینده مجلس درباره اینکه آیا این قانون منافاتی با قوانین دیگر درباره سن بازنشستگی ندارد، گفت: این قانون مربوط به سن بازنشستگی نیست بلکه به ازای هر فرزند، از سن بازنشستگی مادر کم می‌شود.

وی مجددا گفت: در صورتی مادر شاغل مشمول این قانون می‌شود که حداقل ۲۰ سال سابقه کار و بیمه داشته باشد که در این صورت به ازای هر فرزند یک سال از سن بازنشستگی او کم می‌شود؛ پس اگر مادری با ۳۰ سال سابقه بازنشسته می‌شود و از آبان ۱۴۰۰ به بعد صاحب یک فرزند شده باشد، با ۲۹ سال سابقه بازنشسته شود. اگر هم صاحب دو فرزند شده، با ۲۸ سال سابقه بازنشسته می‌شود./ ایسنا 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار