به گزارش راهبرد معاصر ، متأسفانه سالیان سال است که "محصولات غذایی تراریخته وارداتی" مانند ذرت و سویای تراریخته وارد سبد غذایی خانوارهای ایرانی شده و طیف زیادی از خانوادهها بدون آنکه اطلاعی از ماهیت دستکاریشده ژنتیکی این محصولات غذایی داشته باشند، اقدام به مصرف آن میکنند.
تا به امروز مطالعات مستقل و دانشگاهی زیادی در سطح جهان درباره عوارض قطعی و احتمالی مصرف محصولات تراریخته انجام شده است که این مطالعات حکایت از عوارض متعدد این محصولات بهروی سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست دارند.
"تسنیم" تا به امروز در قالب اخبار، گزارشات و مصاحبههای مختلف با اساتید برجسته حوزه بیوتکنولوژی و امنیت غذایی، به بررسی جوانب مختلف محصولات تراریخته و معرفی چهرههای اصلی و ذینفع واردات یا کشت تجاری این محصولات در کشورمان پرداخته است که رجوع به این مطالب، میتواند گویای گوشهای از خطرات و عوارض مصرف این محصولات برای سلامتی انسان باشد؛ فقط بهطور نمونه پاتریک دبویسر، استاد "دانشگاه اروپایی پارما" درباره سلامت محصولات تراریخته اظهار داشته است: «استفاده از محصولات GMO (دستکاری ژنتیکی) نهتنها بهعنوان محصول خوراکی بلکه برای خوراک دام هم مناسب نیست؛ بخشی از محصولاتی که در اتحادیه اروپا وارد میشود، باید برچسب GMO زده شود و به این دلیل، مردم رغبتی برای استفاده از آن نشان نمیدهند چرا که مردم اروپا ذهنیت خوبی درباره محصولات تراریخته ندارند؛ در بازار اتحادیه اروپا 2 میلیون تن آرد سویا (تراریخته) از آرژانتین، آمریکا و کانادا وارد میشود که بهعنوان خوراک دام استفاده میشود».
متأسفانه تا به امروز بهدلیل عدم اجرای "قانون برچسبگذاری" محصولات تراریخته و عدم درج عنوان GMO یا همان عنوان "دستکاریشده ژنتیکی" بهروی محصولات تراریخته باعث شده که در سایه عدم اطلاع و آگاهی مردم، این محصولات بهراحتی در بازار مصرف کشورمان بهفروش برسند! چرا که در صورت مشخص شدن محصولات تراریخته در بازار مصرف، بسیاری از مردم کشورمان بهواسطه اطلاع از مضرات و عوارض مصرف این محصولات از خرید و مصرف آن امتناع خواهند کرد.
اما یکی از محصولات تراریخته موجود در بازار مصرف کشورمان که متأسفانه بهوفور هم بهفروش میرسد، "ذرتهای تراریخته" است؛ دانستن این نکته ضروری است که در حال حاضر تقریباً تمام ذرتهای وارداتی به کشورمان تراریخته است!
از آنجایی که تمام ذرت مصرفی در کشورمان از طریق واردات تأمین میشود لذا ذرتهایی که همهروزه در صنایع مختلف غذایی کشورمان مصرف میشود یا ذرتهایی که هر روز مردم کشورمان در قالب "ذرت مکزیکی، پاپکورن، پفک" و... خرید و مصرف میکنند، ذرتهای تراریخته هستند که بهشدت برای سلامتی مضر و خطرناک هستند!
متأسفانه تا به امروز، نهتنها هیچ نهاد نظارتی و بهداشتی در کشورمان نسبت به خطرات و عوارض مصرف ذرتهای تراریخته وارداتی به مردم هشدار نداده است بلکه تبلیغات دروغ و اغواکنندهای نیز درباره "فواید و محسنات(؟!) همین ذرتهای کاملاً تراریخته" موجود در بازار کشورمان انجام میشود و از رهگذر همین تبلیغات دروغ و بدون کوچکترین نظارتی، متأسفانه مصرف ذرتهای تراریخته در اشکال مختلف آن طی سالهای اخیر بهشدت افزایش یافته است و حتی در سبد مصرف روزانه خانوارهای ایرانی قرار گرفته است!
همچنین اشاره به این نکته ضروری است که قطعاً در پس تغییر رفتار خانوارها در سبد مصرفی آنها، میتوان ردپای جریانات وارداتچی این دست از محصولات تراریخته را مشاهده کرد که تنها با هزینهکرد بخش کوچکی از درآمدهای هنگفت و افسانهای خود برای امر "تبلیغات" در اشکال مختلف و از طریق کانالها و ابزارهای متنوع رسانهای، ذهن مصرفکنندگان را برای خرید و مصرف محصولات وارداتی خود بهراحتی مجاب میکنند.
آیا تا 10 سال پیش، در الگوی مصرف خانوارهای ایرانی، ذرت تراریخته که تا به امروز عوارض و مضرات متعددی برای آن اثبات شده، جایگاهی داشته است؟! پس چطور طی این سالها کشورمان به یکی از واردکنندگان اصلی چنین محصولی در سطح جهان تبدیل شده و مصرف ذرت تراریخته در کشورمان طی یک دهه گذشته، دهها برابر شده است؟!
پاسخ به این سؤال را باید در حجم گسترده تبلیغات دروغی جستوجو کرد که دائم در اشکال و طرق مختلف از فواید و خواص اعجابانگیز مصرف "ذرت" برای مخاطبان خود میگویند اما کوچکترین اشارهای به "تراریخته" بودن این دست از محصولات و عوارض خطرناک آن نمیکنند! تبلیغاتی که دائم ذهن مخاطبان را با ذکر فواید افسانهای ذرت بمباران میکنند اما این حقیقت را پنهان میکنند که تمام ذرتی که در حال حاضر در سطح فروشگاههای کشور بهعنوان "ذرت مکزیکی" بهشکل خام و پخته آن بهفروش میرسد، تراریخته است و حتی بخش زیادی از این ذرتها با تعرفه و استاندارد "علوفه و خوراک دام" وارد کشور شده است اما امروز بهراحتی به مصرف انسانی میرسد!
در ادامه برای نمونه، تنها به گوشهای از این دست تبلیغات که در یکی از کانالهای تلگرامی شناختهشده آمده، اشاره شده که اتفاقاً عنوان "پزشکی" را هم یدک میکشد و تعداد بالایی از مخاطبان را هم جذب کرده است: