ادعای فریدمن درباره ضعیف شدن ایران-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

ادعای فریدمن درباره ضعیف شدن ایران

سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی با ادعای اینکه از نظر واشنگتن و تل‌آویو ایران اکنون در موضع ضعیف‌تری نسبت به چهار سال قبل است، مدعی شد این موضوع به معنای جهانی امن‌تر است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 02
کد خبر: ۶۵۲۳۹

به گزارش راهبرد معاصر، «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی با ادعای اینکه در صورت پیروزی مجدد «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری روز سه‌شنبه، پنج کشور به سرعت روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی می‌کنند، مدعی شد که این توافق‌های سازش باعث تضعیف ایران در منطقه شده است.

 

فریدمن در مصاحبه‌ای طولانی با خبرگزاری «جوییش نیوز سیندیکت»، اقدام دولت پیشین آمریکا به ریاست «باراک اوباما» در مخالفت نکردن با تصویب قطعنامه ۲۳۳۴ در شورای امنیت - که شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مانعی برای تحقق راهکار دو دولتی و رسیدن به صلح پایدار در منطقه عنوان کرده بود - را «خیانت» به تل‌آویو توصیف کرده و گفت: «قطعنامه ۲۳۳۴ یک روز بعد از کریسمس توسط دولتِ رو به پایانی انجام شد که می‌خواست قدرت را تحویل دهد.

 

انجام کاری بدان حد جنجالی، آنهم بعد از انتخابات... به همین دلیل است که آن را خیانت می‌نامم. ما طی چهار سال گذشته هر کاری می‌توانستیم انجام دادیم تا آن را به عقب برگردانیم. ما نمی‌توانیم از نظر قانونی آن را خنثی کنیم زیرا شورای امنیت را کنترل نمی‌کنیم اما هر کاری در توان داشته باشیم برای خنثی کردن آن در عمل انجام می‌دهیم».

 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه زمانی آن ۱۰ کشوری که ترامپ گفته بود به زودی توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی امضا می‌کنند، این کار را انجام می‌دهند، توضیح داد: «امارات، بحرین و سودان کشورهای متفاوتی هستند، هر کدام منافع و جمعیت‌های خاص خود را دارند... تنها دلیلی که به نظرم دیگر کشورها هنوز به این نقطه نرسیده‌اند، این است که آنها در حال سبک سنگین کردن هستند... همه این‌ها به انتخابات مربوط است. اگر [ترامپ] پیروز شود، به سادگی ۵ کشور دیگر در مدت زمان کوتاهی [صلح] می‌کنند».

 

این دیپلمات آمریکایی با ادعای اینکه واشنگتن از اهرم «منفعت» برای فشار آوردن به کشورهای عربی جهت سازش با رژیم صهیونیستی استفاده نمی‌کند، افزود: «ما سودان را فقط زمانی از لیست تروریستی حذف می‌کردیم، که دیگر جایش در آنجا نبود. به همین دلیل است که اکنون حذف شده است... مورد مشابهی نیز درباره امارات صدق می‌کند. ما به آنها نگفتیم اگر با اسرائیل صلح کنید، فلان چیز (اف-۳۵) را دریافت می‌کند».

 

فریدمن در ادامه ادعاهای خود گفت: «نشان دادیم که کشورها از طریق عادی‌سازی روابط با اسرائیل، امن‌تر و مرفه‌تر می‌شوند. به دو دلیل، البته از نظر آمریکا، اول اینکه ما کشورهای متمایل به عادی‌سازی با اسرائیل را کشورهای خواستار صلح، مدرنیته، حقوق بشر و دیگر ارزش‌های مهم می‌دانیم... دوم اینکه، این امر خاورمیانه را با ثبات می‌کند. باعث می‌شود آمریکا کمتر به مناقشات آتی در آنجا کشیده شود».

 

وی اضافه کرد: «برای نمونه، اتحاد ما با امارات قطعا ارتقا پیدا کرده و دلیل آن نیز روابط امارات با اسرائیل است. امارات کنار تنگه هرمز و ایران قرار دارد. به همین دلیل، از نظر آمریکا و اسرائیل، ایران اکنون در موضع ضعیف‌تری قرار دارد. و زمانی که ایران ضعیف‌تر باشد، جهان جای امن‌تری است».

 

سفیر آمریکا در تل‌آویو در پاسخ به سوالی درباره اینکه توافق سازش بحرین و امارات چه تاثیری بر نظر فلسطینی‌ها و مذاکرات با آنها خواهد داشت، گفت: «سران آنها که فعلا نمی‌خواهند مذاکره کنند... اینجا دو چیز وجود دارد، بُعد منفی ماجرا این است که فلسطینی‌ها احساس می‌کنند وتوی خود در منطقه را از دست داده‌اند که بسیار مهم است،‌ زیرا از ابتدا نباید چنین چیزی می‌داشتند. فلسطینی‌ها نباید به دیگر کشورها می‌گفتند که چه کاری برای شهروندان خود انجام دهند. در بُعد مثبت ماجرا، مردم فلسطینی شاهد توسعه منطقه خواهند بود و من می‌گویم که خاورمیانه در حال منفجر شدن با فرصت‌های خوب است».

 

فریدمن پیشتر نیز در مصاحبه با روزنامه «جروزالم‌پست»، مدعی شد که سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران موفق بوده و این دولت موفق شده در منطقه صلح ایجاد کند./ فارس

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار