رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه: بعد از سال ۱۳۹۷ که خروج برجام اتفاق افتاد وضع مجموع عمومی اداره دولت متاثر شد ساعت ۲۳ امشب آخرین فرصت واریز وجه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران کنسرو ماهی ۱۴ درصد گران شد تغییر محدودیت سقف دارایی اشخاص در گواهی سپرده شمش نقره کندوان و هراز برفی است؛ انسداد ۳ محور فرعی افزایش مجدد قیمت لبنیات صحت دارد؟ ورود مجلس به مسدودسازی درگاه‌های پرداخت رمزارز قیمت طلا در بازار ایران اول بهمن ۱۴۰۳ / سکه در کانال ۵۷ میلیون تومان دوام نیاورد یارانه دی ماه واریز شد مهلت ۲ هفته‌ای بارگذاری یا اصلاح اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان در سال ۱۴۰۳ معاون وزیر کار: ۳۰ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال کشور، تحصیلات متوسطه دوم ندارند شرکت گاز: مصرف گاز در تهران به ۱۱۲ میلیون مترمکعب رسید برزیل به گروه کشور‌های شریک بریکس پیوست شرایط دریافت درگاه پرداخت کارگزاران سکو‌های مبادله رمزارز اعلام شد پیمان پولی میان ایران و روسیه عملیاتی شد

تکذیب ربوده شدن کشتی عراقی در آب های سرزمینی ایران

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تکذیب خبر ربوده شدن یک کشتی عراقی در آب های سرزمینی ایران در برخی شبکه های عربی، در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 March 22
کد خبر: ۸۱۵۵۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین عباس نژاد با اشاره به خبر منتشر شده در برخی رسانه های عربی مبنی بر ربوده شدن شناور عراقی در ایران، ضمن تکذیب خبر مربوطه، اعلام کرد: این موضوع مربوط به سانحه یدک کش عراقی (Delme۱ ( T ۴ و بارج ایرانی آریپکو ۵۰۰۷ است.

وی ادامه داد: در تاریخ ۱۷ اسفندماه سال گذشته، پس از دریافت پیام اضطرار از یک فروند شناور ناشناس در محدوده نزدیک به آب های عربستان، شناور ناجی۸ از بندر دیر به موقعیت اعزام شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: پس از رسیدن به موقعیت اعلامی، مشخص شد که خدمه شناور توسط یک شناور خارجی نجات داده شده و در حال انتقال به راس التنوره هستند، با اعلام کنترل راس التنوره، ادامه عملیات نجات افراد به کشور عربستان سپرده شد.

عباس نژاد افزود: از زمان وقوع سانحه، مطابق قوانین بین المللی و وظایف کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی (IMO)، به منظور کاهش ریسک ایمنی دریانوردی مربوط به مخاطره افتادن توسط یدک کش و بارج رها شده، عملیات پایش به صورت متمرکز از طریق سازمان ضمن همکاری های متقابل منطقه ای در شرایط اضطرار (راپمی) مدیریت شد.

وی بیان کرد: پس از انجام چند روز عملیات هوایی، دریایی و با مشارکت چهار کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، بحرین و قطر نهایتا بارج سرگردان توسط کشور قطر پیدا و به بندر الرویس منتقل شد، در این عملیات دو فروند شناور سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشته و از ظرفیت پایش هوایی کشور به خوبی استفاده شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: پس از چند روز عملیات پایش مستمر، در تاریخ ۲۲ اسفندماه سال ۹۹ و با اعلام نماینده مالک عراقی شناور، مشخص شد یدک کش مذکور با استفاده از امکانات بخش خصوصی و بدون اطلاع به مراجع ذی ربط کشورهای اشاره شده، به محدوده بوشهر یدک شده و با توجه به وضعیت جوی آن زمان و پاره شدن طناب یدک، یدک کش DELME۱رها شده و در موقعیت هشت مایلی شمال بندر بوشهر به گل زده است.

عباس نژاد با اشاره به اینکه پس از دریافت خبر به گل زدن شناور، بلافاصله تیم کنترل صدمات و‌ واکنش سریع بندر بوشهر در موقعیت حاضر شده و شرایط شناور را از لحاظ ایمنی آبراه و ایمنی شناور مورد بررسی قرار داد، گفت: مشخص شد که خوشبختانه شناور در موقعیت بی خطری متوقف شده و ایمنی آبراه را با مخاطره مواجه نکرده است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل عملیات شناورسازی و نجات شناور از دستور کار اضطراری اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر خارج و مراتب جهت اطلاع رسانی به دریانوردان و شناورهای متردد به مرکز هماهنگی های اضطرارهای دریایی منطقه (memac) اطلاع رسانی شد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شرایط و الزامات در خصوص نحوه انجام عملیات نجات شناور به صورت رسمی به نماینده مالک شناور اعلام شد، اظهار داشت: با توجه به الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سالویج، قوانین و مقررات بسیار روشن و شفاف بوده و انجام عملیات نجات و بازگردانی شناور پس از مهیا شدن شرایط حقوقی و فنی ممکن خواهد بود، این درحالی است که یدک کش نیز در محل به گل نشسته مستقر بوده و سازمان بنادر و دریانوردی، منتظر اقدامات قانونی توسط مالک کشتی است.

گفتنی است شبکه خبری العربیه اعلام کرده بود که یک کشتی عراقی در داخل آب های سرزمینی ایران ربوده شده است که با واکنش و تکذیب سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران همراه شد./فارس

ارسال نظر