معاون ظریف: او استعفا نداده بلکه تلقی اش این است که از کار کنار گذاشته شده رایگان‌شدن هزینه‌های بستری و درمان ۴ قشر از سوی دولت فرزند آیت‌الله طالقانی درگذشت + عکس واکنش سخنگوی دولت به ادعا‌ها و شایعات درباره تغییرات کابینه قالیباف قانون موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را ابلاغ کرد تشییع پیکر مطهر ۲ شهید بسیجی در زابل ظریف بار دیگر استعفا داد بسته حمایتی دولت از صنایع برای جبران آثار ناشی از قطعی گاز و برق تصویب شد رحمت‌الله اکرمی سرپرست وزارت اقتصاد شد رهبر انقلاب: در زمینه عدالت اجتماعی مشکلاتی داریم که راه‌حل آن قرآن است پیام پزشکیان به سران و مردم کشور‌های اسلامی توییت معنادار صفحه رهبر انقلاب به زبان اوکراینی + عکس شهادت ۲ مامور راهنمایی و رانندگی در ریگان پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت برادر آیت‌الله نوری همدانی فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا: آسمان ایران برای متجاوزان دست نیافتنی است

شورای نگهبان چرا اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد؟

عضو شورای نگهبان دلایل رد اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 February 02
کد خبر: ۷۶۱۵۷

به گزارش راهبرد معاصر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گزارش ۶۳ از سلسله گزارش‌های خود به مردم از جلسات شورای نگهبان، نوشت: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران» در دستور کار چند جلسه شورای نگهبان بود. موضوعی که به خاطر اهمیت و تاثیرگذاری آن، در ماه‌های اخیر به یکی از بحث‌های پرچالش در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور تبدیل شده بود.

وی اعلام کرد: در جلسه شورای نگهبان نیز مباحث فراوانی از جهت تطبیق مصوبه با شرع و قانون اساسی در خصوص کلیات و جزئیات این مصوبه صورت گرفت.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه یکی از مسائل اساسی و کلی نسبت به مصوبه به تفاوت انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس در قانون اساسی باز می‌گردد، آورده است: در انتخابات مجلس، قانون اساسی هیچ شرطی را برای داوطلبان ذکر ننموده و بر اساس اصل ۶۲ قانون اساسی، شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون عادی تعیین می‌کند لذا موضوع در اختیار نمایندگان مجلس است.

طحان نظیف در ادامه مطلب خود نوشت: در حالی که قانون اساسی در خصوص داوطلبان ریاست جمهوری در اصل ۱۱۵ قانون اساسی در مقام بیان، تمام شرایط را ذکر کرده است: «رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور» و صرفا در اصل ۱۱۶ نحوه برگزاری انتخاب رئیس جمهوری را به قانون عادی واگذار کرده است.

وی با اشاره به اینکه به خاطر چنین تمایزی که برآمده از اصول قانون اساسی است از ابتدای انقلاب تاکنون، مجلس بارها شرایط انتخاب‌شوندگان و داوطلبان نمایندگی مجلس را متناسب با شرایط و اقتضائات کشور تغییر داده و این تغییرات با تایید شورای نگهبان همراه بوده است، تاکید کرد: در حالی که در این سال‌ها هر بار مجلس اقدام به قانون‌گذاری در خصوص شرایط داوطلبان ریاست جمهوری کرده است، با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده است؛ چرا که قانون‌گذاری در این خصوص موجب افزودن شرطی بر شرایط مذکور در قانون اساسی خواهد شد و این امر در صلاحیت مجلس نیست.

عضو شورای نگهبان نوشت: البته برخی از اعضا بر این اعتقاد بودند که با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۱۳۹۵ از سوی مقام معظم رهبری، برخی از عبارات مذکور در این سیاست‌ها نظیر «تعیین دقیق معیارها و شاخص‌ها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان» و «شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام به شیوه‌های مناسب قانونی»، تجویزی برای قانون‌گذاری مجلس محسوب می‌شود که در مقابل برخی دیگر معتقد بودند که این موارد در خصوص انتخابات‌های دیگر است و نسبت به انتخابات ریاست جمهوری با مستنداتی که از قانون اساسی ذکر شد، انصراف دارد.

طحان نظیف در پایان مطلب خود اعلام کرد: در گزارش بعدی به جزئیات مواد این طرح خواهم پرداخت.

 

مهر

ارسال نظر