تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان-راهبرد معاصر
فروش اقساطی مدیران خودرو امروز ۲۷ دی ۹۹/ فروش اقساطی مدیران خوردو با پرداخت ۴۰ درصد مبلغ خودرو + قیمت خودرو چری و ام وی ام امروز شنبه ۲۷ دی تاثیر خواب کافی و خواب بیش از اندازه بر تعادل روحی و روانی مرگ 23 نفر در نروژ بر اثر واکسن فایزر درمان پارکینسون با رژیم غذایی مناسب حماس: در کنار سوریه هستیم لزوم تقویت همکاری نظامی ایران و جمهوری آذربایجان اردوغان در صدد خرید دومین سامانه پدافند موشکی از روسیه پیش بینی وضعیت بورس هفته آینده برای هیچ یک از واکسن‌های کرونا تایید موقت صادر نشده است نقش بازی در تربیت کودک بازدید سرلشکر موسوی از پایگاه هوایی چابهار همه نیروهای انقلاب باید در دولت آینده حضور داشته باشند زمان واریز نوبت دوم یارانه معیشتی+ مبلغ یارانه جدید فتاح: ۸۵ درصد پلاسکو ساخته شده است خبر خوش صندوق بازنشستگی برای بازنشستگان زمان اجرای طرح رتبه بندی معلمان+ جزئیات آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز جمعه ۲۶ دی ۹۹/ فوت ۸۳ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته دستور ترامپ برای در برگرفتن رژیم صهیونیستی در حوزه فعالیت‌های سنتکام تاثیر آزادسازی منابع مسدود شده بانک مرکزی در نرخ ارز انتقال زندانیان داعشی را به مرز عراق توسط امریکا سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه ایران به مسکو حاکمان سعودی تبدیل به جاده‌صاف‌کن‌ طرح‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم صهیونیستی شده‌اند ممنوعیت مادام العمر ورود ترامپ به کنگره آمریکا! پورابراهیمی: بودجه به روش استقراض متمرکز شده است قیمت طلا و سکه در ۲۶ دی/ سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان است تحقیق و تفحص از بورس کلید خورد لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت تقدیم مجلس شد برگزاری مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم (ص) با اجرای عملیات ترکیبی موشکی و پهپادی قیمت ارز آزاد در ۲۶ دی/ دلار ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان شد ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری الکترونیکی است/افزایش شعبه‌های اخذ رای در خرداد ۱۴۰۰ وضعیت آب و هوا در ۲۶ دی ماه/ آغاز بارش باران و برف در استان‌های شمالی کشور آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور ۲۶ دی فرآیند شکل‌گیری وحدت بین اصولگرایان و جریان پایداری تاکید پنس بر لزوم امنیت کامل مراسم تحلیف جو بایدن آمار جدید شیوع کرونا در کشور‌های مختلف جهان + جدول وقتی امریکا دایه مهربان تر از مادر می شود! پیامی که سردار قاآنی صادر کرد پیش بینی قیمت طلا در هفته پایانی دی ماه+ کاهش قیمت سکه و طلا طلاق سیاسی عون و حریری کدام مشترکان مشمول قبض آب رایگان می‌شوند؟ تقاضای وزارت بهداشت از مردم به دنبال تداوم آلودگی هوا جزییات استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان تلفات انسانی در حمله به دیرالزور صحت دارد؟ زمان قرعه کشی فروش فوری ۳ محصول ایران خودرو ۲۵ دی ۹۹ شلیک انواع موشک‌های کروز دریایی در رزمایش نداجا پول‌های مخفی شده در بودجه دولت را آشکار می‌کنیم درخواست کره جنوبی از دوحه درباره نفتکش توقیف شده توسط ایران تصویب طرح استیضاح مجدد ترامپ رئیس‌جمهور: معادل نیمی از مصرف گاز ۲۷ کشور اروپایی گاز مصرف می‌کنیم جریمه یک میلیون تومانی برای ورود به این شهرها+ جزئیات/ محدودیت تردد شبانه ادامه دارد؟ قیمت دلار در صرافی ملی امروز ۲۵ دی ۹۹+ کاهش قیمت دلار واکنش وزارت بهداشت به بازگشایی مدارس +خیز جدید کرونا هشدار حریرچی به مردم/ مسئولیت کشته شدن فامیل‌هایتان را به عهده نگیرید هشدار به والدین/ مراقب «شاد» تقلبی باشند اعلام نحوه فعالیت مدارس از ۱ بهمن ۹۹ + جزئیات/ حضور دانش‌ آموزان از اول بهمن اجباری است؟ جزییات محکومیت به اعدام یک کشتی‌گیر در خوزستان خانم منشی قاضی منصوری، چرا از تهران همراه او به خارج رفت؟ تایید حکم 20 سال زندان رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی+ علت مردم منتظر یارانه جدید باشند + مبلغ و جزئیات آخرین مهلت ثبت‌نام بازنشستگان در مسکن ملی+ جزئیات تازه‌ترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان امروز ۲۵ دی ۹۹ دستور روحانی درباره ماجرای قطع برق سفرهای جاده‌ای دوباره ممنوع می‌شود؟ سلامت جنسی در قرنطینه کرونا نحوه بازگشایی مدارس+ ادامه اعمال «محدودیت تردد« و «دورکاری» آخرین اخبار از مرحله نیمه‌نهایی «عصرجدید»+ جزئیات و علت تغییر ساختار برنامه احسان علیخانی پوستر| رهبر انقلاب: مسئولان واکسن مطمئن تهیه کنند لحظه شماری مهمان دورهمی برای اخراج از دانشگاه! حکمت در چه دل‌هایی به بار می‌نشیند؟ پوستر/ شهید پیروز کاریکاتور/ شورای بی کفایت حدیث امام باقر (ع) درباره مقام منتظران موعود افشین واقعی سریال خانه امن کیست؟+ عکس وقتی که ازدواج خانم بازیگر سوژه مهران مدیری شد عملی که از نماز و روزه بالاتر است حدیث امیرالمومنین (ع) درباره عقل حدیث امام علی (ع) درباره جایگاه یاران امام زمان (عج) در قیامت ویژه برنامه‌های تلویزیون در شب یلدا+جزئیات دلیل تفاوت سن تکلیف دختران و پسران چیست؟ معرفی جواد جوادی جدید سریال «بچه مهندس»+ عکس واکنش بهرام افشاری هم به حذف سارا و نیکای «پایتخت»+ عکس حدیث امام صادق (ع) درباره صفات ناپسند سریال «خانه امن» حق مطلب را ادا کرد دلایل گرانی مرغ/ اینفوگرافی سخنی با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در دوران فتنه لارگانی: بجای دولت ما از مردم عذرخواهی می‌کنیم کاریکاتور | دزدان دریایی آمریکایی کاریکاتور | مسابقه تخم مرغ و دلار! قیمت مسکن در ۸ سال اخیر/ اینفوگرافیک کاریکاتور | تابستان داغ اینفوگرافیک | خانه‌های سر به فلک‌کشیده / ۲ عاقبت منفورترین چهره‌های واقعه کربلا/ اینفوگرافیک کاریکاتور/ چه بوی کبابی میاد! نخستین تصاویر از موشک‌های حاج قاسم و ابومهدی اینفوگرافیک | تازه‌وارد‌های بازار سرمایه تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان 99 اعلام شد و تغییرات لحظه ای قیمت خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. در این خبر تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو آبان 99 را مشاهده میکنید.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 27
کد خبر: ۶۴۵۸۷

به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان 99 را بررسی میکند.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان 99

 قیمت خودرو امروز سه شنبه 6 آبان 99 اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:

* محصولات ایران خودرو

مدل خودرو قیمت اعلام شده توسط ایران خودرو (تومان) قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان)
پژو 405 بنزینی GLX 85.560.000 230.000.000
پژو پارس سال 97.740.000 254.000.000
پژو پارس tu5 134.670.000 394.000.000
پژو 206 تیپ 2 88.660.000 219.000.000
پژو 206 تیپ 5 104.790.000 289.000.000
پژو 206 صندوقدار V8 104.000.000 298.000.000
سمند ال ایکس 94.800.000 210.000.0000
سمند ال ایکس EF7 بنزینی 94.200.000 236.000.000
سمند سورن 100.650.000 260.000.000
رانا 93.140.000 253.000.000
هایماS7 توربو اتوماتیک ---- 660.000.000
پژو 207 i دستی 156.780.000 436.000.000
پژو 207 i اتوماتیک ---- 500.000.000
دنا ---- 314.000.000
دنا پلاس ---- 370.000.000

* محصولات سایپا

نام خودرو قیمت اعلام شده توسط سایپا (تومان) قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان)
پراید X111 --- 136.000.000
پراید X131 --- 118.000.000
پراید X132 --- 118.000.000
تیبا X231 70.500.000 145.000.000
تیبا 2 77.800.000 155.000.000
ساینا 76.200.000 152.000.000
کوییک دنده ای 94.400.000 169.000.000
کوییک دنده ای دو رنگ (R) سفید_قرمز 101.600.000 185.000.000
سراتو --- 1.020.000.000
رنو ساندرو استپ وی --- 585.000.000

 

تکذیب خبر نحوه جدید قیمت‌گذاری خودروهای داخلی

گروه صنعتی ایران خودرو در اطلاعیه‌ای، مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها به ویژه پیام‌رسان‌های اجتماعی مبنی بر تصویب شیوه جدید قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را انتشار اخبار غیرواقع خواند.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان

 

براساس این اطلاعیه، همواره در مراکز تصمیم گیری سناریوهای مختلف قیمت گذاری مطرح می شود و مورد بحث قرار می گیرد، اما تا این لحظه تصمیم جدیدی در خصوص نحوه قیمت گذاری خودروهای تولید داخل به خودروسازان ابلاغ نشده است.

 

در این اطلاعیه آمده است،‌ ممکن است هر یک از پیشنهادها درباره شیوه قیمت گذاری چه در جلسات کارشناسی یا تصمیم گیری و چه به عنوان یک پیشنهاد جدید برای متاثر ساختن فضای تصمیم گیری از سوی برخی با اهداف خاص منتشر شده و بازنشر شود. لذا از رسانه ها و فعالان رسانه ای درخواست می شود،‌ با توجه به شرایط بازار و تاثیر اخبار خلاف واقع پیش از انتشار، از درستی و صحت آن اطمینان یابند و اخبار را از منابع معتبر نقل کنند.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان

 

آغاز حذف یارانه پنهان خودرو

پیگیری‌ها از برخی مسوولان خودروسازی و وزارت صمت نشان می‌دهد که طرح «واگذاری قیمت خودروهای داخلی به هیات‌مدیره»، به تایید خودروسازان نیز رسیده و البته علی آقامحمدی مشاور اقتصادی رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیگیر اجرای آن است.

 

هرچند وزارت صمت هنوز رسما طرح واگذاری قیمت به هیات‌مدیره خودروسازان را اعلام نکرده، با این حال به نظر می‌رسد طرح موردنظر همانی است که علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت پیش‌تر از اجرای آن خبر داده بود. وی چندی پیش عنوان کرد که وزارت صمت به‌دنبال اجرای طرحی برای تعیین قیمت خودروهای داخلی است تا به واسطه آن، خودروسازان حداقل از حاشیه ضرر خارج شوند. بنابر اطلاعات کسب شده از منابع آگاه، در این طرح قرار است قیمت بخشی از سبد محصولات خودروسازان بزرگ که شامل خودروهای کم‌تیراژتر آنها می‌شود، توسط هیات‌مدیره شرکت‌ها تعیین و قیمت‌گذاری مابقی (پرتیراژها) نیز در اختیار شورای رقابت باشد. بنابر توافق صورت‌گرفته، قیمت‌گذاری محصولات توسط هیات‌مدیره به شکلی خواهد بود که ایران‌خودرو و سایپا در نیمه دوم امسال از زیان (زیان حاصل از اختلاف قیمت تمام شده تولید و فروش) خارج شوند.

 

همزمان با اجرای این طرح اما قرار است بسته حمایتی از سوی دولت تدوین و طبق آن، بستر لازم در راستای رشد ۵۰ درصدی تولید (طی نیمسال دوم) فراهم شود. این بستر گویا شامل تامین منابع مالی ارزی و ریالی موردنیاز خودروسازان برای رشد تیراژ است. در نهایت اینکه ظاهرا قرار است طرح تعیین قیمت خودرو توسط هیات‌مدیره، از فردا وارد فاز اجرایی شود و مشاور اقتصادی رهبری مسوول پیگیری این ماجرا است.

 

با اجرایی شدن این طرح به نوعی بخشی از یارانه پنهانی که دولت در این سال‌ها به لطف قیمت‌گذاری دستوری عرضه کرده، حذف خواهد شد. در ادامه طبعا اگر قیمت‌گذاری خودرو به بورس کالا سپرده شود یا روش نرخ‌گذاری در حاشیه بازار به اجرا در بیاید، کل این یارانه پنهان دولتی از بین خواهد رفت؛ زیرا دیگر قیمت تمام‌شده تولید از نرخ فروش کمتر نخواهد بود. بنابراین واگذاری قیمت بخشی از سبد محصولات خودروسازان به هیات‌مدیره شرکت‌ها می‌تواند آغازی باشد بر حذف یارانه پنهان دولتی «خودرو».

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان


پوشش زیان خودروسازان

اگرچه تا مشخص شدن ابعاد دقیق طرح واگذاری قیمت برخی محصولات به هیات‌مدیره خودروسازان باید مدتی صبر کرد، اما به فرض صحت جزئیات مطرح شده تا به امروز، می‌توان حدس زد چه خودروهایی توسط هیات‌مدیره و کدام محصولات از جانب شورای رقابت تعیین قیمت می‌شوند.

 

طبق گفته منابع آگاه، خودروها بر حسب پر‌تیراژ یا کم‌تیراژ بودن بین هیات‌مدیره خودروسازان و شورای رقابت تقسیم خواهند شد. بنابراین در صورت اجرایی شدن این طرح، احتمالا قیمت کم‌تیراژها رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد و پرتیراژها نرخ رشد قیمت کمتری را به خود خواهند دید. حال این پرسش مطرح می‌شود که هیات‌مدیره خودروسازان قیمت محصولات تحت اختیار خود را تا چه حد بالا خواهند برد؟ با توجه به اینکه هدف از اجرای این طرح، خروج خودروسازان از زیان طی نیمه دوم امسال است، کف افزایش قیمت به شکلی خواهد بود که ایران‌خودرو و سایپا در مجموع از ناحیه اختلاف قیمت تمام شده تولید و نرخ فروش، زیان نکنند.

 

در حال حاضر ادعای خودروسازان این است که قیمت‌های اعلامی از سوی نهادهای بیرونی (سازمان حمایت و شورای رقابت) یا همان به اصطلاح نرخ‌های دستوری، گاهی حتی از هزینه تمام شده تولید نیز پایین‌تر است و از همین رو آنها در این سال‌ها متحمل زیانی سنگین شده‌اند. طبق ادعای خودروسازان، نرخ‌های دستوری کفاف هزینه تولید آنها را نمی‌دهد و قادر به پوشش قیمت تمام شده نیست. اینکه زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا به مرز ۴۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شده، ریشه اصلی‌اش در همین ماجرا است. هرچند ایده‌آل خودروسازان این است که قیمت‌گذاری در حاشیه بازار باشد، اما گویا آنها به اینکه حداقل ضرر نکنند نیز راضی شده‌اند. منظور از ضرر نکردن این است که قیمت خودروهای داخلی کمتر از هزینه تولید آنها نباشد؛ هرچند البته تحصیل سودی مختصر نیز لازم است.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان

 

از همین رو تصمیم بر آن شده که هیات‌مدیره خودروسازان اختیار تعیین قیمت برخی محصولات را در دست بگیرد و قیمت‌ها را به شکلی تعیین کند که ایران‌خودرو و سایپا از مسیر زیاندهی خارج شوند. با توجه به اینکه در طرح موردنظر قیمت‌گذاری برخی خودروها همچنان در اختیار شورای رقابت قرار دارد، احتمال خروج همه خودروها (به‌صورت تکی) از محدوده زیان کم خواهد بود، اما ایران‌خودرو و سایپا در مجموع از زیان خارج می‌شوند. به عبارت بهتر، چون شورای رقابت معمولا قیمت خودروها را کمتر از هزینه تولید آنها تعیین می‌کند (البته طبق ادعای خودروسازان)، هیات‌مدیره شرکت‌ها قیمت محصولات تحت اختیار خود را تا حدی بالا خواهند برد که زیان ناشی از عملکرد شورا جبران شود.

 

به‌عنوان مثال، ممکن است شورای رقابت قیمت پژو ۲۰۶ و تیبا را ۱۰ میلیون تومان کمتر از هزینه تولید واقعی آنها تعیین کند، اما در عوض هیات‌مدیره ایران‌خودرو و سایپا قیمت دنا و شاهین را به نحوی تعیین خواهند کرد که زیان آن دو محصول را پوشش دهند. با این فرض، به نوعی عملا یارانه‌ای که دولت در غالب نرخ‌گذاری دستوری خودرو ارائه می‌داد، برای مشتریان محصولات کم‌تیراژتر حذف می‌شود. این در حالی است که یارانه غیرمستقیم به مشتریان خودروهای پرتیراژ کماکان بر قرار خواهد بود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، دولت در این سال‌ها از مسیر سرکوب قیمت و نرخ‌گذاری دستوری، عملا به آنهایی که دستشان به خودروهای داخلی با قیمت کارخانه‌ای می‌رسد، یارانه‌ای غیرمستقیم و پنهان می‌دهد.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان

 

اگر ادعای خودروسازان مبنی‌بر زیاندهی را بپذیریم (موضوعی که البته در صورت‌های مالی آنها نیز مشهود است)، دولت به واسطه نرخ‌گذاری دستوری عملا به شهروندان خوش‌شانسی که در طرح‌های فروش خودرو برنده می‌شوند، یارانه می‌دهد، چه آنکه آنها موفق شده‌اند محصولی را زیر نرخ واقعی آن بخرند. برخی از این برندگان خوش‌شانس که موفق به خرید خودرو با نرخ کارخانه‌ای (دستوری) شده‌اند، این امکان را دارند تا آن را با قیمتی بسیار بالاتر در بازار آزاد بفروشند و سود هنگفتی را بی‌دردسر به جیب بزنند.

 

در این شرایط طبعا اگر هیات‌مدیره خودروسازان قیمت محصولات کم‌تیراژ را نزدیک به نرخ بازار تعیین کنند، علاوه‌بر حذف یارانه پنهان آنها، حاشیه بازارشان را نیز حذف خواهد کرد. در این صورت، دلالی و واسطه‌گری نیز در بازار خودروهای موردنظر به حداقل خواهد رسید؛ زیرا دیگر اختلاف چندانی بین نرخ کارخانه بازار خودروها وجود نخواهد داشت. البته با توجه به تبعات اجتماعی نرخ‌گذاری در حاشیه بازار، ممکن است هیات‌مدیره خودروسازان فعلا این روش را در مورد خودروهای کم‌تیراژ اجرا نکرده و به کسب سودی حداقلی رضایت بدهد.

 

اما خودروهایی که به‌نظر می‌رسد هیات‌مدیره خودروسازان اختیار تعیین قیمت آنها را به دست خواهد گرفت، در ایران‌خودرو شامل خانواده دنا، رانا پلاس، پژو ۲۰۷ و سورن پلاس خواهد بود و در سایپا (و زیرمجموعه‌اش پارس خودرو) نیز محصولاتی مانند کوئیک R پلاس، برلیانس، شاهین و شاید ساینا مدل اس را در بر می‌گیرد. از آن سو خودروهایی مانند پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پارس، سمند معمولی، تیبا، ساینا و کوئیک معمولی نیز کماکان تحت قلمرو قیمت‌گذاری شورای رقابت خواهند بود.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان


سردرگمی در قیمت‌گذاری خودرو

طرح واگذاری قیمت بخشی از سبد محصولات خودروسازان به هیات‌مدیره آنها اما در حالی است که هم مجلس شورای اسلامی و هم خودروسازان هر کدام طرح‌هایی دیگر را نیز برای تغییر روش قیمت‌گذاری خودرو دنبال می‌کنند. بر این اساس، مجلسی‌ها طرحی با نام تحول صنعت و بازار خودرو را تدوین کرده‌اند که محوریت آن، عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا است. طبق این طرح که آماده ارائه به صحن علنی مجلس می‌شود، عرضه محصولات ایران‌خودرو و سایپا، محدود به بورس کالا می‌شود و طبعا قیمت آنها نیز بر اساس نظام عرضه و تقاضای بورس تعیین خواهد شد.

 

این طرح اگرچه ایده‌آل خودروسازان و حتی وزارت صمت نیست، اما حداقل از بابت اینکه نرخ‌گذاری دستوری حذف می‌شود و ایران‌خودرو و سایپا را از زیاندهی خارج می‌کند، با استقبال نسبی آنها مواجه شده است. از آن سو اما وزارت صمت نیز که با آمدن علیرضا رزم‌حسینی، در برابر نرخ‌گذاری دستوری گارد گرفته، به‌دنبال اجرای قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار است.

 

گفته می‌شود وزیر صمت قصد دارد طرح موردنظر را به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برده و مجوز اجرای آن را بگیرد. با توجه به این دو طرح اساسی، این پرسش مطرح می‌شود که دولت و مجلس چرا کار قیمت‌گذاری خودرو را یکسره نمی‌کنند. اصل ماجرا این است که خودروسازان به‌عنوان بنگاه‌هایی اقتصادی نباید از ناحیه نرخ‌گذاری دستوری زیان کرده و محصولات خود را زیر قیمت تمام‌شده تولید بفروشند.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو سه شنبه 6 آبان

 

با این حساب، تداوم نرخ‌گذاری دستوری توجیهی ندارد و راهکار جایگزین نیز می‌تواند عرضه خودرو در بورس باشد یا نرخ‌گذاری در حاشیه بازار. بنابراین اینکه هرچند وقت یک‌بار یک راهکار جدید برای تعیین قیمت خودروهای داخلی مطرح می‌شود، سبب سردرگمی خودروسازان و مشتریان خواهد شد. نکته دیگر اینجاست که گویا دولت و مجلس همچنان تکلیف خود را با بود و نبود شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو مشخص نکرده‌اند و یک روز حرف از حذف آن است و روزی دیگر از تداوم فعالیتش صحبت به میان می‌آید.

 

به نظر می‌رسد بهتر است دولت و مجلس شورای اسلامی هرچه زودتر تکلیف طرح‌های پیشنهادی خود را درباره قیمت‌گذاری خودرو مشخص کنند، آن هم یک‌بار برای همیشه و تحت مصوبه‌ای قانونی و محکم. قیمت‌گذاری خودرو چه به بورس برود و چه به حاشیه بازار سپرده شود، حداقل نتیجه مثبت آن، حذف رانت در بازار خودرو و پایان جولان دلالان و واسطه‌گران در این بازار خواهد بود و البته به مدد رشد تولید و عرضه می‌توان به کاهش یا حداقل کنترل قیمت‌ها نیز امیدوار بود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار