به گزارش راهبرد معاصر؛ منوچهر رحمانی مدیرکل دفتر امور مجریان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جریان بازدید معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت راه از پروژه بزرگراه همت- کرج از تکمیل این پروژه تا پایان اسفند سال جاری خبر داد.
رحمانی در این باره توضیح داد: این پروژه بیشترین میزان تملک را در بین پروژههای کشور داشته است، باید از وسط ۴ پادگان رد میشدیم و از سوی دیگر نیاز به خریداری ۲۵۰ خانه بود. خانههایی که بعد از انقلاب ساخته شده و معمولا سند نداشتند، همچنین تنشهای اجتماعی بسیاری هم وجود داشت.
او با اشاره به این که به دلیل مشکلات بسیار، شورای تامین به موضوع ورود پیدا کرد، توضیح داد: علی رغم اینکه طول پروژه ۱۵ کیلومتر بود، اما حدود ۱۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی داشت که در احداث کمربندی جنوب به طول ۱۲۵ کیلومتر هم چنین عملیات خاکی نداشتیم. در مجموع از ۱۵ کیلومتر پروژه ۵ کیلومتر آن طی سالهای گذشته اتمام و اکنون زیر ترافیک قرار دارد. ۱۰کیلومتر دیگر باقی مانده هم تا ۱۵ اسفند به اتمام میرسد.
به گفته رحمانی هزینه ساخت این ۱۵ کیلومتر حدود ۶۴۰ میلیارد تومان است که از این میزان تا الان ۲۳۰ میلیارد هزینه تملک بوده و برخی پروندهها نیز در مسیر دادگاه است، همچنین به طور متوسط ساخت هر کیلومتر ۲۷ میلیون تومان هزینه داشته است.
وی افزود: همزمان با شروع این پروژه، ساخت کمربندی شمال را نیز طی امضای تفاهم نامهای با شهرداری شروع کرده ایم.
وی با اشاره به این که پروژه بزرگراه همت_کرج از سال ۹۲ شروع شد، تصریح کرد: در نقشه اولیه کرج به امام حسین (ع) وصل میشد، اما اکنون اصلاح شده و یک رینگ شمالی دارد. این رینگ شمالی۶ تقاطع دارد که ترافیک را از شمال کرج به بلوارهای کرج تخلیه میکند و در ادامه باید به آبیک اتصال پیدا کند.
مدیرکل دفتر امور مجریان ادامه داد: کنارگذر قیامدشت و پاکدشت را نیز داریم که به شوشتری و جنوب بزرگراه امام علی (ع) وصل و به رینگ کنار گذرجنوبی وصل میشود.
گفتنی است این پروژه که در ادامه بزرگراه همت بوده و با اتصال بزرگراه شمالی به ادامه بزرگراه همت با طول ۱۵ کیلومتر در شمال کرج احداث میشود، ارتباط شهر کرج و تهران را در کوتاهترین مسیر ممکن و با کمترین ترافیک میسر میکند.
منبع: وزارت راه و شهرسازی