به گزارش راهبرد معاصر سعید نمکی وزیر بهداشت در دیدار وزیر آموزش و پرورش که برای تبریک روز پزشک به وزیر بهداشت و مدافعان سلامت به ستاد وزارت بهداشت رفته بود، اظهار داشت: همواره اعتقاد داشتهام که آموزش و پرورش، پایه گذار توسعه ملی است و اگر بخواهیم ببینیم کشوری به سمت توسعه یافتگی حرکت میکند یا خیر، نباید اتوبانها، کارخانهها و چاههای نفت آن را ببینیم بلکه باید ببینیم در مدارس آن چه کسانی روی نیمکتها نشستهاند و در آن کشور چقدر دانشآموزان روح جستجوگر دارند و چقدر معلمان آمادگی پاسخگویی به این روح جستجوگر را کسب کردهاند.
وی افزود: قطعا توسعه ملی محقق نخواهد شد مگر با تربیت انسان توسعه یافته و این انسان توسعه یافته به جز در دوران تولد که اذان در گوش نوزادان گفته میشود، از اولین روزهای مدرسه شکل میگیرد و مدرسه اولین ایستگاه جمعی است که کودک در آن محیط، خیلی چیزها را فرا میگیرد.
وزیر بهداشت یادآور شد: در سازمان برنامه و بودجه معتقد بودم که اگر بخواهیم در توسعه ملی، تحول ایجاد کنیم باید در مدارس سرمایهگذاری کنیم؛ قوی ترین معلمان را برای آموزش دوران ابتدایی انتخاب کنیم، بهترین حقوق را به آنها بدهیم که دغدغه خاطر نداشته باشند تا بهترین انسانها برای توسعه آینده کشور تربیت شوند.
نمکی اضافه کرد: خیلی از موارد زندگی را باید از روزهای اول مدرسه به انسانها آموخت. معتقدم خیلی وقتها فقط حافظه دانشآموزان را پر میکنیم و در آموزش و جامعه محور تربیت کردن، نقصانهایی داریم. در خیلی از کشورهای دنیا، روز اول کودکان را برای آموزش ترافیک به خیابانها، احترام به حقوق شهروندی و آشنایی با دموکراسی به مجلس میبرند.
وی تأکید کرد: مدرسه بهترین کانون برای نظام سلامت است که بتواند تحول در بُعد توسعه نظام سلامت را از آنجا آغاز کند و امروز با توجه به فرزند سالاری در خانوادهها، یک دانشآموزان میتواند در نظام سلامت، یک پیام آور سلامت باشد چون امروزه دیگر کودکان و دانشآموزان، رستورانها را انتخاب و نظام تغذیه خانواده را ساماندهی میکنند.
وزیر بهداشت ضمن تقدیر از همراهی وزیر آموزش و پرورش در مبارزه با کرونا از روزهای نخست اپیدمی این ویروس در کشور، گفت: در رعایت پروتکلها، بایدها و نبایدهایی که باید اجرا میشد، وزیر آموزش و پرورش، همواره پیشگام بود و بارها گفت که همه فضاها، معلمان و ظرفیتهای این وزارتخانه در خدمت مدیریت کرونا است.
نمکی تأکید کرد: زحمتی که همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد و تقویت زیرساخت فضای مجازی برای آموزش به دانشآموزان کشیدند، قوت قلب زیادی به ما داد که هم میتوانیم از اینکه دانشآموزان از تحصیل دور میمانند، نهراسیم و هم اینکه نگران نباشیم که دچار مشکلات ناشی از بیماری میشوند. روزهای اول اگر میگفتند که کودکان کمتر به این ویروس مبتلا میشوند اما امروز شواهد محکمی داریم که با تغییر رفتار ویروس، کودکان را هم ممکن است، گرفتار کند.
وی تصریح کرد: ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم که شاید شاهد همزمانی کرونا و آنفلوآنزا باشیم و وجود زیرساخت قوی استفاده از فضای مجازی برای آموزش، به ما خیلی جسارت و قدرت تصمیمگیری میدهد که هم آموزش و پرورش را دایر نگه داریم و هم برای پیشگیری از بیماری، تلاش کنیم.
وزیر بهداشت بیان داشت: طرح هایی را در وزارت بهداشت برای مدارس آغاز کردهایم که از نمونههای آن، مدارس عاری از پوسیدگی دندان است و برای اولین بار آن را در اردیبهشت سال گذشته در نمین اردبیل به عنوان پایلوت آغاز کردیم و نیت ما این بود که دندانهای یک میلیون و 200 هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی که دوره بسیار مناسبی است را عاری از پوسیدگی کنیم و راه را ادامه دادیم که با تعطیلات مدارس روبرو شد و امیدواریم که شاهد استمرار این طرح با کمک وزارت آموزش و پرورش باشیم.
نمکی با بیان اینکه طرح نماد یا نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزی یکی از طرح های مهم برای دانشآموزان است، افزود: این طرح یکی از زیباترین طرح هایی بود که در دولت تدبیر و امید به عنوان یک اقدام بین بخشی اجرا شد و خوشبختانه استمرار پیدا کرد و در قالب آن، بهداشت روان دانشآموزان در مدرسه و هم عوامل خطر تهدید کننده سلامت آنها مانند تغذیه و چاقی را میتوان پایش و مراقبت کرد.
وی گفت: امروز نگران شیوه زندگی دانشآموزان در مدارس هستیم. معتقدیم که پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر را باید از مدارس آغاز کنیم نه زمانی که آنها در سنین نوجوانی و جوانی مبتلا شدند. در مدرسه میتوانیم تغذیه مناسب و ورزش منظم را به دانشآموزان بیاموزیم و آن را جزء لاینفکی از زندگی شان کنیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: امروز مشخص شده کودکان و نوجوانانی که دچار کووید19 میشوند و عامل خطری مانند چاقی دارند، حداقل تا 10 برابر خطر مرگ و میر بالاتری دارند و اگر این مورد را با برنامهای مدون و منظم پیش ببریم قطعا به کاهش آسیبهای ناشی از کووید19 در گروه دانشآموزان، کمک کردهایم.
نمکی یادآور شد: قطعا در مورد بازگشایی مدارس در کنار وزارت آموزش و پرورش هستیم و ممکن است خانوادهها اضطراب داشته باشند. یقینا تک تک دانشآموزان، فرزندان و نوههای ما هستند و قطعا تلاش میکنیم تا هیچ کدام از آنها دچار مشکلات خاص نشوند اما سازمان جهانی بهداشت اخیرا اشاره کرده که کشورها، افزایش بزهکاریهای اجتماعی و مشکلات ناشی از عدم زیستن دانشآموزان در مدرسه در کنار همدیگر، انزوا و مشکلات زندگی مدرن، عدم تحرک کافی و بهداشت روان را باید در دوران کرونا مدیریت کنند.
وی افزود: اگر بتوانیم با آمیزهای از آموزشهای مجازی و حضوری و اطمینان بخشی به خانوادهها برای اینکه فرزندان شان در معرض آسیب نیستند، کار را دنبال کنیم اختلالی در سیستم آموزشی پیش نمیآید همانگونه که در کنکور اثبات کردیم بهترین و سالم ترین لحظاتی که داوطلبان گذراندهاند، لحظاتی بود که آنها در جلسه کنکور حضور داشتند اما اگر تغییراتی حاصل شد با وزارت آموزش و پرورش بررسی خواهیم کرد.
وزیر بهداشت گفت: به نظر میرسد بهتر است بجای اینکه در دانشگاهها ظرفیتی را ایجاد کنیم که مراقبین بهداشت مدارس را تربیت کنیم، بهتر است از ظرفیت کارشناسان بهداشت عمومی بیشتر استفاده کنیم. از سه دهه پیش که در وزارت بهداشت مسؤولیت داشتم، اعتقاد داشتم که نیروهای بهداشتی باید چند ظرفیتی تربیت شوند و نباید فقط برای بهداشت کودک یا مدرسه تربیت شوند بلکه باید چند وجهی فعالیت کنند.
نمکی تاکید کرد: بهداشت یک پدیده بهم پیوسته است و نمیتوان بهداشت مدرسه را از بهداشت بارداری و بهداشت مدرسه و بارداری را از بهداشت خانواده تفکیک کرد. اگر کارشناسان عمومی را با طی دوره های آموزشی کوتاه مدت برای موفقیت بیشتر در مدارس را تربیت کنیم، دستاوردهای بهتری خواهیم داشت.
فارس