دو سقوط در 5 ماه/ ابهام در امنیت هواپیمای«بوئینگ 737 مکس-8»
روزنامه آمریکایی با اشاره به سقوط دو هواپیمای بوئینگ 737 مکس-8 در عرض 5 ماه گزارش داد که این دو سانحه سوالات و ابهامات زیادی را درباره امنیت این هواپیما به وجود آورده است.
به گزارش راهبرد معاصر ، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره هواپیمای پیشرفته بوئینگ 747 مکس نوشت، سقوط هواپیمای حامل بیش از 150 سرنشین در روز یک شنبه در اتیوپی دومین سقوط وحشتناک این نوع هواپیما طی کمتر از شش ماه گذشته بود.
هواپیمای بوئینگ 737 مکس-8، همان مدلی بود که در ماه اکتبر 2018 در اندونزی سقوط کرد و همه 189 مسافر آن کشته شدند.
در هر دو مورد، این هواپیمای پیشرفته دقایقی بعد از پرواز و تیک آف ناگهان با دماغه سقوط کرده و هیچ یک از سرنشینان زنده نماندند.
تحقیقات و بررسیها درباره سقوط هر دو مورد در دست اقدام است اما سقوط بوئینگ 737 مکس در اتیوپی سوالات و ابهاماتی را در زمینه امنیت این مدل هواپیماها ایجاد کرده است؛ هواپیماهایی که شرکت آمریکایی بوئینگ در سال 2017 از آن رونمایی کرد و به عنوان یک هواپیمای تکنولوژیک پیشرفته با سوخت کافی و نسخه ارتقا یافته بوئینگ 737 به مشتریان فروخته شد.
نیویورک تایمز در ادامه افزود: طبق گفته وبسایت بوئینگ، 737 مکس سریعترین هواپیمای فروخته شده در تاریخ این شرکت است و از سراسر جهان آن را خریدهاند.
بوئینگ 737 مکس-8، آخرین مدل این مدل هواپیما است که از سال 1960 پرواز کرده است. چهار مدل بوئینگ مکس با شماره های 7، 8، 9 و 10 وجود دارد و مدل 8 آن که در اندونزی و اتیوپی سقوط کرد دارای بیشترین طول مدت پرواز است. این هواپیما دارای سوخت کافی برای پروازهای طولانی مدت است و توسط برخی از شرکتها برای پرواز بین اروپا و شرق آمریکا نیز در نظر گرفته شده است.
این روزنامه آمریکایی نوشت، هنوز زود است که قضاوت کنیم آیا دلیل سقوط هواپیما در اتیوپی با علت سقوط هواپیما در اندونزی یکی بوده است یا خیر اما در بدو امر برخی شباهتها قابل مشاهده است.
براساس این گزارش، در روز یک شنبه هواپیما 6 دقیقه بعد از پرواز ارتباط خود را با برج کنترل از دست داد. طبق گفته هواپیمایی اتیوپی، خلبان به وضوح درخواست بازگشت به فرودگاه را داده است اما هواپیما در 35 مایلی آدیس آبابا پایتخت این کشور سقوط کرده است.
هواپیمای اندونزی نیز دقیقا چند دقیقه بعد از پرواز درحالیکه خلبان درخواست بازگشت به فرودگاه را داده بود سقوط کرده بود.
در این مورد محققان هواپیمایی اندونزی و آمریکایی میگویند که شاید دلیل سقوط هواپیما که با سرعت ارتفاعش را از دست داده بود به روز کردن نرم افزار سیستم کامپیوتری هواپیما بوده باشد.
برخی اتحادیههای خلبانی میگویند که تغییر در سیستم کنترل پرواز، که میتواند تنظیمات کنترل دستی را در مدل مکس-8 لغو کند، به خلبانها توضیح داده نشده است.
بعد از سقوط در اندونزی، شرکت بوئینگ اعلام کرد که بنابر یافتههای آنها از این سانحه، آنها به تکامل نیازهای نرم افزاری یا دیگر تغییرات ادامه خواهند داد اما مشخص نیست که شرکت تغییری در هواپیماها داده است یا خیر.
براساس این گزارش، سقوط این دوهواپیما که هر دو از یک مدل هستند بسیاری از شرکتهای هواپیمایی جهان از جمله سه شرکت هوایی در آمریکا و خطوط هوایی دیگر جهان مثل آرژانتین، لهستان، ایسلند و چین که از این مدل هواپیما در اختیار دارند را نگران کرده است.