رهبر معظم انقلاب: در جنگ ۱۲ روزه برنامه‌ریزی ۲۰ ساله دشمن شکست خورد رهبر انقلاب امشب با مردم ایران سخن خواهند گفت عارف: عوائد حاصل از مصوبه بنزین در قالب کالابرگ به مردم ارائه می‌شود سخنگوی سپاه: در جنگ اخیر، مراکز اطلاعاتی و تنها پالایشگاه فعال اسرائیل را هدف قرار دادیم/ آمادگی امروز ما حداقل ۴۰ درصد افزایش یافته جزئیات بازنشستگی اجباری اساتید دانشگاه فرهنگیان سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی تصویب شد/ جزئیات اجرایی به زودی اعلام می‌شود سخنگوی دولت جزئیات بنزین ۳ نرخی را اعلام کرد/ اعلام خودروهای مشمول نرخ آزاد بنزین پیش بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ کشف محموله سنگین اقلام ضدامنیتی گروهک‌های ضدانقلاب در ارومیه استاد ایرانی دانشگاه اوکلاهاما آزاد شد؟ / وحید عابدینی کیست؟ + عکس زهرا بهروزآذر: لایحه منع خشونت علیه زنان تصویب می‌شود/ صدور گواهینامه موتورسواری زنان نیازمند همکاری نیروی انتظامی است رئیس کمیسیون امنیت ملی: پاسخ ایران در برابر خطای محاسباتی دشمن کوبنده‌ خواهد بود دستگیری یک تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان هشدار عراقچی نسبت به پیامدهای قانون شکنی صهیونیست‌ها روسیه آماده ارائه سلاح هسته‌ای به ایران است

از این صلح تا آن صلح

گرچه ظاهر «صلح عافیت اندیشانه» با «صلح قهرمانانه» یکی است، اما از اولی کرنش مقابل اهریمن و استیصال سیاسی و دویدن به آغوش دشمن در می‌آید و از دومی تنها مبارزه و استقامت.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 17
کد خبر: ۶۳۳۶۷

به گزارش راهبرد معاصر،  آقای رئیس جمهور در اظهارنظری که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد اظهار داشت امام حسن چون اکثریت جامعه خواستند صلح کردند. برداشت غالب مخاطبین از سخنان رئیس جمهور تعریض بر مذاکره بود هرچند صراحت نداشت.

 

از فرامتن عبور کنیم. سخنان رئیس جمهور متاسفانه تناقض آمیز است و احتمالا فردا تعبیر دیگری دارند. شاید هم متناسب با واکنش‌ها توضیح جدیدی داشته باشند. مهمتر اینکه اکثریت که هیچ، بعید است اقلیت دلسوزی باشند که از مذاکره با اوباش حاکم بر آمریکا دفاع کنند. با این حال اصل کلام قابل تحلیل است.

 

نقطه کانونی این سخنان در صلح و جنگ نیست. اصل مساله در نحوه مواجهه امام با خواست اکثریت است. سوال این است: «امام جامعه چه میزان با خواست اکثریت همراهی می‌کنند؟ مثلا آیا ممکن است در شراط جنگی تن به صلح دهند؟»

 

پاسخ به این گزاره مثبت است. امام حسن به خواست اکثریت جامعه تن دادند. امیرالمومنین وقتی با خواست ۲۰ هزار جاهل آن هم شمشمیر بدست در سپاهش مواجه شدند به حکمیت تن دادند.

 

رهبر انقلاب نیز با اینکه فرمودند به مذاکره خوش بین نیستم اما با خواست جامعه برای مذاکره همراهی کردند. پس اصل حرف درست است. اما یک اختلاف ظریف در «همراهی مدبرانه» با «پیروی پوپولیستی» وجود دارد.

 

یک پدر وقتی با اشتباه فرزندش مواجه شود ممکن است موقتا با او همراهی کند. این تدبیر خودش تعلیم است. به سخن دیگر مدارای مرشد گونه با خطای فرزند در نهایت به رشد او منجر می‌شود. به همین جهت رهبرانقلاب ماجرای مذاکره با آمریکا را نرمش قهرمانانه دانستند و همین نرمش را هم مبارزه تلقی کردند. رهبری در ماجرای صلح امام حسن فرمودند حضرت با صلح تنها سبک مبارزه را تغییر دادند.

 

با این توضیح بین کسی که پوپولیستی پشت سر مردم حرکت می‌کند و با هرهری مذهبی و تذبذب اعتقادی، اباحه گری سیاسی را ترویج می‌کند، با امام و رهبری که مرشدگونه و معلم‌وار با جامعه مدارا می‌کند تا مردم تجربه کنند و آگاهانه تصمیم بگیرند، تفاوت است. گرچه ظاهر «صلح عافیت اندیشانه» با «صلح قهرمانانه» یکی است، اما از اولی کرنش مقابل اهریمن و استیصال سیاسی و دویدن به آغوش دشمن در می‌آید و از دومی تنها مبارزه و استقامت.

محسن مهدیان

 

فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار