کانال استانبول،گلوگاه روسیه در اختیار ترکیه-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

کانال استانبول،گلوگاه روسیه در اختیار ترکیه

رجب طیب اردوغان در سخنرانی انتخاباتی خود، یکی از اولویت های دولت پسا انتخابات را برای مردم ترکیه روشن کرد که پروژه ای با عنوان کانال استانبول است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 April 30
کد خبر: ۳۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ روسیه کشوری پهناور است که به رغم قدرتمند بودن در بسیاری از مسائل جهانی حداقل از سه قرن گذشته، همواره از "تنگنای ژئوپلیتیک" رنج می برده است. این کشور از شمال به دریایی راه دارد که اکثر ماه های سال منجمد است و کشتیرانی در آن تقریبا غیر ممکن می شود. از همین رو، روس ها همواره جهت اعمال نفوذ در مسائل بین المللی و از آن مهم تر تجارت، مشتاق دستیابی به آب های گرم بوده اند. در قرن 18 میلادی، سندی تحت عنوان "وصیت نامه پتر کبیر" منتشر شد که بخش مهمی از آن به اهمیت دستیابی به آب های گرم تاکید داشت. فارغ از این که این وصیت نامه احتمالا جعلی بوده و روس ها همواره قویا آن را انکار می کنند، واقعیت های موجود در ژئوپلیتیک روسیه موید نیاز شدید این کشور به دسترسی به آب های بین المللی است. روسیه در شرایط فعلی، با مخاطرات دریایی زیادی روبروست اما از سال گذشته، ترکیه با رونمایی از طرح ایجاد "کانال استانبول"، از افق های جدیدی برای تسهیل دستیابی روسیه به آب های آزاد حکایت می کند.

 

پروژه "کانال استانبول"؛ بزرگترین پروژه تاریخ ترکیه

تنگه بسفر، یکی از مهم ترین کانال های دریایی موجود در جهان است که ترافیک آن بسیار بالاست. این تنگه دو دریای مدیترانه و مرمره را به هم متصل می کند و راه ارتباط دریایی میان کشورهای حوزه قفقاز با آفریقا و امریکاست. حجم بالای ترافیک این تنگه، نشانی بر اهمیت آن است. تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی این گذرگاه محل عبور نزدیک به ۴۲ هزار کشتی بوده است. در جنگ جهانی دوم و اول، مناقشات بسیاری بر سر کنترل این تنگه بوجود آمد. تا به امروز، نظام عبور و مرور از این تنگه دارای ابهاماتی است ولی آن چه که بیشتر پذیرفته شده، بین المللی بودن تنگه است. در نتیجه این نظام عبور و مرور، آنکارا نمی تواند راسا آن را ببندد و یا حتی برای عبور از آن، هزینه ای دریافت کند. ترافیک بالا و از آن مهم تر، عدم سود مالی سرشار از این تنگه، امری است همواره عامل ناخرسندی ترک ها بوده است از همین رو، احداث "تنگه بسفر دوم" به یکی از رویاهای مسئولین آنکارا تبدیل شد.

 

به طور رسمی، اولین بار، رجب طیب اردوغان، وعده ساخت چنین کانالی را در جریان کارزار انتخاباتی 2011، به مردم ترکیه داد. 6 سال بعد، اردوغان، در جریان نشستی در 10 اکتبر، آغاز مراحل ساخت کانال استانبول را اعلام کرد. با گذشت سه ماه، یعنی در 15 ژانویه 2018، احمد ارسلان، وزیر حمل و نقل ترکیه، در کنفرانسی، جزئیات بیشتری از این پروژه را منتشر کرد. طبق گزارش ارسلان، عمق این کانال ۲۵ متر و عرض آن بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ متر و طول آن در حدود 40 کیلومترخواهد بود و مسیر مد نظر آن، طبق نقشه پایین طراحی شده است. این پروژه با هزینه کرد 10 میلیارد یورو، گران ترین پروژه تاریخ ترکیه خواهد شد و طق برنامه، در سال 2023 به پایان می رسد.

 

پروژه کانال استانبول منافع اقتصادی فراوانی برای ترکیه به همراه می آورد. تنها در یک مورد می توان گفت که افتتاح چنین کانالی، باعث می شود دست ترکیه در گرفتن حق عبور از کشتی هایی که از آن عبور می کنند باز شود زیرا نظام حقوقی تنگه بسفر بر این کانال ساخته دست بشر اعمال نخواهد شد و آنکارا می تواند درقبال عبور از آن، هزینه طلب کند. علاوه بر این، شهرک های گردشگری هم در اطراف این کانال تاسیس خواهند شد که بر جاذبه های توریستی استانبول خواهد افزود.

 


 

 

اکنون و در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام هم، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود تاکید می کند که «احداث کانال استانبول اولویت دولت پسا انتخابات خواهد بود».

 

 

 

کانال استانبول، اهرم فشار علیه روسیه در اختیار ترکیه

کانال استانبول بی گمان بسیار برای روسیه حائز اهمیت خواهد بود و از همین رو، اردوغان، خبر احداث آن را اولین بار در بلگراد روسیه اعلام کرد. عبور از تنگه بسفر به علت ترافیک دریایی آن، یکی از معضلات ترانزیت دریایی روس ها بوده و حالا با باز شدن مسیر دوم، مسلما سرعت تجارت روسیه افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که با توجه به چرخش نگاه های بیشتر به آفریقا، مسلما مسیر قفقاز به آفریقا که از راه دریایی ترکیه می گذرد، در آینده اهمیت بیشتری خواهد یافت. با این توصیفات، می توان گفت که کانال استانبول گلوگاهی مهم برای اقتصاد روسیه خواهد شد که ترکیه می تواند با تهدید به بستن آن، از روسیه امتیازگیری کند.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار