دادستانی عربستان جزئیات مهمی از پرونده قتل خاشقچی منتشر کرد-راهبرد معاصر

دادستانی عربستان جزئیات مهمی از پرونده قتل خاشقچی منتشر کرد

دادستانی عربستان امروز (15 نوامبر) با انتشار جزئیات مهمی از قتل جمال خاشقچی اعتراف کرد جسد این روزنامه نگار تکه تکه شده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 15
کد خبر: ۷۰۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ با گذشت چند ماه از کشته شدن جمال خاشقچی، نویسنده و روزنامه نگار منتقد سیاست های محمد بن سلمان در کنسول گری عربستان در ترکیه، گمانه زنی های مختلفی درباره عوامل اصلی این جنایت منتشر شده که در بسیاری از آنها، با توجه به اظهارات کارشناسان و مقامات ترکیه، مقامات عالی رتبه ریاض در راس آنان محمد بن سلمان به عنوان مسئول این قتل شناخته شده اند.


در همین راستا، امروز 24 آبان ماه (15 نوامبر)، دادستانی عربستان در اعترافی البته به اجبار و تحت فشار افکار عمومی و رسانه ها اظهار نظر مقامات امنیتی ترکیه مبنی بر تکه تکه کردن جسد خاشقچی تائید کرد.


در این باره بیشتر بخوانید:

قتل خاشقچی و چشم‌انداز جانشینی در عربستان سعودی

خاشقچی را با این ابزارها کشتند


بازداشت 21 نفر مرتبط با قتل خاشقچی

دادستانی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بر اساس اطلاعات تیم مشترک تحقیقات سعودی-ترکی، و تحقیقاتی که دادستانی از بازداشت‌شدگان در پرونده (خاشقچی) که 21 نفر هستند، یازده نفر متهم شده و علیه‌شان کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارجاع داده شده‌اند و تحقیقات با سایر بازداشتی‌ها تا روشن شدن نقششان [در قتل] ادامه دارد... دادستانی خواستار اعدام آمر و مجریان جنایت شده که تعدادشان پنج نفر است و همچنین خواستار اجرای حکم شرعی در خصوص سایر افراد شده است. ».


چه کسی دستور قتل خاشقچی را صادر کرد؟

سخنگوی دادستانی عربستان همچنین در کنفرانسی خبری توضیحات تکمیلی در این خصوص منتشر و اعلام کرد که آمر اصلی این پرونده «نایب رئیس سابق سازمان استخبارات» (احمد عسیری) است که مورخ 29 سپتامبر به «فرمانده مأموریت» دستور داده بود خاشقچی را به عربستان بازگردانند و اگر متقاعد نشد، با زور بازگردانده شود.


ماموریت گروه 15 نفره برای قتل خاشقچی

سخنگوی دادستانی در ادامه توضیح داد که «سرتیم مأموریت تیمی پانزده نفره برای مهار و بازگرداندن شهروند مذکور تشکیل داد که شامل سه گروه بود؛ گروه مذاکره‌کننده، امنیتی و لجستیک. سرتیم مأموریت به نایب رئیس سابق استخبارات (احمد عسیری) پیشنهاد کرده که یکی از همکاران سابق او و مشاور سابق مأمور شود تا ریاست تیم مذاکره کننده را قبول کند چون قربانی را از قبل می‌شناخته است».


سخنگوی دادستانی مسئولیت دخالت دستگاه پزشکی قانونی را رد کرد و در توضیحات خود گفت «سرتیم مأموریت با متخصص امور جنایی تماس گرفته تا اگر متوسل به زور شد، شواهد را پاک کند. این کار به شکل فردی [خودسرانه] انجام شده بدون آنکه مرجع آن شخص متخصص در جریان قرار بگیرد».


اعتراف دادستانی عربستان اگرچه اشاره ای به نقش محمد بن سلمان در این جنایت ندارد ولی نشان می دهد قتل خاشقچی همانگونه که اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته به دستور مقامات عالی رتبه سعودی انجام شده است که نمی توان نقش ولیعهد جوان سعودی را در آن نادیده گرفت.


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده