چرا حوادث مشابه نطنز در کشور رخ می دهد؟-راهبرد معاصر
وزیر کشور: آقایان آمار اشتباه از دولت سیزدهم به مردم ندهند امیر حیدری: بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی از سوی نیروی زمینی ارتش در حال ساخت است قالیباف: تحریم‌ها کاغذپاره نیست معضل است و حلش می‌کنم واکنش نمایندگان به گزارش خاندوزی درباره وضعیت اقتصادی استفاده از کاروان تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات ممنوع است اوجی: ۱۵۵ پروژه بلاتکلیف در دولت سیزدهم تکمیل شد رهبر انقلاب: نامزدها از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنند رئیس جمهور بعدی مانند شهید رئیسی دغدغه خدمت داشته باشد مخبر: حکمرانی بدون توجه به بخش سلامت میسر نمی‌شود ثبت کمترین میزان بیکاری ۱۸ سال اخیر در دولت رئیسی دیدار مسئولان دستگاه قضا تا دقایقی دیگر با رهبر انقلاب گزارش خاندوزی به نمایندگان درباره حمایت از اشتغال پایدار تاکید مخبر بر جلوگیری از ایجاد هر گونه تعلل در مسیر خدمت‌رسانی عضو دفتر محسن رضایی: خروجی اجماع از پیش تعیین شده نیست وحیدی: درباره سلامت انتخابات نگرانی نداریم
ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

چرا حوادث مشابه نطنز در کشور رخ می دهد؟

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به خرابکاری نطنز گفت: خانه نشین کردن نیروهای انقلابی توسط دولت و ایجاد بستری برای روی کار آمدن نیروهای وابسته با گرایش بالا به غرب شرایطی را فراهم آورد تا عناصر جاسوس در مراکز مختلف و حساس کشور از جمله سازمان انرژی اتمی نفوذ کنند.
ابوالفضل ظهره وند؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۸ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 14
کد خبر: ۸۳۸۹۹

حادثه نطنز پیامد خانه نشین کردن نیروهای انقلابی است

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در کمتر از یک سال گذشته خرابکاری و حمله به تاسیسات هسته ای ایران یک بار دیگر در روزهای گذشته خبر ساز شد، آن هم در هنگامه برگزاری نشست های جمهوری اسلامی ایران با طرف اروپایی و اعضای برجام با عنوان بازگشت آمریکا و ایران به برجام. در حالی که حمله به تاسیسات اتمی ایران به نام رژیم صهیونیستی ثبت شده و آنها مدعی این موضوع هستند اما غربی ها و آژانس واکنشی به این مساله نشان نداده و بسیار بی اهمیت ازکنار این موضوع عبور کردند. اما مواضع جمهوری اسلامی در برابر این موضوع چه باید باشد و چرا این حد از نفوذ در مراکز حساس ایجاد شده و برای جلوگیری از آن چه باید کرد در گفت و گوی راهبرد معاصر با ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل آمده است.

 

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی درباره حمله به مراکز اتمی و سایت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران به دست رژیم غاصب صهیونیستی گفت: از زمانی که برجام بین طرف های خارجی به امضاء رسیده نزدیک به شش سال می گذرد. در شش سالی که از این موضوع گذشته، بیش از اینکه از تاثیرات خوب برجام بهره مند شده باشیم یا در فراز باشیم، بیشتر فرودهای این موضوع اقتصاد و سیاست ما را تحت تاثیر قرار داده است.


وی درباره فرجام برجام گفت: یکی از موضوعاتی که با بررسی نتایج آن می توان برجام را به خوبی مورد تحلیل و واکاوی قرار داد ، موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای و انفجار سال گذشته در نطنز و تکرار آن در نطنز در روزهای گذشته است.


ظهره وند دراین باره خاطر نشان کرد: واقعیت این است که بیش از ۹۰ درصد بازرسی‌های آژانس در چارچوب توافق نامه برجام روی ایران متمرکز است در حالی که ده ها کشور عضو آژانس بین المللی اتمی هستند و آنها هم قاعدتا باید تحت نظارت باشند اما از ویژگی‌ها یا دستاوردهای برجام برای ما این بود که بیش از ۹۰ درصد بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی روی ایران متمرکز است.


کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: نکته ظریف تر این است که مساله ارتباط بازرسی های آژانس بین المللی اتمی و ترور دانشمندان هسته ای ودرز اطلاعات محرمانه ایران به اثبات رسیده ، با اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران این موارد را به صورت رسمی به آژانس تذکر داده است اما شاهد هستیم که گرایش بازرسان آژانس بین المللی اتمی به آمریکا و اسرائیل است در حالی که برحسب وظیفه ذاتی آنها باید بی طرف باشند اما با تخطی های صورت گرفته از وظیفه اصلی آنها که بازرسی فنی در حوزه سایت های هسته ای ایران است و درز و نشت اطلاعات هسته ای ایران به آمریکا و اسرائیل اهداف آژانس از بازرسی ها کاملا هویدا می شود.


ابوافضل ظهره وند در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه این موضوع که از گذشته بوده، با پذیرش پروتکل الحاقی تشدید شده است. بازرسان در چارچوب پروتکل الحاقی قادر بوده و هستند هر زمان و هر مکانی که مورد نظرشان باشد و به آنها گزارشی رسیده باشد را مورد بازرسی قرار دهند و ما نیز هیچ گونه اشرافی بر نوع این بازرسی‌ها و ماهیت بازرسی نداریم، حتی برخی از اینها می‌تواند با پاسپورت کانادایی وارد کشور شوند در حالی که ماهیتا اسرائیلی هستند.


ظهره وند درباره نوع نگاه غرب به جمهوری اسلامی ایران گفت: واقعیت این است که غرب به تنهایی با مساله هسته ای ما دچار مشکل نیست بلکه با بودن نظامی به اسم جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند.


در حالی که به سایت های هسته ای ایران حمله شده و اتحادیه اروپا باید با ایران همدردی کند،از نگرانی خود بابت تاثیر گذاری روی روند مذاکرات در روزهای آینده از وین صحبت می کند، مشخص است که اروپایی ها نیز با رژیم صهیونیستی در حمله های مختلف به ایران همسو هستند.


کارشناس مسائل بین الملل با انتقاد از عملکرد ودیدگاه دولت و تاثیر گذاری این دیدگاه بر اتفاقات ناخوشایند درنظام جمهوری اسلامی گفت: مساله دیگر نوع رویکرد مدیریتی در دوره آقای روحانی، و دولت تدبیر و امید که می توان از آن تحت عنوان پلورالیسم یا انکار رویکردهای انقلابی و حتی خانه نشین کردن نیروهای انقلابی نام برد. این دولت بستری را برای روی کار آمدن نیروهای وابسته و با گرایش بالا به غرب را فراهم کرد تا در مراکز مختلف و حساس کشور از جمله سازمان انرژی اتمی نفوذ کنند.


وی دراین باره تصریح نمود: گسترش این فرهنگ ضربه بسیار مهمی به نیروهای انقلابی وارد می کند و ایمنی و امنیت نهادهای مهم و حساس کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. این موضوع به شدت مساله مهمی است برای اینکه اسرائیل به مراکز حساس ما نفوذ نمی کند، بلکه نفوذ ناشی از بستر سازی برای اسرائیل در داخل است که اسرائیل به واسطه آن برای ما مانور قدرت نشان می دهد. بی شک ترور دانشمندان هسته ای ناشی از قدرت اسرائیل نیست، بلکه به دلیل حفره‌های امنیتی است که با سهل انگاری و مدیریت دولت ایجاد شود، موضوعی که به جد و به صورت فوری باید مورد بازنگری و تجدید نظر قرار بگیرد.


ظهره وند درباره محصول نهایی روی کار آمدن مدیران غرب باور گفت: محصول نوع رویکرد غرب گرایانه نهایی مدیران غرب باور همین اتفاقات و خرابکاری های پی در پی است. مساله اصلی این است که اگر عناصر نفوذی راه را برای نفوذ اسرائیل و آمریکا باز نکنند، آنها چنین قدرتی ندارند بلکه این عناصر همسو و همفکر با غربی‌ها و دارای تفکر لیبرالیستی است که زمینه را برای خرابکاری درایران باز می کند. حتی برخی از این افراد به دلیل علاقه به غرب مترصد آسیب دیدن نظام سیاسی ایران و حتی سقوط نظام هستند. نوع تعهد و علائق فکری آنها به غرب باعث هر گونه خرابکاری و اخلال در مسائل مختلف شده حتی این موضوع را به اقتصاد کشور و مراکز فنی حساس مثل انرژی اتمی هم کشانده اند.


ظهره وند درادامه خاطر نشان کرد: قطعا برجام هم محصول تفکر حاکم بر دولت است. نوع دیپلماسی دولت به گونه ای است که انقلابیون آن را نمی پسندند چرا که مسیر تفکر لیبرالیستی را طی می کند، مسیر تعامل با غرب و ادغام در نظام بین الملل است. این تفکر که غرب را نه تهدید بلکه فرصت می بیند، و چالش های کشوررا ناشی از قهر نظام سیاسی با غرب می داند ومعتقد است باید با غرب آشتی کرد و مرگ بر آمریکا را نمادی از افراط‌ی گری می‌داند و تلاش می کند تا شعار مرگ بر آمریکا را از دیوارهای شهر پاک کند، نتیجه این تفکر اخلال وناامنی می شود.


وی در پایان خاطر نشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران ، یک نظام ایدئولوژیک است لذا افرادی باید در مراکز حساس و مهم به کار گرفته شوند که به ایدئولوژی نظام کاملا مومن و متعهد باشند در حالی که متاسفانه دولت در هشت سال گذشته نیروهای انقلابی را بر چسب های نیروهای افراطی خانه نشین کرده که مواردی از جمله حمله به سایت های اتمی نیز برآورد همین تفکر ودور کردن معتقدان به نظام از مراکز حساس ایران است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده