تاکید عمران خان بر حل مسالمت آمیز مناقشه های منطقه-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

تاکید عمران خان بر حل مسالمت آمیز مناقشه های منطقه

نخست وزیر پاکستان جهت کاهش تنش ها میان تهران و ریاض به عربستان سعودی سفر نموده بر حل مسالمت آمیز مناقشه های منطقه با اتکا به روش های دیپلماتیک تاکید کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 15
کد خبر: ۳۰۸۵۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ آگوست 2018، عمران خان از حزب "تحریک انصاف" توانست در رقابت با "حزب مسلم لیگ نواز" که دارای روابط نزدیک با رژیم آل سعود بود، پیروز انتخابات پاکستان شود. اگرچه ناظران بین المللی این جابجایی قدرت در اسلام آباد را به ضرر سعودی ها ارزیابی کردند ولی برخی وابستگی های عمدتا اقتصادی پاکستان به ریاض باعث شد نخست وزیر جدید هم در مسیر تعامل با مقامات سعودی گام بردارد. انتخاب ریاض به عنوان اولین مقصد سفر خارجی و 5 دور سفر به عربستان از سوی عمران خان نشان داد که پاکستان به رغم تغییرات سیاسی همچنان یکی از متحدین اصلی عربستان سعودی است.

 

اما مهمترین تغییری که در سیاست خارجی پاکستان اتفاق افتاد، روابط مستحکم تر دولت عمران خان با ایران نسبت به دولت های پیشین این کشور بود. برگزاری چندین دیدار میان مقامات تهران و اسلام آباد مانند سفر عمران خان به ایران پس از پیروزی در انتخابات، سفر ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان به اسلام آباد و دیدار عمران خان و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل شاهدی بر این ادعاست که پاکستان در دوره جدید با وجود قرابت های حیاتی به عربستان به خصوص در حوزه اقتصادی، به دنبال تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران است. نکته ای که در موضع گیری عمران خان پس از پیروزی در انتخابات درباره ایران که گفته بود " باید ارتباطمان با ایران قوی‌تر و بهتر شود" قابل مشاهده هست.

 

در زمان حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عمران خان صراحتا از تصمیم اسلام آباد جهت پادرمیانی میان تهران از یک سو و واشنگتن و ریاض از سوی دیگر سخن به میان آورد. امری که تلویحا مورد تایید ترامپ و رهبران سعودی نیز قرار گرفت. همین امر منجر شد تا عمران به تهران و ریاض سفر نماید.

 

در ادامه سیاست فوق، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته به منظور مذاکره با سران سعودی در چارچوب تلاش برای کاهش تنش بین ریاض و تهران به عربستان سفر کرد. «محمد فیصل» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که «عمران خان» نخست‌ وزیر این کشور به منظور مذاکره با سران سعودی در چارچوب تلاش برای کاهش تنش بین ریاض و تهران، به عربستان سفر می‌کند.

 

در همین راستا نخست وزیر پاکستان روز شنبه در سفر به عربستان با ولیعهد سعودی دیدار و در خصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفت وگو کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در دیدار عمران خان و بن سلمان در ریاض، در خصوص تحولات منطقه، جهان و تلاش‌های صورت گرفته از سوی دو کشور در این زمینه و روابط دوجانبه گفت وگو شد.

 

نخست وزیر پاکستان در جریان ششمین سفر رسمی خود به عربستان سعودی تاکید کرد:اسلام‌آباد به تلاش‌های خود برای کمک به تنش‌زدایی و حفظ صلح و ثبات در منطقه ادامه می‌دهد.

 

دفتر نخست وزیری پاکستان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای درخصوص این سفر و محور مذاکرات عمران‌خان با مقام‌های سعودی اعلام کرد: عمران‌خان درخصوص خاورمیانه به تبیین چشم انداز پاکستان پرداخت و بر ضرورت حل مسالمت آمیز مسائل تاکید کرد.

 

در این بیانیه آمده است،مناقشه‌ها و اختلافات باید با روش‌های دیپلماتیک حل شود و برای این مهم پاکستان به تلاش‌های خود برای تسهیل اقدامات خنثی‌سازی تنش‌ها و حفظ صلح که به نفع منطقه و جهان می‌باشد، ادامه می‌دهد.

 

نخست وزیر پاکستان همچنین از حمایت عربستان از مواضع اسلام آباد در خصوص کشمیر و نقش فعال گروه تماس کشمیر در سازمان همکاری اسلامی قدردانی کرد.

 

پاکستان و عربستان توافق کردند تا نشست آتی شورای عالی هماهنگی دو کشور سال آینده برگزار شود و طرف سعودی نیز قرار شد برای آنچه که حمایت از توسعه صنعت گردشگری در پاکستان خواند، هیاتی را به اسلام‌آباد اعزام کند.

 

نخست وزیر پاکستان آخرین بار۲۳ مهرماه امسال دو روز پس از دومین سفر رسمی خود به جمهوری اسلامی ایران، به عربستان رفت.

 

منابع آگاه در پاکستان هدف از ششمین سفر عمران‌خان با ریاض را پیشبرد ماموریت میانجیگری در منطقه و ادامه تلاش های اسلام آباد برای کمک به بهبود روابط تهران-ریاض عنوان می کنند.

 

موضوع دیگر نیز مربوط به ناخرسندی سران سعودی از حضور نخست وزیر پاکستان در نشست آتی سران کوالالامپور می‌شود.

 

رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع غربی مدعی شدند،سعودی ها از اینکه عمران خان برای حضور در نشست کوالالامپور جایی که قرار است روسای جمهوری ایران، ترکیه، اندونزی و امیر قطر به میزبانی نخست وزیر مالزی شرکت کنند، ابراز تمایل نشان داده ناخرسندند.

 

این منابع می گویند،سیگنال‌هایی که به تازگی از ریاض به اسلام آباد رسیده حاکی از نارضایتی سران سعودی از نخست وزیر پاکستان است به همین دلیل عمران خان با سفر به ریاض سعی می‌کند که ملاحظات طرف سعودی را رفع کند.

 

در این‌ گزارش آمده است: عمران خان تلاش خواهد کرد تا سران عربستان را متقاعد کند که روابط اسلام آباد با ریاض با وجود تعامل پاکستان با سایر کشورهای مسلمان، محکم و پایدار خواهد ماند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار