به گزارش راهبرد معاصر، آشفتگی بازار خودرو از مشخصات مهم سالهای اخیر است که بیارتباط با وضعیت تولید شرکتهای خودروساز نیست. نوسانات نرخ ارز در سه ماهه پایانی سال ٩٦، خروج آمریکا از برجام و وعده بازگشت تحریمها در اردیبهشت ٩٧، به کاهش تحرک در خطوط تولید خودروسازان انجامید. حال با فعال شدن مجدد شرکت های جاده مخصوص، این سوال مطرح است که شرایط فروش ایران خودرو و سایپا در سال 99 از چه زمانی اعلام می شوند؟
در حال حاضر ایران خودرو و سایپا و صنعت قطعه سازی، فعالیت خود را از سر گرفته اند. البته که بخشی از خودروسازان خصوصی همچنان در شرایط نیمه تعطیل به سر می برند و فعالیت اکثر نیروهای آن ها به صورت دورکاری دنبال می شود. با این وجود به احتمال بسیار زیاد با آغاز هفته آینده اکثر کارکنان در صنعت خودرو بر سر مشاغل خود باز می گردند و فعالیت حداکثری شرکت ها در شرایط فاصله گذاری هوشمند انجام می شود.
حال با این رویکرد خودروسازان، بسیاری منتظر آغاز برنامه های فروش ایران خوردو و سایپا هستند. البته که از روزهای گذشته برخی خودروسازان بخش خصوصی موجودی های مدل ۱۳۹۸ خود را برای فروش گذاشته اند. اما با توجه به اطلاعات در دسترس، هفته آینده فروش رسمی خودروسازانی چون ایران خودرو و سایپا آغاز می شود.آن طور که مشخص است، فعلا برنامه های پیش فروش سایپا و ایران خودرو در هفته آینده آغاز می شود و فعلا طرح های فروش فوری در دسترس نخواهد بود. البته که احتمال دارد از اواخر اردیبهشت ۹۹، فروش فوری و اقساطی این دو خودروساز آغاز گردد.منابع خبری می گویند که سایپا برنامه دارد تا در اردیبهشت ۹۹ پیش فروش «شاهین» را آغاز کند و به احتمال زیاد در هفته آینده شرایط فروش سایپا شاهین را اعلام می کند.
همچنین قرار است تا در اواخر بهار ۹۹، پیش فروش محصولات به روز شده این شرکت چون «رانا پلاس» و «سورن پلاس» نیز آغاز شود.البته گفتنی است که در سال 98 برنامه های مورد انتظار خودروسازان برای ساخت 1.2 میلیون دستگاه خودرو محقق نشد و در نهایت تیراژ تولید و فروش ایران خودرو و سایپا به رقمی کمتر از 900 هزار دستگاه محدود ماند، از این رو در سال 99 نیز با توجه به سخت بودن شرایط اقتصادی به نظر می رسد که پیش فروش تعداد زیادی خودرو تنها در راستای تامین نقدیندگی مورد نیاز شرکت ها انجام شود و در عمل توانی برای تامین نیاز 1.5 میلیون دستگاهی بازار وجود نداشته باشد.
شرکت سایپا، باتوجه به شیوع بیماری کرونا و قوانین فاصله گذاری اجتماعی، طی بخشنامه ای که در تاریخ 20 فروردین ماه 99 به نمایندگیهایش ارسال کرده، تغییراتی جدید را برای تعهدات آماده تخصیص خود، انجام داده و لازم است که مشتریان نیز از آنها باخبر باشند.
1- چناچه مشتری به علت تاخیر در فاکتور تا تاریخ 8 بهمن 99 دارای سود تاخیر باشد، مبلغ افزایش ناشی از عوارض بیمه در زمان تخصیص، از محل سود تاخیر مشتری، کسر شده و نیازی به پرداخت وجه از سوی مشتری نیست.
2- چناچه مشتری تا تاریخ 8 بهمن 99 دارای سود تاخیر نباشد، پذیرش مذکور از آماده تخصیص خارج و طی یک برنامه زمانبندی شده طی دو هفته، دعوتنامه جهت پرداخت وجه صادر خواهد شد. (پیامک ارسال دعوتنامه برای مشتریان ارسال و نمایندگان محترم، روزانه جهت دریافت لیست دعوتنامه های صادر شده، به بخش گزارش دعوتنامه ها مراجعه کنند)
قابل ذکر است در زمان اطلاع رسانی به مشتریان اعلام گردد که جهت پرداخت وجه، نیاز به حضور در نمایندگی نبوده و جهت تکمیل خرید خودروی ثبت نام شده، مشتری میتواند به صورت اینترنتی، مراحل زیر را انجام دهد:
1- خودرو های اعتباری با بسته گارانتی بدنه پایه تحویل میشوند.
2- اسناد خودروهای اعتباری تا زمان تسویه کامل چک ها در رهن شرکت سایپا میماند.
3- امکان تسویه پیش از موعد و فک رهن وجود ندارد.
4- در فروش های فوری اعتباری پس از واریز وجه اولیه، مشتریان باید حداکثر تا یک هفته کلیه مدارك مربوطه را به نمایندگی تحویل نموده و مراحل تکمیل پرونده را انجام دهند.
5- لازم به ذکر است در صورت عدم مراجعه مشتریان محترم به نمایندگی و عدم تکمیل مراحل ثبت نام، امکان پذیرش نهایی پرونده وجود نداشته و وجه واریز شده به حساب شرکت سایپا، به مشتریان برگشت داده میشود.
6- محدودیت کد ملی برای ثبت نام وجود دارد (هر کد ملی یک دستگاه).
7- در صورت بروز هرگونه اشتباه در ثبت نام مشتری، ضمن ابطال درخواست خرید، مبلغ دریافتی برگشت داده میشود.
8- برای افراد زیر 18 سال، امکان ثبت وجود ندارد.
9- امکان صلح (خرید انصرافی) وجود ندارد.
10- براساس استقبال مشتریان نوع خودرو، تعداد فروش و ظرفیت ثبت نام هر خودرو بصورت روزانه در سیستم فروش بارگذاری میشود.
11- فروش خودروها صرفاً بصورت اینترنتی است.
12- در روش فروش فوری اعتباری، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده و بسته گارانتی بدنه پایه در پرداخت نقدی مشتری محاسبه و اخذ می گردد.
13- کدپستی ثبت نام کننده و همچنین کد نمایندگی انتخابی توسط مشتری باید هردو از یک استان باشد.
14- پس از انتخاب کد نمایندگی، امکان تغییر نمایندگی تحویل گیرنده وجود ندارد.
15- کلیه چک ها در وجه شرکت رایان سایپا بوده و شرایط اختصاصی آن به شرح ذیل است:
اطلاعاتی که در ادامه میخوانید، شرایط پیش فروش سایپا و چگونگی مراحل قبل و بعد از ثبت نام مشتریان بوده و صرفا جهت اطلاع خریداران از مفاد کلی قرارداد طرفین (مابین خریدار و خودروساز) است. بدیهی است که جزییات کامل قرارداد شما در زمان ثبت نام خودرو مشخص میشود.
ثبت نام خودرو
تمامی پیش فروشهای سایپا صرفا به صورت اینترنتی انجام میشود و برای شروع ثبت نام نیازی برای مراجعه حضوری به نمایندگی ندارید؛ تنها کافی است یک اینترنت پرسرعت داشته باشید!
1- تا اطلاع ثانوی، یکی از شروط اصلی سایپا برای ثبت نام شما این است که در 18 ماه اخیر، هیچ یک از خودروهای این شرکت را خریداری نکرده باشید. در غیراینصورت قرار داد شما به صورت یک طرف باطل شده و وجه پرداختی با رعایت مفاد قرارداد، به شما برگشت داده میشود.
2- کليه مراحل ثبت نام، تحويل خودرو یا مدارک آن به وسیله نمایندگی منتخب و مطابق بخشنامه های روز اعلام شده از سوی شرکت مربوطه، انجام میشود.
3- خريد اينترنتی را باید از سایت saipa.iranecar.com انجام دهید اما تحویل خودرو، صدور مدارک و ... در مرحله دوم و در محل نمایندگی انجام میشود.
4- در پیش فروش اینترنتی، امکان تغییر مدل خودرو یا امکان تغییر روش فروش را ندارید.
5- در فروش اینترنتی، امکان تغییر دادن نمایندگی را ندارید.
مبلغ خودرو را فقط میتوانید با کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب پرداخت کنید.
1- اگر به هر دلیلی وجه ثبت نام را پرداخت نکرده باشید، خودروساز این امکان را دارد که قرارداد شما را به صورت یک طرفه، لغو کند.
2- اگر به هر دلیلی (مثلا سرعت اینترنت یا برگشت وجه توسط بانک و ...) وجه ثبت نامیتان به حساب شرکت واریز نشده باشد، قراردادتان با سایپا لغو میشود.
3- نمايندگی های فروش خودروساز، مجاز به گرفتن وجه نقد یا چک پول يا هر مبلغ دیگری که خارج از بخشنامه باشد، نیستند.
4- اگر برخلاف بخشنامه، هرگونه وجهی را پرداخت کرده باشید (چه به صورت نقدی چه به صورت چک پول و ...) يا مغایرتی میان ذینفع چک و خریدار وجود داشته باشد، عواقب آن برعهده شماست.
با پایان اتمام مراحل خرید اینترنتی، برای دریافت برگه قرارداد باید به نمایندگی مربوطه مراجعه کنید.
1- مشخصات شناسنامه ای شما (شخص خريدار) بايد با مشخصات مندرج در زمانی که خودرو را ثبت نام کردهاید، یکسان باشد. در غیر اینصورت عواقب آن برعهده شما خواهد بود.
2- در صورت امکان اصلاح مشخصات شما در سیستم فروش، تمام هزینههای ناشی از آن برعهده شماست.
3- آدرس محل سکونت و همچنین تلفن ثابت و همراه شما (شخص خریدار) باید دقیق و به روز باشد. در صورت تغییر آدرس نیز باید در سریعترین زمان ممکن و به صورت کتبی به نمایندگی فروش اعلام کنید. بنابراین اگر نمایندگی موفق به شناسایی شما نشود، هیچ مسئولیتی متوجه نمایندگی نیست.
4- هر گونه اطلاعیه، ابلاغیه و درخواستی که از طرف فروشنده با آدرس و تلفن شما انجام شود، با این فرض است که شما در جریان همه آنها هستید! به همین دلیل در صورت عدم مراجعه به موقع، سود تاخیر دیگر به شما تعلق نمیگیرد.
تعیین محل شماره گذاری خودرو، طبق آدرس محل سکونت شما انجام میشود.
1- در صورت تغییر آدرس و عدم اصلاح آن توسط شما، ملاک تعیین محل شماره گذاری، براساس آخرین سوابق موجود در سیستم فروش سایپاست.
2- اگر سابقهای از شما در سیستم فروش سایپا وجود نداشته باشد، ملاک تعیین محل، همان آدرسی است که در زمان ثبت نام اعلام کردهاید.
3- اگر سابقهای از شما در سیستم فروش سایپا وجود نداشته باشد، ملاک تعیین محل، همان آدرسی است که در زمان ثبت نام اعلام کردهاید.
هزینهای که شما باید پرداخت کنید شامل قيمت پايه، ماليات ارزش افزوده، بيمه شخص ثالث، خدمات پست و همچنین شماره گذاری است.
1- فروشنده بدون دريافت هرگونه هزینهای از شما، باید مدل خریداری شده را با اسناد مالكیت خودرو به نمايندگی محل ثبت نام شما ارسال کند.
2- در صورت هرگونه تغییر در استانداردهای اجباری خودروسازان که موجب افزایش قیمت نهایی شود، هزینههای جدید با اطلاع نهادهای قیمت گذاری، به قیمت نهایی فروش خودرو اضافه میشود و موظف به پرداخت این مبلغ اضافه هستید.
3- پرداخت تمامی هزینههای جانبی مانند صدور پیش فاکتور، هزینه پارکینگ، استعلام مراجع قضایی، انجام صلحنامه، سند المثنی، رفع مغايرت شماره گذاری، اصلاح سند، احراز محل سکونت، تحويل خودرو و ... برعهده شماست
4- در هنگام پرداخت هزینه های جانبی، رسید خدمات مربوطه را حتما دریافت کنید.
5- هزینههای مربوط به انتخاب بیمه بدنه یا تجهیزات اضافی و آپشنهایی که برای شرکت الزامی نیستند، با درخواست خودتان و به شرط پرداخت هزینه های اضافی، امکان پذیر است.
1- سود مشاركت و هدیه مشارکت (مطابق قرارداد) به صورت روزشمار و تا موعد تحویل خودرو، به وجوه اولیه شما تعلق میگیرد.
2- هنگام تحویل خودرو باید براساس دعوتنامه ارسال شده، مبلغ باقیمانده را پرداخت کنید. در صورت عدم تکميل وجه، سایپا تعهدی برای محاسبه سود مشارکت ندارد.
3- اگر تکمیل وجه را در موعد مقرر انجام ندهید، زمان جدید تحویل خودرو از سوی سایپا مشخص و به شما اعلام میشود. زمان جدید تحویل بر اساس مابقی تعهدات و همچنین میزان تولید شرکت، مشخص میشود.
4- فروشنده موظف است، خودرو را در زمان تحويل مندرج بر روي برگه درخواست به شرط گذشت مدت حداکثر 30 روز از تکميل وجه خريدار، تحويل نمايد.
5- تمامی خودروهای فروخته شده دارای گارانتی و برگ گارانتی هستند. در زمان تحویل از وجود آنها مطمئن شوید. همچنین توجه داشته باشید که در صورت عدم مراجعه به نمایندگی برای سرویسهای دورهای (براساس برنامه زمان بندی مندرج در دفترچه راهنمای خودرو) مسئولیت ابطال گارانتی خودرو برعهده شما خواهد بود.
6- در زمان تحويل، باید از سلامت خودرو -چه به صورت ظاهری و چه به صورت فنی- مطمئن شوید.
7- در زمان تحویل، نمایندگی موظف به تحویل سند خودروست. همچنین باید به درست بودن مشخصات مندرج در سند خودرو دقت کنید و در صورت وجود مغایرت، به نمایندگی اطلاع دهید.
8- در صورت وجود هرگونه اشکال در سند خودرو، از تحویل خودرو خودداری کنید.
9- نمایندگی ممکن است بيمه نامه و ساير اوراق را در زمان تحویل خودرو، به شما تحویل ندهد که در این صورت ایراد قانونی ندارد. این مدارک بعدا از طریق پست و به همان آدرس ثبت نامی، برای شما ارسال میشود.
10- در زمان تحویل، به وجود زاپاس، جک، آچار چرخ و مثلث خطر در خودرویتان دقت کنید. تمامی این موارد از الزامات قانونی برای تمامی خودروهای تحویلی است.
برای دیدن آخرین وضعیت خودرو، مراحل ثبت نام و همچنین فهرست واریزیهایتان کافی است به سایت saipacorp.com بروید و در قسمت «وضعیت خودرو مشتری» اطلاعات موردنظرتان را مشاهده کنید.
در صورت داشتن اعتراض به فاکتور فروش، باید درخواست خود را به صورت کتبی و در محل نمایندگی ارائه کنید. سایپا به اعتراضهایی که یکسال از تاریخ فاکتورشان گذشته باشد، رسیدگی نمیکند.
1- در صورت بروز حوادث غیرقابل پیش بینی (چه داخلی و چه خارجی) که خارج از اختیارات سایپا بوده و مانع از انجام تعهدات این شرکت در موعد مقرر شود، تمامی تعهدات سایپا تعلیق خواهد شد.
2- یک نکته بدیهی را باید بدانید! اگر سایپا به هر کدام از تعهداتش عمل کند، مشتریان دیگر حق اعتراض ندارند چراکه طبق ماده 8 قرارداد، مشتریان حق هرگونه ادعا (اعم از حقوقی یا کیفری) را از خودشان سلب کردهاند.
جریمه تاخیر معادل است با حداقل سود سپرده يکساله نظام بانکی به علاوه 12% ساليانه.
1- اگر تحویل خودرویتان با تاخیر مواجه شد، فروشنده باید علاوه بر واریز سود مشارکت به وجوه اوليه (حداقل سود سپرده نظام بانکی) باید جريمه تاخير را هم پرداخت کند.
2- به مبلغ تكميل وجه، فقط جريمه تاخير و به صورت روزشمار تعلق میگیرد.
3- سود مشارکت از زمان واريز وجه (پرفراژ حواله) محاسبه میشود.
4- جريمه تاخير بر اساس تاريخ صدور فاکتور محاسبه میشود. بنابراین فاصله زمانی صدور فاکتور تا نصب پلاک، تاثیری در محاسبه جریمه تاخیر ندارد.
5- در صورت تاخير در شماره گذاری خودروها، سایپا مسئولیتی در قبال شما ندارد.
6- نحوه محاسبه سود جريمه تاخير در پيش فروشهای قطعی یا مشارکتی یا عادی با یکدیگر برابر است.
7- سایپا هیچ مسئولیتی در قبال تاخیر صدور در کارت خودرو، كارت سوخت و شناسنامه مالكيت خودرو ندارد چراکه همه آنها توسط راهنمایی و رانندگی صادر می شود
8- در پیش فروش اعتباری، در صورت تاخير در تحويل خودرو، محاسبه جریمه تاخیر فقط براساس پرداخت نقدی شماست.
در صورت اعلام انصراف از خرید، قرارداد فروشتان باطل میشود.
1- برای انصراف از خريد فقط تا زمانی که خودرو به شما تخصیص داده نشده، فرصت دارید.
2- سود انصراف به شرط گذشت یکماه از تاریخ ثبت نامتان، به شما تعلق میگیرد.
3- سود انصراف به صورت روزشمار محاسبه میشود.
4- ملاک محاسبه سود انصراف، تاریخ ثبت انصراف است. بنابراین زمان صرف شده برای صدور چک یا حواله انصراف، مشمول سود انصراف نمیشود.
5- میزان ودیعه به همراه سود انصراف، حداکثر تا 20 روز بعد از ثبت انصراف به شما برگشت داده میشود.
6- اگر از تسهیلات بانکی استفاده کرده باشید، دیگر امکان انصراف از خریدتان را ندارید.
اگر قرارداد قابل صلح باشد، تنها به شرطی میتوانید به غیر واگذار کنید که فاکتور فروش هنوز صدور نشده باشد. برای واگذار به غیر، وجود امضا و اثر انگشتتان روی برگه صلحنامه ضروری است.