جزییات انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان-راهبرد معاصر
فیلم |سفیر ایران در لبنان: رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد با انفجار پبجر‌ها کمر حزب‌الله را می‌شکند ناگفته‌های وکیلی که خانواده‌اش را در ولنجک قتل عام کرد  تصویب پیشنهاد الحاق طرح ساماندهی کارکنان دولت به بودجه ۱۴۰۴ در کمیسیون اجتماعی ببینید | لحظه اعدام علی سلامت متجاوز به ۲۰۰ زن ببینید | خواب عمیق نخست وزیر در جریان رای گیری کابینه! اطلاعیه پلیس درباره جنایت خانوادگی ولنجک | دختر وکیل قاتل از مهلکه جان سالم به در برد پزشکیان: بهتر است رابطه با آمریکا را خودمان مدیریت کنیم ماهواره استارلینک به زمین سقوط کرد عراقچی: ایران از هیچ کوششی برای افزایش مراودات با همسایگان دریغ نمی‌کند شوک به بازنشستگان با عدم پرداخت حقوق‌ها در این ماه قیمت نفت سنگین ایران افزایش یافت جاده چالوس به‌طور کامل بسته می‌شود واکنش نشریه مشهور ایتالیایی به عملکرد مهاجم ایرانی اینترمیلان؛ چه بلایی سر طارمی آمده؟ تمرین اختصاصی موسیمانه برای ۱۲ بازیکن استقلال بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه درباره مسائل منطقه + جزئیات

جزییات انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان

انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان حواشی زیادی داشت که جزئیات بیشتر از انفجار کشتی اسرائیلی را مورد بررسی قرار دادیم.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 01
کد خبر: ۷۹۲۵۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ یک کشتی تجاری متعلق به یک شرکت اسرائیلی که در آب‌های شرق تنگه هرمز در حال گذر بود منفجر شد. انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان حواشی زیادی به پا کرد که ما در ادامه سعی کردیم جزئیات انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان را مورد بررسی قرار دهیم.

 

خبرگزاری فرانسه جمعه شب گزارش داد که کشتی تجاری که دیشب در دریای عمان دچار سانحه شده بود، متعلق به یک شرکت اسرائیلی است.

 

این کشتی اسرائیلی از بندر "الدمام" در شرق عربستان به سوی سنگاپور درحال حرکت بوده که پنجشنبه شب دچار سانحه شده است.

 

اطلاعات ماهواره ای از سایت «مارین ترافیک» نشان می دهد که کشتی هلیوس ری حدود ساعت ۶ بامداد به وقت گرینویچ در آستانه ورود به دریای عرب بود که ناگهان مسیر خود را تغییر داد.

 

آمریکا و رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر حملات خود به محور مقاومت را در عراق و سوریه و گاهی یمن افزایش داده و بعضا حتی علنا مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند. رژیم صهیونیستی که در یمن‌، حمایت‌های غیر مستقیم و پنهانی از سعودی‌ها می‌کند، هر از چندگاهی به نیروهای مقاومت در سوریه و عراق نیز حمله کرده، طوری موضع می‌گرفت که، همه بدانند این حملات کار آنهاست! شاید این حملات سریالی باعث توهم این رژیم شده و همین توهم باعث شده بود هشدارهای مقاومت را جدی نگیرند.



 اما آنچه بامداد پنج‌شنبه در دریای عمان رخ داد، فارغ از ان که کار چه کسی بود، آن‌قدر حرفه‌ای صورت گرفت که این رژیم را احتمالا از آن توهم خارج خواهد کرد. در مقابل آمریکا نیز علاوه‌بر حمایت از متجاوزان در یمن و تروریست‌ها در سوریه وعراق، مواضع محور مقاومت را در این کشورها با انحاء مختلف بمباران کرده است. این جنایات سبب شده تا محور مقاومت نیز عملیات‌های انتقام جویانه خود را شدت بخشیده و هر از گاهی به نیروهای آمریکایی ضربه‌ای وارد کند. اقدامات محور مقاومت در سوریه و عراق در کنار پیشروی‌های سریع انقلابیون یمن در مارب و این روزها، حمله به کشتی جنگی رژیم صهیونیستی که در پوشش کشتی باربری و با پرچم کشوری دیگر در حال تردد بود، نشان می‌دهد، اینکه می‌گویند دوران بزن در رو گذشته، حرف دقیقی است.

پیشروی در یمن  


 انقلابیون یمن در 3 هفته گذشته با سرعت حیرت انگیزی به سمت شهر مارب حرکت کرده و به 7 کیلومتری آن رسیده‌اند و همین روزهاست که پایان این عملیات رسانه‌ای شود. حمله‌ای هم که به کشتی صهیونیست‌ها شد و حمله کنندگان ردی از خود بر جای نگذاشته‌اند شاید به‌اندازه آزاد ‌سازی مارب، مهم باشد. شناسایی این کشتی که وانمود می‌شد متعلق به نیروی دریایی انگلیس است، پرچم کشور دیگری را داشت، و وانمود می‌شد باربری است و زدن آن طوری که، تلفات نگیرد، نشان می‌دهد، این کار، تمیز و حرفه‌ای انجام شده است.

جزئیات حمله


پنج‌شنبه شب بود که منابع خبری گزارش دادند یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی که در حال خروج از غرب آسیا بود در دریای عمان دچار انفجار شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد این انفجار موجب افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت کشتیرانی شده است. به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، این حادثه در روز پنج‌شنبه ساعت هشت و چهل دقیقه شب به وقت‌گرینویچ رخ داد. ساختار امنیت دریانوردی بین‌المللی (IMSC) هم درخصوص این حادثه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «تحقیقات در حال انجام است. کشتی و خدمه ایمن هستند... به شناورهای در حال عبور در منطقه توصیه شده احتیاط کنند». در این اطلاعیه کوچکترین اشاره‌ای به علت این حادثه نشده است!

 

 انفجار کشتی اسرائیلی
موساد


 کانال تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی اما در این ارتباط گزارش داده که این کشتی متعلق به فردی نزدیک به «یوسی کوهن»، رئیس‌سرویس جاسوسی (موساد) است. بر اساس این گزارش، این کشتی متعلق به شرکتی انگلیسی است که مالک آن فردی به نام «رامی اونگر» است و وقوع این انفجار هیچ تلفاتی نداشته است. 2 شکاف در این کشتی ایجاد شده و هنوز مشخص نیست که این حمله با موشک یا به وسیله مین انجام شده است. با وجود اینکه هیچ طرفی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است این شبکه مدعی شده احتمالا ایران پشت این حادثه باشد. منابع ادعایی شبکه «کان» گفته‌اند که شرکت مذکور در زمینه واردات خودروها و با پرچم «باهاما» فعالیت دارد!



خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده کشتی تجاری که در دریای عمان دچار سانحه! شده، «متعلق به یک شرکت اسرائیلی است». به گزارش ایرنا این کشتی صهیونیستی از بندر «الدمام» در شرق عربستان به سوی سنگاپور درحال حرکت بوده که پنجشنبه شب دچار سانحه! شده است.



پایگاه خبری صهیونیستی «آی‌24»، نیز نوشته یک فروند کشتی باری متعلق به این رژیم در آب‌های دریای عمان دچار سانحه شده است. این کشتی با نام «هلیوس ری» با پرچم «باهاما» به سمت سنگاپور در حرکت بود. این کشتی یکشنبه هفته گذشته از بندر «جبل علی» در امارات حرکت و پس از پهلو گرفتن در ۴ بندر خلیفه در امارات، حمد در قطر، المحرق در بحرین و دمام در عربستان به سمت مقصد نهایی در سنگاپور حرکت کرده بود که بر اثر انفجار مجبور شد به سمت نزدیک‌ترین بندر در دریای عمان تغییر مسیر دهد.



سازمان دریانوردی انگلیس هم اعلام کرده که این انفجار در ساعت 20:40 پنجشنبه به وقت‌گرینویچ رخ داده ‌است. در حالی که پیش از این برخی منابع این کشتی را متعلق به انگلستان معرفی کرده بودند، یک پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به سازمان ملل که داده‌های کشتیرانی را بررسی می‌کند، این کشتی را متعلق به شرکت «Ray Shipping Ltd‌« در تل‌آویو معرفی کرد. «آبراهم اونگار» بنیانگذار این شرکت که یکی از ثروتمندترین شخصیت‌های رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود، در مصاحبه با سایت خبری«Ynet»گفته، بر اساس آخرین اطلاعات رسیده چندین حفره در بدنه کشتی به وجود آمده که شبیه شلیک موشک یا انفجار مین‌های دریایی است. وی افزود، من فکر نمی‌کردم حمله‌ای انجام شود ولی به نظر می‌رسد این انفجار در ارتباط با تحولات جاری در منطقه است.

باربری نبود، نظامی بود


با این حال برخی از کارشناسان نظامی اعلام کرده‌اند که ‌‏شناوری که در دریای عمان هدف قرار گرفته، یک کشتی نظامی متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی است. این شناور نظامی به صورت کاملا چراغ خاموش وارد خلیج‌فارس شده و در یکی از بنادر سعودی پهلو گرفته بود. صهیونیست‌ها از بیم افزایش تنش در خلیج‌فارس و دریای عمان، این شناور نظامی را تحت پرچم یک کشور دیگر و با شناسه تجاری، وارد منطقه کرده بودند. اطلاعات حاصله، حکایت از این دارد که شناور مزبور، مشغول جمع‌آوری اطلاعات از خلیج‌فارس و دریای عمان بوده که موقع برگشت، هدف قرار گرفته است.‌

 

از آنجایی که مالک این کشتی از نزدیکان رئیس‌موساد است این احتمال که این کشتی به دنبال جاسوسی در خلیج فارس بوده تقویت می‌شود. رژیم صهیونیستی پس ازعلنی ‌سازی روابط با امارات و بحرین به دنبال تقویت حضور خود در خلیج‌فارس است تا بتواند جنایت‌های خود علیه محور مقاومت را به شکلی دقیق‌تر پیگیری کند. اما غافل از اینکه خلیج‌فارس منطقه تحت تسلط نیروهای مقاومت است و به همین دلیل این کشتی جاسوسی با وجود پنهانی حرکت کردن احتمالا در کمین یکی از شاخه‌های محور مقاومت گرفتار شده است.

 

روز پنجشنبه دو شرکت بین‌المللی فعال در زمینه اطلاعات و امنیت دریایی از انفجار در یک کشتی تجاری متعلق به یک شرکت اسرائیلی که در آب‌های شرق تنگه هرمز در حال گذر بود، خبر دادند.

 

علت انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان

 

 انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان

 

روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از این منابع نوشت، دلیل و منشأ این انفجار که شامگاه پنجشنبه ۲۵ فوریه (۷ اسفند) روی داد، مشخص نیست اما گزارش شده که به کشتی آسیبی نرسیده و خدمه آن نیز «در امان» هستند.

 

این کشتی که «هلیوس ری» نام دارد و در زمان وقوع حادثه با پرچم پاناما در دریای عمان حرکت می‌کرد، متعلق به یک شرکت اسرائیلی است و اسناد مالکیت آن در تل‌آویو ثبت شده است.

 

شرکت اطلاعات و امنیت دریایی «یوکی‌ام‌تی‌او» بریتانیا، با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این که تحقیقات در زمینه این انفجار در حال انجام است، به کشتی‌های منطقه توصیه کرده که «احتیاط» کنند؛ این انفجار در ساعت ۲۰ و ۴۰ دقیقه پنجشنبه به وقت گرینویچ (۱۱ و ۴۰ دقیقه شب به وقت ایران) رخ داده است.

 

شرکت امنیت دریایی «درایاد گلوبال» بریتانیا نیز اعلام کرد که این کشتی متعلق به شرکت هلیوس ری با مسئولیت محدود، مخصوص حمل خودروست و در زمان حادثه از مبدأ بندر دمام عربستان در حال حرکت به سوی سنگاپور بوده است؛ شرکت هلیوس ری در «جزیره من» بریتانیا ثبت شده است.

 

سخنگوی وزارت حمل و نقل اسرائیل گفته هیچ اطلاعی در مورد حمله به کشتی اسرائیلی در نزدیکی خلیج فارس ندارد. استامکو، شرکتی که مدیریت کشتی را به عهده دارد نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

 

شرکت درایاد گلوبال در گزارش خود درباره این حادثه مدعی شده است: «در حالی که جزئیات مربوط به این حادثه همچنان نامشخص است، این احتمال واقع‌بینانه وجود دارد كه این رویداد نتیجه فعالیت نامتقارن نیروهای نظامی ایران باشد.»

 

بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل روز شنبه گفت «ارزیابی‌های اولیه» او نشان می‌دهد که ایران مسئول انفجار روز گذشته در یک کشتی باری متعلق به اسرائیل در آب‌های خاورمیانه است.

 

جزئیاتی از اقدامات ضد ایرانی مالک کشتی

 

 کشتی اسرائیلی در دریای عمان

همانطور که گفته شد، ‏کشتی هلیوسری یکی از کشتی های باری فعال در ناوگان کمپانی کشتیرانی Ray است که ‎رامی اونگر، تاجر نام آشنای اسرائیلی مالکیت آن را بر عهده دارد.

 

اونگر از جمله تجار موفق اسرائیلی است که در حوزه های حمل و نقل و صنعت خودرو شهرت فراوانی دارد. او در دهه های قبل برای نخستین بار زمینه واردات اتومبیل های شرکت خودروسازی ‎دوو به اسرائیل را در دست گرفت. وی و پسرش در حال حاضر نمایندگی شرکت خودروسازی ‎كيا در اسرائیل را بر عهده دارند.

 

‏اونگر از چهره های نزدیک به رهبران سیاسی، نظامی و امنیتی ‎اسرائیل به شمار می رود. وی ارتباط نزدیکی با ‎ایهوداولمرت و ‎دن خلوتص (به ترتیب نخست وزیر اسبق و رییس اسبق ستاد سابق مشترک ارتش اسرائیل) دارد.

 

‏فعالیت های تجاری رامی اونگر از همان آغاز با نام ‎ایران گره خورده بود. او در دهه ۱۹۶۰ با همراهی دو شریک خود ‎عزروایزمن (بعدها به ریاست‌جمهوری اسرائیل دست یافت) و ‎داویدکولیتص تحت عنوان شرکت ‎الول اقدام به صادرات سیستم های تهویه دستگاه های جوجه کشی به ایران می نمود.

 

‏رامی اونگر اما در سال های اخیر با عضویت در کمپین ‎اتحاد علیه ایران هسته ای به یکی از منابع مهم شناسایی شرکت هایی مبدل شد که در مسیر دور زدن تحریم ها به ایران یاری می رساندند. او با کمک نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل با نزدیک شدن به کانال های تجاری ایران در سطح بین الملل پس از شناسایی و جمع آوری اطلاعات شرکت های مزبور و مسیرهای تجاری آنها با تهران، اسامی آنها را با هدف قرار گرفتن در فهرست تحریم های بین المللی در اختیار نهادهای اطلاعاتی اسرائیل و ‎آمریکا قرار می داد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده