نقد سریال «انقلاب»؛ قیام مردم علیه اشرافیت در فرانسه-راهبرد معاصر
مکرون در سراشیبی سقوط

نقد سریال «انقلاب»؛ قیام مردم علیه اشرافیت در فرانسه

امانوئل مکرون با اجرای سیاست های ریاضتی فرانسه را به سوی پرتگاه سوق می دهد و با ریخته شدن خون محرومان، بطور طبیعی این قیام شدت خواهد گرفت،  دولت فرانسه با اعمال مالیات های زیاد بر قشر ضعیف و سیاست های مهاجرتی، خواسته یا ناخواسته فرانسه را در معرض یک انقلاب بزرگ دیگر قرار می دهد و سریال انقلاب اشاره های آشکاری نسبت به این موضوع دارد.
احسان رشیدی؛ منتقد فیلم و سریال
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۰ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 30
کد خبر: ۷۲۰۸۴

قیام مردم فقیر علیه اشرافیت در فرانسه؛ مکرون در سراشیبی سقوط

 

به گزارش راهبرد معاصر؛  سریال انقلاب توسط اورلین مولاس  برای شبکه نتفلیکس ساخته شده و  فصل اول این سریال فرانسوی زبان،  شامل 8 اپیزود می باشد که در تاریخ 16 اوکتبر 2020 26 مهر 99 از استریم Netflix پخش شد،  بازیگرانی همچون «ماریلو اوسیلو»، «کالین بیل»، «امیر ال کاسم»، «لیونل اردوغان»، «جولین فریسون»، «آملیا لاکومانت» و «دودو ماستا» به ایفای نقش در این سریال  می پردازند.

 

خلاصه سریال

سریال انقلاب، روایت ظلم پادشاهی فرانسه در سال 1787 است، «جوزف گیوتن» مخترع گیوتین در این سریال تاریخی تخیلی، از سوی اشراف مسئول تحقیق و تفحص  در مورد قتل های مرموزی است که در قشر فقیر انجام می شود و به دنبال  قاتلی که  به آدم خوار معروف است، می گردد،  در همین حال به وجود ویروسی به نام "خون آبی" پی می برد. این ویروس در بین اشراف گسترش می یابد و اشراف زادگان را به قتل افراد عادی و فقیر وامی‌دارد،  بعد از شورش مردم در شهر درفصل اول و پیروزی بر اشراف، مردم به سمت پایتخت حرکت می کنند، در پایان سریال  مشخص می شود پادشاه  نیز خود به این ویروس مبتلا و سیستم کشور فاسد شده است و راهی جز انقلاب نیست،  پادشاه تصمیم به نسل کشی فقرا می گیرد و قصد دارد یک نسل اصیل از اشراف قدرتمند را که نمی میرند و به دنبال جاودانگی هستند جایگزین آنها نماید، گلوله نیز براین نسل از اشراف تاثیری ندارد و برای نابودی فقط باید سر آن ها قطع شود، که اشاره به اعدام با گیوتین به عنوان تنها راه کشتن آنها دارد، این موضوع توجیه و تمثالی از اعدام های اول انقلاب فرانسه که با گیوتین سر اشراف فرانسه جدا می شد.

 

نقد سریال انقلاب

سریال«انقلاب»، فیلمبرداری قابل توجهی دارد، که همه کادربندی ها رعایت شده است و قاعده ها را به درستی و زیبایی تمام توانسته اجرا کند و کسی که فهم سینمایی داشته باشد از فیلمبرداری کار لذت خواهد برد، در طراحی صحنه نیز صحنه پردازی ایده آلی شکل گرفته و توانسته است شرایط سال های انقلاب فرانسه را تداعی کند، سریال انقلاب سعی در نقد کل اشرافیت و لیبرال سرمایه داری را ندارد، بلکه مقداری که به شکل افراطی دچار توحش شده، مانند دولت مکرون که دولت را به تباهی کشانده است،  این سریال کلیت نظام حاکم بر فرانسه را زیر سوال نمی برد بلکه صرفا دولت کنونی را مورد سوال قرار داده و نمادهایی که استفاده شده مخصوص دولت کنونی است، درام داستان کامل شکل نمی گیرد و الیزه نیز در پایان توسط یک خائن از میان فقرا کشته می شود، استفاده درست از پالت های رنگی به مخاطب درک درستی از فضای سریال می دهد، پایان سریال که شکل گیری پرچم فرانسه را به نمایش می گذارد از خون آبی، خون اشراف مبتلا و خون فقرا که قرمز است و پارچه ای که سفید است تبدیل به پرچم کنونی فرانسه می شود که سعی دارد علت آن را به داستان فیلم ربط دهد و توجه مخاطب را جلب کند، در پایان فصل اول، مردم عادی به سوی پایتخت با پرچمی با رنگ آبی-سفید-قرمز حرکت می کنند تا انقلاب را شکل دهند، در واقعیت پس از تسخیر زندان باستیل از این سه رنگ برای پرچم فرانسه استفاده شده است. داستان درام الیزه و جوزف گیوتین در حاشیه داستان است و ژانر ترس و مباحث سیاسی به درام داستان غلبه می کند.

 

قیام مردم فقیر علیه اشرافیت در فرانسه؛ مکرون در سراشیبی سقوط

 

جایگزین زندان باستیل بلای جان مردم فرانسه

فرانسه با زندان باستیل مشهور شد، که در انقلاب فرانسه پس از تسخیر پایتخت، زندان باستیل نابود شد، اکنون وضع زندان های فرانسه به چه شکل است و آیا توانسته آزادی را برای مردم خود به ارمغان بیاورد؟حقوق بشر اروپا در ماه فوریه، فرانسه را به دلیل زندان‌های شلوغ به نقض کنوانسیون حقوق بشر اروپا متهم کرد، بر اساس گزارش این دادگاه، ظرفیت این زندان‌ها در بعضی موارد ۲۰۵ درصد است، اخبار جسته و گریخته از زندان‌های فرانسه عمق بحران بهداشتی در این اماکن را نشان می‌دهد، به عنوان مثال تنها در روز جمعه گذشته، ۶ مورد ابتلای زندانیان به کرونا در ۲۴ ساعت ثبت شد که ۵ مورد آن در میان پزشکان و کارکنان درمان بودند، آخرین گزارش‌ها از زندان «نانتره» نیز از شیوع گسترده بیماری حکایت دارند، یک پزشک فرانسوی نیز در نامه‌ای، زندان‌های فرانسه را مکان‌های فراموش شده‌ای توصیف کرد که «کووید – ۱۹» را در خود حبس کرده‎اند، براساس گزارش این پزشک، ماسکی در زندان‌های فرانسه وجود ندارد و دولت این کشور به دروغ از ارائه خدمات و اندیشیدن تمهیدات خبر می‌دهد.

 

مکرون، نماد اشرافیت وحشی

در سریال «انقلاب»،  اشرافیت وحشی را به عنوان یک نماد قرار داده و پادشاهی لوئی شانزدهم را نماد دولت فعلی فرانسه، که  با سرکوب های بی رحمانه  به تصویر کشیده است و کنت در این سریال نماد عوامل مکرون است و پادشاه که در پایان نماد استبداد نشان داده می شود به عنوان نماد مکرون یاد می شود که خون فقرا را در شیشه کرده و از آن تغذیه می کنند.

 

نتفلیکس و ترویج لائیستیه

نتفلیکس با یک سریال درباره انقلاب فرانسه تلنگری به گذشته دارد تا تفکر لائیستی را در ذهن مخاطب جا دهد و لیبرال دموکراسی را تنها راه نجات و اتحاد فقرا و اشراف را باعث برتری می بیند که برخی اشراف دیوانه نمی گذارند این اتحاد شکل بگیرد، در طول سریال  الیزه سعی در اتحاد فقرا و اشراف و سرنگونی کنت را دارد که میسر نمی شود و در پایان الیزه نیز در این مسیر کشته می شود و زمینه ساز حرکت انقلاب فرانسه می شود.

 

یکی از  دلایل  علاقه نشان دادن نتفلیکس به انقلاب فرانسه، لائیستیه و لیبرالیسم در فرانسه است که در آن دوران رواج پیدا کرد و نتفلیکس نیز در لایه های اندیشه ای سریال ها و فیلم های خود لائیستیه را دارد و به دنبال ترویج و  لامذهب کردن مردم جهان است و مبارزه با اشراف صرفا  بهانه ای برای پرداختن به موضوع مورد علاقه خود است.

 

قیام مردم فقیر علیه اشرافیت در فرانسه؛ مکرون در سراشیبی سقوط

 

قیام ضد اشرافیت، لبریز شدن کاسه صبر فقرا،  قیام جلیقه زردها

در سریال انقلاب، در قسمت آخر قیام علیه اشرافیت و پادشاهی شکل می گیرد و انقلابی که در خود فرانسه کنونی هم به وسیله جلیقه زردها، هر هفته در حال انجام است و ده ها تن در این راه کشته شدند و یک دیالوگ در پایان سریال بیانگر این اتفاقات است و قتل یک دختر فقیر جرقه ای بود  که پادشاهی فرانسه را به آتش بکشدو خون افراد معترض در جنبش جلیقه زردها می تواندآغاز یک مسیر منتهی به انقلاب باشد که پایان سرمایه داری در فرانسه را نزدیک می کند،  همگرایی اتحادیه کارگری با جنبش جلیقه زردها نیروی معترض بیشتری برای ضدیت با دولت مکرون و ضدسرمایه داری فراهم آورده است، جنبش جلیقه زردها در پی گرانی ها و و عدم افزایش حقوق در سال 2018 شکل گرفت که تاکنون ده ها  نفر کشته شدند و هفتصد و هشتاد نفر نیز بازداشت شدند.

 

موضوع اهانت به مقدسات

افراط کلیساها و شکنجه ها در دوره تفتیش عقاید باعث انقلاب فرانسه شد واین اتفاقات پس از  انقلاب فرانسه،  باعث ترویج لائیستیه و تفریط در دوره فعلی مکرون و بها دادن به روزنامه چارلی هبدو باعث شکل گیری اعتراضات همه گیر در فرانسه شده است. سیاست های مکرون در برابر مسلمانان، باعث شدت گرفتن اسلام هراسی شد و با حمایت از روزنامه چارلی هبدو به این اسلام هراسی کمک و به آتش این تفرقه بین انسان ها افزود، پایه های حکومت فرانسه را این توهین خواهد لرزاند و اعتراضات فراگیر به پیامبر خدا در خود فرانسه نیز باعث برانگیخته شدن جامعه فرانسه شد.

 

 عمده مهاجرین در فرانسه مسلمان هستند که از کشورهای آفریقایی به امید بهشت مهاجرین،  فرانسه هجرت کرده اند، ولی مکرون با تغییر سیاست های مهاجرتی دست رد به سینه مهاجرین زده و سیاست ریاضتی خود را اجرا کرده تا از قشر فقیر پول بیشتر بگیرد و به جیب ثروتمندان بریزد، همان سیستمی که در حکومت لویی هیجدم استوار است ، با روکش دموکراسی و شعارهای پرطمطراق ولی توخالی مردم را فریب می دهند، بدیهی است که ظلم پایدار نمی ماند و  این اعتراضات در صورت تشدید و نزدیک شدن به قله می تواند به پیروزی برسد،   پایان حکومت های پادشاهی در  فرانسه، می تواند برای مکرون و سردمداران ظلم درسی باشد که دربرابر مردم و خواسته مردم نایستند و به آن ها احترام بگذارند.

 

جمع بندی

کشورهایی که دم از دموکراسی، آزادی و حقوق بشر می زنند، خود در باتلاق شکنجه اقشار ضعیف و فقیر جامعه دست و پا می زنند، سیستم ریاضتی که ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می کند و توجهی به زندگی مردم فقیر ندارد دیر یا زود باید آماده مواجهه با قیام مردم خود باشد اتفاقی که در فرانسه شکل گرفته و مکرون سعی می کند با سرکوب مردم آن را متوقف نماید، نکته قابل تامل این است که با وجود آلوده بودن دست های این حامیان دروغین حقوق بشر به خون هزاران انسان بی گناه، در کمال بی شرمی برای دیگران خط و نشان می کشند و به عدم رعایت حقوق بشر در دیگر کشورها اعتراض می کنندو بیانیه می دهند، با سوء استفاده از آزادی بیان،  از اهانت به پیامبر خدا حمایت می کنند ؟ از سوی دیگر اجازه  تردید درباره هولوکاست داده نمی شود و جرم تلقی می گردد! و اگر کسی چیزی در این‌باره بنویسد محاکمه و زندانی می شود، اما اهانت به پیامبر گرامی اسلام ( ص) آزاد است.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده