سرانجام رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟-راهبرد معاصر
رکورددارترین نام برای دختران ایرانی اعلام شد همسر مالک شرکت موبایل موسوی آمل بازداشت شد قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی

سرانجام رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟

وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران درخصوص شهریه مدارس غیرانتفاعی، برگزاری امتحانات، سرنوشت طرح رتبه بندی معلمان، دست داشتن مافیای مدارس غیرانتفاعی در بازگشایی مدارس و... پاسخ داد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 17
کد خبر: ۴۳۱۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش امروز (یکشنبه ۲۸ اردیبهشت) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه شرایط کرونا مجموعه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما از جمله بخش آموزش را با وقفه و مشکلاتی همراه کرد گفت: باید برنامه ریزی می‌کردیم تا تعطیلات طولانی موحب کاستی آموزشی نشود. روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفت و از رسانه ملی کمک گرفتیم.

  • اتمام تدریس محتوای کتب درسی در شبکه آموزش تا پایان ادریبهشت 

وی افزود: چندروز بعد از تعطیلی مدارس، آموزش‌های تلویزیونی را شروع کردیم و تا آخر اردیبهشت آموزش‌های تلویزیونی همه محتوای دروس به سرانجام می‌رسد.. بیش از ۲۷ میلیون بار فیلم‌های دربرگیرنده محتوای دروس دانلود شده و نشان می‌دهد مورد اقبال قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای برقراری تعامل میان معلم و دانش آموز شبکه شاد راه اندازی شد گفت: ۱۲.۵ میلیون دانش آموز، ۹۸ درصد از مدیران مدارس و بیش از ۸۲ درصد از معلمان روی این شبکه فعال هستند. عده‌ای از دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم دسترسی به آموزش های تلویزیونی و شبکه شاد و فضای مجازی نداشتند که برای آنها کلاس های حضوری و تهیه و ارسال درسنامه صورت گرفت.

  • حضور ۱۰ تا ۱۵ درصدی دانش آموزان در مدارس بعد از بازگشایی 

وی ادامه داد: اما باید اطمینان پیدا می‌کردیم همه دانش آموزان به آموزش دسترسی پیدا کرده‌اند بنابراین از دیروز مدارس بازگشایی شد. خبری که از سراسر مدارس دریافت کردیم بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد معلمان در مدارس حاضر بودند و دانش آموزان هم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد حضور یافتند که در مناطق روستایی آمار بیشتر بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس ضدعفونی شده‌اند و تمهیدات برای رعایت پروتکل‌ها فراهم شده و اخباری که دریافت کردیم اخبار امیدبخشی بوده است اظهار کرد: تلاش می کنیم که اگر سال آینده دوباره با چنین وضعیتی مواجه شدیم امکان پاسخگویی دقیق‌تری فراهم باشد.

  • رسیدگی به اعتراضات معلمان مدارس غیردولتی که با شیوع کرونا حقوقی دریافت نکرده‌اند/ پرداخت وام کم‌بهره به موسسان مدارس غیردولتی به ازای هر نیروی فعال

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر معلمان مدارس غیردولتی که همپای معلمان رسمی کار می‌کنند اما امنیت شغلی ندارند، مزایای کافی دریافت نمی‌کنند و همکاری برخی از آنها در ایام کرونا قطع شده است گفت: معلمان مدارس غیردولتی تحت حمایت ما هستند و موسسان موظف به پرداخت کامل حقوق آنها هستند و اگر تاخیری وجود داشته باشد حتما رسیدگی می شود.

وی افزود: ما در ازای خدمات موسسان، تسهیلاتی را برای مدارس غیردولتی تسهیلاتی درنظر گرفتیم و در صورتی که حقوق معلمان را کامل بپردازند می‌توانند از ۱۶ میلیون تومان وام کم بهره به ازای کارکنان بهره‌مند شوند.

وی درباره شایعه وجود مافیای مدارس غیردولتی در پشت پرده ماجرای بازگشایی یک ماهه مدارس گفت: خودتان هم می‌گویید که شایعه است، علت بازگشایی را بیان کردیم و تصمیم ستاد ملی کرونا بود.

 حاجی میرزایی درباره تبعات حضور دانش آموزان در شبکه‌های اجتماعی در پی افزایش حضور آموزشی در فضای مجازی اظهار کرد: با بحرانی مواجه شدیم که ماموریت آموزش و پرورش در معرض خطر قرار گرفت. روش‌های متنوعی وجود دارد و هیچ کدام بدون مناقشه و آسیب نبود. قطعا خانواده‌ها باید مشارکت کنند. وظیفه ما ایجاد فضای منحصر به فرد بود و شبکه شاد صرفا اپلیکیشنی برای آموزش بود. روش‌های آموزشی ما در کشورهای دیگر هم استفاده شده و آموزش الکترونیکی یک ضرورت است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از هشت سال قبل ماموریت داشت که به این سمت حرکت کند، اقتضائات تغییر کرده است گفت: طبیعی‌است که آموزش الکترونیک جایگزین آموزش حضوری نیست و بعد از بازگشایی مدارس این ظرفیت ها به عنوان ظرفیت مکمل مورد استفاده قرار می گیرد.

وی درباره شبکه تعاملی سینا و رها شدن آن گفت: شبکه شاد با سینا متفاوت است. شبکه شاد جایگزین کار آموزشی و تعاملی است اما نرم افزار سینا، شبکه تعاملی نبود و نقش آگاهی دهی داشت.

  • «شاد» رایگان شد 

وی افزود: رایگان شدن اینترنت شبکه شاد محقق شده است، وزارت ارتباطات در کنار ما بود و کمک کرده و همراه ما خواهد بود.

  • مشکلی برای هدایت تحصیلی نیست 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شرایط جدید مجموعه تعادل‌های موجود را با مشکل مواجه کرد گفت: آزمون رغبت تحصیلی و ارائه خدمات مشاورین برای هدایت تحصیلی در زمانی که مدارس باز بودند انجام شد و اختلالی درباره هدایت تحصیلی وجود ندارد. روند ثبت نام های سال جدید نیز با توجه به شرایط کرونا ابلاغ شده است.

  • تکلیف پول‌هایی که مدارس به اولیا پس نمی‌دهند چه می‌شود؟

وی درباره پول‌های سرگردانی که از خانواده‌ها دریافت شده و عودت داده نمی‌شود اظهار کرد: بخشی از هزینه‌های دریافتی بابت خدمات آموزشی ارائه شده است، اما هزینه خدمات فوق برنامه که کلاسی بابت آن برگزار نشده باید برگردد اما اگر هزینه‌ای بازگردانده نشده تخلف است. هزینه سرویس مدارس هم طبق مصوباتی که قبلا اعلام شده باید عودت داده شود.

  • چرایی شکایت آموزش و پرورش از برخی رسانه‌ها

حاجی میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره طرح شکایت از سوی برخی رسانه‌ها گفت: سیاست ما همچنان حمایت از رسانه‌ها و پرهیز از شکایت از رسانه‌هاست اما در مواردی که اقدامی صورت گرفته به این دلیل است که به جای انتقاد، کار استهزا و خارج از چارچوب رسانه‌ای انجام شده و ممکن است حتی از سوی نهادهایی بیرون از آموزش و پرورش پیگیری و برخورد شده باشد. 

وی درباره حمایت از معلمان زندانی گفت: مکاتباتی صورت گرفته و پیگیر حمایت از همکاران فرهنگی هستیم. قراردادی نیز با کانون وکلا برای فراهم شدن امکان مشاوره‌های حقوقی منعقد شده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره شبکه شاد گفت: هرتصمیمی در ستاد کرونا اتخاذ می‌شود، متناسب با وضعیتی است که وزارت بهداشت اعلام می کند. جریان آموزش باید استمرار یابد. هیچ کدام از روش‌ها نمی تواند اطمینان کامل بدهد که پوشش آموزشی ۱۰۰ درصدی محقق شده است. شواهد نشان می‌دهد که استراتژی آموزش تلویزیونی، درست بوده است. منکر اشکالات شبکه شاد هم نیستیم و رفع اشکالات در حال انجام است، روزانه دو مرتبه جلسه در ستاد این باره تشکیل م‌یشود. بیش از سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون پیام در این شبکه مبادله شده است.

وی افزود: ظرفیت شبکه شاد برای معلمان و دانش آموزان بالاست و شبکه شاد به شبکه موثری تبدیل شده است. باید ضرورت پیوستن به این زیست بوم جدید را در این شرایط بپذیریم. ما هیچ روش دیگری در هیچ کشور دنیا جز همین روش الکترونیکی سراغ نداریم و بسیاری کشورهای دنیا همینگونه خدمات آموزشی ارائه دادند. تفاوت بارز ما این است که از شبکه بومی استفاده کردیم. 

  • به شایعات تعطیلی مدارس در مهر۹۹ توجه نکنید 

حاجی میرزایی سناریوهای آموزش و پرورش برای وضعیت مدارس از مهرماه سال آینده گفت: تجربیات اخیر را مدون و اشکالات را احصاء می کنیم تا در صورت وقوع تعطیلات احتمالی سریعا عمل کنیم. درخواستم این است که درباره تعطیلی مدارس منحصرا به مصوبات ستاد ملی کرونا توجه کنید و به شایعات توجه نکنید. در فاصله بین ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد مدارس آماده خدمات رسانی به دانش آموزان برای رفع اشکال درسی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه برخی خانواده ها قصد دارند سال آینده معلم خصوصی بگیرند و فرزندشان را به مدرسه نفرستند گفت:
خانواده ها مطمئن باشند که سلامت دانش آموزان برای ما اصل مهم است و به تمام پروتکل‌ها و نکات بهداشتی وزارت بهداشت پایبند هستیم.

  • تعداد ابتدایی‌هایی که دیروز به مدرسه رفتند بیشتر از متوسطه‌ها بود  

حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه تاکید ویژه داشتیم معلمان در این دوره بازگشایی مدارس حتما اطمینان پیدا کنند که مهارت پایه خواندن و نوشتن و حساب کردن در دوره ابتدایی کسب شده است گفت: آماری که دیروز گرفتیم نشان می‌داد روز گذشته تعداد دانش آموزان ابتدایی که به مدرسه رفته بودند بیشتر از دانش آموزان متوسطه بود.

وی درباره اوقات فراغت نیز گفت: ظرفیت‌هایی روی شبکه شاد به همین منظور ایجاد شده است و بعد از امتحانات فعال می‌شود.

  • رایزنی برای ترمیم رتبه‌بندی 

حاجی میرزایی درباره ترمیم رتبه‌بندی معلمان گفت: برای اجرای یک فوق العاده شغل برای معلمان رایزنی‌هایی صورت گرفته و امید است ظرف یکی دو هفته آینده نتایج را اعلام کنیم. این امر نیازمند مصوبه هیئت وزیران است.

وی درباره زمان صدور احکام فرهنگیان گفت: این امر نیازمند مصوبه دولت است و به محض دریافت مصوبه این کار انجام می‌شود. قبلا در سازمان برنامه این برداشت وجود داشت که این کار بدون مصوبه دولت قابل انجام است، اما باید مصوبه هیئت وزیران دریافت شود. 

  • ترجیح آموزش و پرورش برای برگزاری حضوری امتحانات پایه نهمی‌ها و دوازدهمی‌ها 

وزیر آموزش و پرورش درباره امتحانات حضوری کلاس نهمی‌ها گفت: سیاست ما این است که آزمون‌های سرنوشت ساز باید حضوری برگزار شود که پایه نهم و دوازدهم از این جمله است. ترجیح ما این است که آزمون را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام دهیم.

  • پاسخ وزیر به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور 

وزیر آموزش و پرورش درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور گفت: این خبر، خبر دقیقی نبود و منبع رسمی آن را اعلام نکرده و شایعه بوده است. هنوز در این باره تصمیم گیری نکردیم و متناسب با شرایط تصمیم می‌گیریم. فعلا تغییری در زمان بازگشایی مدارس در سال جدید نداریم.

حاجی میرزایی در خصوص واریز نوبت دوم و سوم سرانه بهداشتی مدارس نیز بیان کرد: در یک مرحله سرانه تخصیص یافت و در نوبت اول، کنترل بهداشتی و ضدعفونی مدارس صورت گرفت. اگر لازم باشد تخصیص دیگری هم دریافت می‌شود و در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره اختیاری کردن حضور دانش آموزان در مدرسه در این یک ماه اخیر گفت: طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت، باید از تراکم زیاد جمعیت دانش آموزی جلوگیری می کردیم. در این صورت امکان کنترل و رعایت موازین بهداشتی وجود داشت.

  • متوسط دریافتی معلمان همچون سایر کارمندان است 

وی در ادامه با اشاره به اینکه متوسط دریافتی معلمان با سایر کارکنان یکسان است افزود: تفاوت این است که در دستگاه‌های دیگر دریافتی های غیرمستمر بیشتر است. بنابراین این گزاره که " حقوق معلمان نیمی از حقوق یک کارمند است" درست نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش کردیم مطالبات معوق فرهنگیان از سال‌های گذشته را علیرغم مضایق مالی دولت  در سال ۹۸ تسویه کنیم گفت: تمام تلاش ما بهبود شرایط کاری معلمان است.

به گفته حاجی میرزایی تاخیری در پرداخت حقوق معلمان حق التدریس نیز ایجاد نشده است.

  • پولی بابت شبکه شاد پرداخت نکردیم 

وی درباره بهای خریداری اپلیکیشن شاد گفت: ما قرارداد پولی منعقد نکردیم و  پولی تبادل نشده است. قرارداد صلح نوشتیم و اپلیکیشن شاد، هبه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه چرا از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان موجود برای آموزش استفاده نشد؟ پاسخ داد: آموزش امری حاکمیتی است و باید در بستر بومی محقق شود. هزینه اینترنت شبکه شاد هم رایگان شده است. ارزیابی ما این است که دستاوردهای شبکه ‌شاد قابل ارائه است. 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
0
تو را به خدا ، به حرمت این شبهای مقدس قسمت میدیم استعفا بده برو. تو که تا حالا هیچ کاری نتوانستی بکنی ، الان هم بدون مصوبه دولت رتبه بندی را حذف میکنی ولی وقتی سازمان برنامه و بودجه میگه اشتباه کردی میگی برای برگشت آن مصوبه میخواد.این نشون میده که تو مهمترین رکن مسولیت که شجاعت است نداری و یک آدم ترسو هستی که برای در پست وزارت ماندن بدون اجازه بالا دستی ها آب نمیخوری، کاری از عهده تو برنمیاد پس برو و بذار یه نفر که لیاقت داره بباد شاید تونست حق پایمال شده فرهنگیان را پس بگیره. تو واقعا نمیدونی چقدر نفرین فرهنگیان پشت سرته.